• Anonym (orolig)

Knöl i bröstet-var till läkaren i dag...

Slutade amma för ca 5 mån sedan och har sedan dess kännt en knöl i ena bröstet. Kännt och förträngt...

Igår bad jag min sambo känna på den. Han sa: ring läkaren i morgon! Först då började jag bli rädd på allvar. Ringde min gynekolog i morse. Fick en tid innan lunch.

Hon kände på knölen och skrev direkt remiss till mammografin. Hon sa att detta måste kollas upp. Då blir jag så himla orolig och tänker bara det värsta!

Är det någon som varit med om liknande och sedan fått ett bra besket att det var något helt ofarligt? Alltså inga hemska historier, klarar inte riktigt det i nuläget!

Kram

• Svar på tråden Knöl i bröstet-var till läkaren i dag...
  • Anonym

Jag hade en knöl i bröstet som de tog en biopsi på. Då var jag 37 år tror jag. Jag var riktigt rädd men den visade sig vara ofarlig.

• Anonym (orolig)

Tack anonym. Det var skönt att höra! Tog det lång tid innan du fick svar? Gjorde du mammografi också?

• Anonym

Bra att du handlat snabbt!

Hoppas på det bästa!

Håller tummarna för dig.

• Anonym

Jag har varit med om detsamma, i mitt fall visade det sig vara fibroadenomatos. Vilket ger knölar i brösten, men det är inget farligt i sig men i mitt fall gav det mig knölar och smärta i bröstet.

• Jenny S

Jag kände en knöl i mitt högra bröst för 5 år sedan.
    Ringde VC och förklarade läget och påtalde noga att vi hade en hel del kvinnnor i släkten som hade haft bröstcancer varav ett flertal hade dött av det.
    Jag fick tid dagen efter.
    Remiss skrevs för ultraljud och biopsi. Man gör tydligen inte mammografi på kvinnor under 30 år.
    Ultraljudet visade inget specifikt men man valde att göra en biopsi iaf.
    Jag var så rädd att jag höll på att kräkas.  Biopsin i sig var inte farlig på något sätt, ok det var ju inte skönt att någon grävde sig runt i bröstet med en lång nål men....
    Men väntan...den var nästan outhärdlig.
    Sen kom svaret: Inga maligna celler.
    Phuuu.....
    Jag hade inte bröstcancer!

Detta fick mig att vakna upp ordentligt och nu undersöker jag brösten varje månad. Vid tveksamheter ber jag maken att kolla också (vilket han gör mer än gärna Flört) och skulle det vara något märkligt så bär det av till dr.

Lycka till TS!

En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta för evigt
  • Anonym (orolig)

Anonym (3): Det jobbiga är att det känns som jag inte alls handlat snabbt, jag har ju väntat fem mån innan jag sökt hjälp...Men tack för att du håller tummarna för mig, det värmer verkligen!

Anonym (4) Vad skönt att din knöl var ofarlig! Jag har inte alls ont av min knöl, vilket jag fått för mig att det inte är något "bra" symtom.

Tack för att ni svarar!

• Anonym (orolig)

Jenny S: Tack sådana historier gillar jag att höra! Jag förstår att väntan var vidrig! Läkaren idag sa att det kunde ta 1-2 veckor innan jag skulle få tid för mammografi. Jag vet att det egentligen är ganska snabbt, men just nu känns det som en hel evighet! Tack igen!

• Anonym (me)

Jag hade oxå en knöl i bröstet som jag kännt av länge innan jag tog mig i kragen å ringde läkarn.

Jag fick genomgå mammografi och ultraljud och så togs ett biopsi, jag fick vänta i ca 2 veckor tror ja.. och det visade INGA onormala förändring!!!

Så många gånger går det bra =)

Lycka till!

• Anonym

förlåt ts, men måste fråga er som är här..
    Om det kommer svart vätska från bröstet,
    vad kan det vara då?
    Vart hos dr men fick svaret att det är inte ovanligt efter att man ammat..
    Då var det 5 månader sen jag slutade amma..
    Men har det fortfarande och har gått ytterligare 5 månader..

• Mondino

Ta det med ro. Jag hade en knöl i bröstet för 2 månader sen och min mamma har haft bröstcancer så jag blev så klart jättestressad. Gyn skrev remiss direkt och jäklar vilka snabba bud det var. Jag fick tid efter 2 dagar. Dom kollade med ultraljud och jag fick vänta kvar för att göra en punktion direkt. Punktionen gjorde inte alls ont! Men självklart är väntan jobbig innan man får svaret. Svar efter 1 vecka och det visade sig att jag hade en form av cellförändring men av mildare form och jag skulle göra ny punktion efter en månad. Då hade knölen minskat och cellprovet visade normala celler så jag blev friskförklarad! Men visst blir vaksam. Man ska ta för vana att kolla sina bröst!!

• Anonym (orolig)

Anonym(me): Ja, det är ju så jag måste tänka, att det faktiskt i de flesta fall går bra! Jag är glad att det gick bra för dig! Tack för ditt svar!

Anonym: Om jag vore du skulle jag för säkerhetsskull se till att få en ny läkartid. Det är jobbigt att gå och vara orolig, bättre att kolla en gång för mycket! Lycka till och hoppas allt är bra!

lillmondios mamma: Jag förstår din oro, åh vad skönt att allt blev bra tillslut!

Svar på tråden Knöl i bröstet-var till läkaren i dag...