• eldflugan

mjölkstockning när man är gravid?

Kan man få det? Mina gör jätteont o läcker, men är inte knöliga o jag har ingen feber. Det är inte samma "växtvärk" som jag har haft förut. Är i v 26 nu. Legat i varmt bad o med vetekudde, men de hjälper inte. Vad göra??

• Svar på tråden mjölkstockning när man är gravid?
  • Rhonda Breeze

Vet inte om man kan få det om man fortfarande är gravid. Om man får mjölkstockning får man (som du skriver) knölar i brösten o feber men även värk i kroppen, precis som vid influensa + att brösten blir alldeles rödflammiga.

Under min graviditet med min lilla skrutta kunde jag ha fruktansvärt ont i bröstet och tyckte att det gjorde förskräckligt ont när någon gav mig en kram. Men det var ingenting mot de gånger då jag fick mjölkstockning.... Då var jag helt sänkt och kunde inte gör något förutom att sova o mjölka ur brösten.

• Blå Flygare

Man kan få det, men jag tror inte du har det eftersom du inte har någon öm knöl. Kan det vara att mjölken rinner till? det sticks en massa plus att brösten blir mycket ömma.

• MalinilaM

När man får mjölkstockning brukar man få en knöl eller som en limpa i bröstet som är hård. Jag hade väldigt mycket mjölk i brösten när jag var gravid och nångång när jag blivit kall så fick jag också jätte ont i brösten, har du provat att ta två alvedon?

• eldflugan

Jag kanske har blivit kall idag, men värmt dom jättemycket efteråt. Det sticks inte, o det har runnit i ett par veckor redan men inte gjort ont. Har ätit panodil idag, som har samma substans som alvedon. Men inget funkar. Sitter bara o hoppas på att de ska gå över. Tack för era svar!

• Blå Flygare

Kan det vara svamp då? Då gör det visst ont när man ammar. Kanske att det gör ont när det rinner pga det. Måste ju vara lätt att få svamp när man läcker...

• eldflugan
    Blå Flygare skrev 2007-09-27 21:52:03 följande:
    Kan det vara svamp då? Då gör det visst ont när man ammar. Kanske att det gör ont när det rinner pga det. Måste ju vara lätt att få svamp när man läcker...
    Men blä, va läskigt, hur funkar sånt då?
  • Blå Flygare

Då får man smörja in brösten med svampkräm, vet inte om det krävs recept på det. Och så att man luftar bröstvårtorna en massa. (om man inte vill gå helt topless så åtminstone utan bh och med luftig t-shirt) Svamp är mycket vanligt när man ammar.

• eldflugan
    Blå Flygare skrev 2007-09-27 22:00:00 följande:
    Svamp är mycket vanligt när man ammar.
    Men jag har inte fått min bäbis än ju??
  • Blå Flygare

eldfluga: Men svampen får man av att gå med fuktiga instänga brsötvårtor. Om du läcker antar jag att de är fuktiga och antagligen instängda i en bh rätt mycket?

• eldflugan
    Blå Flygare skrev 2007-09-27 22:08:50 följande:
    Om du läcker antar jag att de är fuktiga och antagligen instängda i en bh rätt mycket?
    Tills idag iaf. Läste att man kunde få stockning av tajta bh´s så då åkte den av.. :)Får väl ringa BM imorgon om det inte är bättre eller va tror ni?
  • Rhonda Breeze

Om det är svamp som du har fått ilar det liksom i bröstvårtan och bröstvårtan är lite vit och fnasig. Har du det?

Jag tror du gör helt rätt att värmer brösten, men var noga med att inte trycka för hårt mot brösten. Se till att vila massor också!

• eldflugan

Rhonda Breeze skrev 2007-09-28 10:19:04 följande:

Om det är svamp som du har fått ilar det liksom i bröstvårtan och bröstvårtan är lite vit och fnasig. Har du det?Jag tror du gör helt rätt att värmer brösten, men var noga med att inte trycka för hårt mot brösten. Se till att vila massor också!
    Tack för alla era tips. Idag känns de bättre, spänner mest, men gör inte så ont. Vårtorna är inte vita. Jag tog 2 tabletter o gick o la mig igår. Kanske va stress då eller nått, för de kan också påverka har jag hört. Tack igen!
  • AnniPanni

Rtt tips är att ha i värmande inlägg i BHn. Du behöver inte ens tycka att det är kallt för att brösten ska börja göra ont, vissa har jättekänsliga bröst även innan amningen.

• eldflugan
    AnniPanni skrev 2007-09-28 10:50:29 följande:
    Rtt tips är att ha i värmande inlägg i BHn. Du behöver inte ens tycka att det är kallt för att brösten ska börja göra ont, vissa har jättekänsliga bröst även innan amningen.
    Tack. Skönt att höra. Jag ska till apoteket idag o kolla om dom har..
Svar på tråden mjölkstockning när man är gravid?