• Hallonbåten

Torkskåp, bra eller dåligt?

Vår torktumlare sjunger på sista versen och jag klurar på att byta ut den mot ett torkskåp.
    Någon som har torkskåp, nöjd eller missnöjd?
    Hur ekonomiska är de? Drar de mycket mer el än tumlare?
    Får man placera ett torkskåp i badrummet?

• Svar på tråden Torkskåp, bra eller dåligt?
  • korven72

Vi väljer att köpa torktumlare. Enklare att torka handdukar, sängkläder. Visst kläder slits en del (tänker på hur mycket ludd som samlas upp)
    Det är nog mycket smaksakt helt enkelt.
    Både torktumlare och torkskåp finns ju dessutom i olika energiklasser ex A, B, C...

• gambia90

Vi har både tumlare och torkskåp. Torkskåp är ju suveräna att ha om man bara vill hänga upp tvätten för att spara på elen medan tumlaren gör kläderna torra snabbt och mjuka. Dock så sliter tumlare mycket på kläderna.

jag föredrar att ha båda...

• mimmi 1

samma här... vi har också båda delarna. jag torkar aldrig kläder i tumlaren, de hänger jag i torkskåpet, däremot underkläder, strumpor, handdukar ,etc, det hamnar i tumlaren.
    Det är inte alltid som jag sätter igång torkskåpet, utan ställer dörren lite på glänt, så självtorkar tvätten, och man slipper ha tvättlina kors o tvärs... Jag skulle nog inte kunna vara utan torktumlare heller, det går ju mycket fortare att "ösa" i småtvätt i tumlaren motför att hänga, dessutom blir det ju mycket mjukare i tumlaren. läste någonstans att det luddet som hamnar i filtret redan har lossnat från tvätten, och det är inte själva tumlaren som nöter. och jag tror faktiskt på det, för tvätten åker ju bara runt i varmluft, vad ska nöta??

• Kika77

mimmi 1: Intressant, vi köper nu ett hus med torkskåp som jag vill slänga ut till förmån för linor. Det känns om att det inte rymmer så mycket i ett skåp men jag kanske har fel. Jag menar hur hänger du större kläder än underkläder och lakan tex. Bäst vore det för oss att köra på din linje då slipper vi liksom göra tvättstugan större .

• synthetic

Jag har både och och klarar mig inte utan nån av dem.. lakan, strumpor, trosor, handdukar och tshirts SKA tumlas för att bli mjukt och gos men dotterns ska i skåpet för att inte krympa

♥ Elvira 051231 - Ida 071121 ♥
  • Marie IE B

Vi har bara torkskåp, ingen tumlare och ingen plats att hänga tvätt på förutom torkvindan utomhus. Det är inte ofta jag kör torkskåpet utan låter tvätten hänga däri och torka av sig självt  i stället. Det som hängs på kvällen är torrt da'n därpå. Nackdelen är att vi har en stor maskin, 7,5 kg, och om jag kör den full så ryms inte allt i torksåpet. Jag har svårt att tro att ett nytt torkskåp skulle dra mer ström än vad din gamla tumlare gjort.

• Miss Lau

Vi har bara torkskåp och hänger allt i det, är 5 personer i familjen. Jag tycker det fungerar bra och allt får plats. Ska väl tillägga att vi aldrig har torkskåpet på utan det hänger där med öppen dörr och självtorkar.

• Duckan74

Jag använder bara torkskåp. Nu har vi tvättstugan och inget hemma, men jag tumlar bara om det är bråttom. Tycker inte kläderna känns rena efter en tumling.

• SVejsan

Torktumlaren är ju trevlig på så sätt att den "mjukar upp" tvätten också... "gosiga handukar"... (Och som någon påpekar så sliter inte torktumling på kläderna... då fibrerna redan är "lösa"

Annars skulle jag vilja slå ett slag för avfuktare om du kan tänka dig lite ställ och Linor i badrummet då kan du torka mycket tvätt! Grymt bra, och energisnålt...

• Lishon

Låter rätt dyrt att köpa ett torkskåp för att hänga tvätten när man ändå aldrig har det på. Är det inte bättre med linor då eller nån annan lösning.

Miss Lau skrev 2007-09-28 08:51:05 följande:
    Vi har bara torkskåp och hänger allt i det, är 5 personer i familjen. Jag tycker det fungerar bra och allt får plats. Ska väl tillägga att vi aldrig har torkskåpet på utan det hänger där med öppen dörr och självtorkar.
  • Miss Lau
    Lishon skrev 2007-09-28 10:30:32 följande:
    Låter rätt dyrt att köpa ett torkskåp för att hänga tvätten när man ändå aldrig har det på. Är det inte bättre med linor då eller nån annan lösning.
    I vårt fall så stod torkskåpet här när vi flyttade in, men samtidigt tar det väldigt lita plats jämfört med att hänga på linor så jag hade nog ändå skaffat ett nytt om det skulle gå sönder.  Och så kan man ju använda det med värme om man har bråttom någongång.
  • mimmi 1

Man måste ju inte nödvändigtvis sätta på torkskåpet, men jag menar ju inte att jag aldrig gör det. sätter ofta på det en timme ungefär, sen får det torka färdigt av sej själv.
    Vitsen hos oss med torkskåp och tumlare är att jag vill inte ha kläder hängandes överallt, har inte så värst stor tvättstuga, och tycker det ser trevligare ut om tvätten inte hänger på linor. dessutom kan barnen både hänga in blöta jackor mm som dom inte når att hänga på lina.
    Egentligen förstår jag inte hur man kan klara sej utan om man har barn ?? kommer hem från skolan en regnig dag, glömt regnkläderna, jackan dyblöt, ska iväg nånstans på ett tag...In i torkskåpet, på en stund är det ju torrt och skönt igen... ställ in blöta skor, mm.... inte bara nytvättad tvätt.

tonårstjejen kommer på att favoritjeansen är smutsiga och bara måste ha dom dagen därpå... inga större problem om man har torkskåp....

• Marie IE B
    Lishon skrev 2007-09-28 10:30:32 följande:
    Vi har ingen plats att ha några linor på och för att få plats med den mängden tvätt som ändå ryms i skåpet skulle det gå åt många meter lina. Givetvis kör jag torkskåpet ibland, när man tvättar mycket eller måste ha något torrt snabbt men det kanske är 80/20-proportioner. Skulle det gå sönder skulle jag definitivt skaffa ett nytt.
  • Lishon

Jo jag förstår. Det lät bara så roligt när valmar skrev att hon ALDRIG har det på. Onödigt då kan man tycka.
    Marie IE B skrev 2007-09-28 15:19:32 följande:

Vi har ingen plats att ha några linor på och för att få plats med den mängden tvätt som ändå ryms i skåpet skulle det gå åt många meter lina. Givetvis kör jag torkskåpet ibland, när man tvättar mycket eller måste ha något torrt snabbt men det kanske är 80/20-proportioner. Skulle det gå sönder skulle jag definitivt skaffa ett nytt.
Svar på tråden Torkskåp, bra eller dåligt?