• sahara

Hur får jag hunden att dricka vatten utan att blöta ner ?

Vi har en flat coat retrieverhanne på 2 år. En jättemysig och go hund.
    När han dricker så blöter han ner så förskräckligt.Det är inte bara runt vattenskålen.För när han druckit färdigt och går från skålen så rinner och droppar det en bra stund om honom.
    Vi hade skålen i köket först men jag höll på att bli galen på att trampa i vatten hela tiden.Köket ligger mitt i huset så där är man ju en del.
    Nu står skålen i badrummet.är tvungen att torka golvet varenda gång han har druckit för det blir så blött.
    Går det att göra något åt detta ? Eller är det bara att gilla läget ? Gör era hundar likadant när dom dricker vatten ?

• Svar på tråden Hur får jag hunden att dricka vatten utan att blöta ner ?
  • övergiven pappa

skaffa en djupare skål kanske!

• Rigor

Ha ha!

Vilken härlig tråd!

Jag har ingen aning om hur man får jycken att torka upp efter sig när han tagit sig en slurk, men du kanske kan ge honom en pipmugg? Funkade på min son slabbade ner köksbordet varenda dag!

Hoppas det löser sig och att vovven lär sig bättre bordsskick!
    (Det gjorde sonen efter viss träning! )

• Pinkstar

våran rottweiler gör lika dant, dock orkar jag inte lägga ner tid eller energi åt att försöka ändra på det, lite vatten skadar inte. Du får väl torka honom runt munnen efter han har druckigt då, det gör jag på min rottis när han har varit ute och är full med saliv på hela huvudet.

• Rigor

Ställ skålen i garaget, längst bort mot garagedörren och låt jycken drälla vatten på garagegolvet på väg in i huset igen?

Eller i källaren, längst bort i tvättstugan?

Annars får han helt enkelt börja halsa ur en soprtflaska!

• logg81

Vattenslabb får man räkna med när man har hund... hi hi... jag har en "samlare"... min vofse tar en munfull vatten och släpper det demonstrativt någon annanstans.

Men det låter som en smart idé med att ha skålen på toa... Där är det ju mindre risk för vattenskador osv....

• Belsebub

Min bror hade en Golden och han gjorde likadant, slabbade något fruktansvärt! Men dem dresserade honom till att stå kvar en liten stund över vattenskålen så det fick rinna av. Den här hunden fick lära sig massor av trix och han trivdes med det jättebra, andra hundar kanske inte alls vill lära sig sådant och då är det nog bara att torka manuellt som gäller.

• sallybuse

Du nu tycker jag att du är lite konstig.Vad i himmels namn har du hund för.Om den inte får lov att dricka lite vatten och blöta ner.De är väl inte hela världen.Jag har själv haft en sådan hund.Och den var helt underbar.Han blev 15 år sen orkade han inte mer.Och han drack mycket vatten.Så han stänkte ner hela köket.Och de gjorde inte oss nått.Man får ju bara torka upp de igen.Så skaffa du en ny trasa och fortsätt torka.

• Sway

jag har oxå en hund som slabbar ner...jag har försökt med allt..jag bara fått acceptera d nu... torkar honom runt munen om det är alldeles för rinigt..=) blöt om fötterne blir man alltid..=)

Svar på tråden Hur får jag hunden att dricka vatten utan att blöta ner ?