• pusselbitar

Vad ger ni för yoghurt?

Tänkte börja ge lite yoghurt till D men vet inte vilken? Vad ger ni för yoghurt till era små?

• Svar på tråden Vad ger ni för yoghurt?
  • Ezzie

Hur gammal är han?

♡ Mamma till lilla Ebba 060407♡
  • Lily38

jag har läst här att turkisk naturell yoghurt är bra att börja med eller vanlig naturell yoghurt...man kan ju ha i lite fruktpuré i om man vill...min son har provat men han mumsar ju inte i sig så det stör men det gör han med inget än så länge...han är 6,5 månad.

• Weird One

Jag ger turkisk yoghurt eftersom den har bra fetthalt och inget socker.
    Man bör inte ge småbarn fettfria eller lightprodukter.

Ironi är min religion
  • Duckan74

Bvc rekommenderar turkisk/grekisk yoghurt. Inget socker i den bl a.
    Jag ger fil åt Siri med fruktpuré i.

• Weird One

Mankan mosa i banan och ha i youghurten också.
    Mättande och jättebra som mellanmål till större barn.

Ironi är min religion
  • Limpelott

När kan man börja ge yoghurt eller fil till små barn. Har en tjej på snart 7 mån...
    Känns som att det är dags för något nytt ny, ätit samma saker ett tag. Hon tycker väl inte det är tråkigt men jag tycker det. *ler*

• Weird One
    Limpelott skrev 2007-09-28 16:04:45 följande:
    När kan man börja ge yoghurt eller fil till små barn. Har en tjej på snart 7 mån...Känns som att det är dags för något nytt ny, ätit samma saker ett tag. Hon tycker väl inte det är tråkigt men jag tycker det. *ler*
    BVC sa att det var ok att ge från 5-6 månader.
    Men inte mjölk som dryck.
    Varför vet jag inte
    Ironi är min religion
  • pusselbitar

Tack för era svar, det blir till att köpa turkisk yoghurt då

När kan man börja ge yoghurt eller fil till små barn. Har en tjej på snart 7 mån...Känns som att det är dags för något nytt ny, ätit samma saker ett tag. Hon tycker väl inte det är tråkigt men jag tycker det. *ler*
    Bvc har sagt till oss att vi kan ge yoghurt och vår son är oxå sju månader. Antar att de inte ska ha mjölk som måltidsdryck eftersom det gör det svårare för kroppen att ta upp järnet i maten.
  • pusselbitar

Tack för era svar, det blir till att köpa turkisk yoghurt då

Bvc har sagt till oss att vi kan ge yoghurt och vår son är oxå sju månader. Antar att de inte ska ha mjölk som måltidsdryck eftersom det gör det svårare för kroppen att ta upp järnet i maten.
  • m00min

tänk vad olika det kan vara, här i Finland så rekommenderas mjölkprodukter från 10 mån och mjölk att dricka först vid 1 år Cool

• ikasan

Den är något med ren ,mjölk och att det försämrar järnupptaget har jag hört.

Jag ger min son mild yoghurt, han diggar den sura smaken faktiskt! Ibland får han vaniljyoghurt som efterrätt, när jag vet att han ätit sig mätt.

Jag ger även mannagrynsgröt som mellanmål, min son älskar det.

• 3 barns mor

är det nån som vey om man kan frysa in turkisk yoghurt går inte åt så mycket så synd att kasta.

• Weird One
    3 barns mor skrev 2007-09-29 08:18:57 följande:
    är det nån som vey om man kan frysa in turkisk yoghurt går inte åt så mycket så synd att kasta.
    Frysa vet jag inte, men det finns ju småhinkar att köpa med halva innehållet som en stor
    Ironi är min religion
  • Barndietisten

Även här i Sverige rekommenderar Livsmedelsverket mjölk som dryck och yoghurt som huvudkomponent i måltid från 10-12 månader. Detta för att mjölk är järnfattig mat, som man inte vill ska tränga ut annan, mer järnrik mat. Börjar man ge yoghurt tidigare bör man se till att åtminstone frukost/mellanmål består av gröt, som innehåller mer järn.

• mamma me tre

turkisk yoghurt med frukt eller bär !

• pusselbitar
    Barndietisten skrev 2007-09-29 10:43:52 följande:
    Även här i Sverige rekommenderar Livsmedelsverket mjölk som dryck och yoghurt som huvudkomponent i måltid från 10-12 månader. Detta för att mjölk är järnfattig mat, som man inte vill ska tränga ut annan, mer järnrik mat. Börjar man ge yoghurt tidigare bör man se till att åtminstone frukost/mellanmål består av gröt, som innehåller mer järn.
    Va jobbigt det blir när alla säger olika ... som oerfaren förstanångsmamma lyssnar man ju gärna på bvc´s rekomendationer. Vi hade tänkt att vi skulle ge D yoghurt som mellanmål. Gröt äter han både morgon och kväll, men vi kanske borde strunta i det då?
  • Barndietisten

Hej igen Pusselbitar! Det låter jättebra bara ni varierar som du skriver och varvar gröt och yoghurt. Livsmedelsverkets riktlinjer är ingenting man måste följa slaviskt, men hör man om dem är det bra att veta vad de står för och varför de är satta. Det handlar alltså inte om att det är farligt med yoghurt och mjölk innan, utan att det är viktigt att inte snöa in på järnfattig kost. Men mjölk/yoghurt innehåller ju många nyttigheter också, så kompromissen ni har tänkt er låter jättebra!

Jag förstår att det är förvirrande för förstagångsföräldrar - säkert mycket värre nu än för bara tio år sedan. Mat är ständigt på tapeten, olika experter tycker till. Men mat är egentligen inte så svårt som det framställs. Lita på ditt sunda förnuft - det kommer du jättelångt med! Lycka till, önskar Sara A

• pusselbitar
    Barndietisten: Tack för svar! Ja visst är det förvirrande. Jag hade egentligen inte alls haft en tanke på yoghurt men så var min mamma barnvakt och när vi hämtade D där så hade hon gett honom det och han hade gillat det jättemycket. Men hon hade gett honom ett sockrad variant och det vill inte vi. Nu har han mest ätit välling eller någon fruktpure med havre till mellanmål men han är inte så glad i flaskan just nu så då tänkte vi yoghurt. Så då provar vi nog yoghurt här hemma då.
  • Bettan72

Finns ju fruktpureér med yoghurt i (Semper+Nestlé) som man kan ge som mellanmål. De innehåller inget socker.

Svar på tråden Vad ger ni för yoghurt?