• Nyckelpigan80

Sakta ner för i h-e! Eller???

Vi ska sätta upp en skylt ute vid vägen. Folk kör som dårar förbi här.
    Vi bor typ i skogen och då verkar det vara ok att gasa på. Mest är det väl katterna vi är oroliga för, men så småningom också barnen.

Någon som har nåt förslag på vad man kan göra för skylt som folk reagerar på? Nån som sett nån bra?

Tankar? Idéer?

**Pigan med sagornas vackraste lillprins. Liten juleniss* i magen oxå, v 28!**
  • Svar på tråden Sakta ner för i h-e! Eller???
  • LuMa

Vi har en som det står
    AKTA
    VILDA BARN
    OCH
    TAMA DJUR

• Tant Groda

det finns ju skyltar som det står akta lekande barn, finns de där det står levande barn!

ett effektivt sätt är att sätta ut barncycklar eller liknade vid vägkanten!

• Mialid

Hej!
    Vi har samma problem. Förnärvarande är det katten som vi oroar oss för, den ena blev överkörd förra hösten. Men om några år är det vår lilla tjej som jag kommer att oroa ihjäl mig för. Vi bor i utkanten av staden och här är det raksträcka och en tvåfilig väg (det var tidigare en huvudled innan de byggde ny väg). Trots att det är 50 finns det bilar som kör närmare 90 förbi. Har oxå funderat på vad man sätta upp för att uppmärksamma bilisterna. Tyvärr är det så vanligt mer lekande barn-skyltar att jag tror de blir "osynliga".

• reboot

Spikmatta brukar vara ett effektivt sätt att ?slöa? ner trafiken med

• Nyckelpigan80

Den var bra Luma!

Mialid: Jo det är just det.  Att de vanliga "lekande barn"-skyltarna försvinner i mängden. Det måste vara nåt man reagerar på, som berör på nåt vis... 

• Nyckelpigan80

Spikmatta... hehe, ja kanske det...

• Sigrid

"Hinner du stanna?" har jag sett någonstans på en skylt.

• Lillknoppen2

Jag gillar "levande barn"-skyltarna som förhoppningsvis påpekar vad barnen är nu men indirekt indikerar vad de kan bli om man kör på dem...

• CCA

Vet en som gjort en träställning och satt på riktiga galonkläder med reflexer för att få folk att sakta ner. Vad ajg vet så har det fungerat riktigt bra

• milimina
    LuMa skrev 2007-09-27 19:51:31 följande:
    Vi har en som det står AKTAVILDA BARNOCH TAMA DJUR
    den var bra

vi har samma problem fast vi bor i villaområde!! folk gasar på som fan och kör riktigt fort förbi vårt hus vilket gör maken helt vansinnig. han har haft planer på att putta ut en barnvagn, sparka ut en boll osv. och helt ärligt, han får gärna göra det (eller om jag hinner först!) för att få folk att tänka till! alla har häckar kring tomterna, även vi, så ett litet barn som junior hinner man inte se ifall han springer ut i vägen. sen kan man väl tycka att vi ska hålla koll på honom men även om man gör det räcker det med ett ögonblick. de är snabbare än man tror!

fast, det har faktiskt blivit lite bättre sen de som åker förbi sett att det nu bor ett litet barn som kan gå själv här. annars är de flesta äldre par som inte själva har småbarn längre och då är det väl lätt att glömma bort att olyckor kan hända gissar jag.
Svar på tråden Sakta ner för i h-e! Eller???