• Mollan

Spjälskydd är DYRT!

Efter mycket om och men har jag nu iaf köpt en spjälsäng (IKEA Gulliver). Men då återstår nästa "stora" problem (hm, allt är ju relativt). Vad ska man ha för spjälskydd och lakan? Jag tycker om Mumin-spjälskyddet men känner att jag är lite för snål för att betala 499 kr för spjälskydd och sen 349 kr per bäddset. Det är ju 1200 kr för bara spjälskydd och 2 par påslakanset!!! IKEAs spjälskydd tycker jag är för små och tunna, men de har en del fina lakan. Men man vill ju att det matchar!!! Det känns lite som att man blir lurad när man handlar lakan och sånt på Babyland och liknande butiker, för de är faktiskt hemskt dyra. Hur tänker ni? Måste allt matcha? Eller tycker ni det är rimliga priser i babyaffärerna? Ska jag köpa ett lakanset som matchar spjälskyddet och 1-2 billiga på IKEA?

• Svar på tråden Spjälskydd är DYRT!
  • Mollan

Ja, jag tror jag gör så att jag köper ett spjälskydd som jag gillar och sen lakan på IKEA. Snåltarmen i mig säger att jag inte vill betala 700 kr för 2 babypåslakan i en bebisaffär. Man ser ju på alla andra grejer vad stora marginaler de har (tex på skötgrejer och blöjor som man kan köpa i en livsmedelsaffär). Om de tar 10 kr mer för en grej som kostar 30 kr i en vanlig affär kan man ju tänka sig hur mycket extra mariginal de har på en grej för flera hundra kr...

• Mollan

Tack för alla svar. Jag bryr mig inte om vad alla andra har, för jag kollar liksom aldrig i nån annans spjälsäng och inte släpper jag in särskilt många i vårat sovrum heller. Jag tror jag köper det dyra muminskyddet (för jag gillar verkligen mumin och tycker det ser så mysigt ut att ha mumintrollet och snorkfröken vakandes över sängen). Sen köper jag billiga lakan på IKEA. Jag kan ju önska mig (eller till bebisen) matchande påslakan i julklapp. Och den beiga muminfärgen passar väldigt bra till våra gardiner och sängöverkast.
    Till förra barnet köpte jag ett billigt skydd på IKEA men det var verkligen inte bra - lågt och sladdrigt. Sen blev det inte av att jag köpte ett nytt till barn nr 2. Nu kan väl tredje och sista barnet få ett mysigt spjälskydd. Sen får vi väl se om han/hon öht kommer ligga i sängen!?

• Mollan

Rosa Kitty och oxytocin: Oj, det var absolut inte så jag menade!!!!! *rodnar* Jag menade att jag bryr mig inte om ifall varenda unge har samma spjälskydd som vi - det behöver inte vara originellt eller speciellt på nåt sätt (många skriver att de inte gillar Mumin, spöket Laban osv eftersom "alla andra har det"). Jag köper gärna ett "vanligt" spjälskydd men tycker det är dyrt. Jag är väldigt intresserad av hur ni andra gjort, men jag känner inte att jag måste hitta på ngt nytt och annorlunda för att bli nöjd, det var mer så att jag är snål!
    Jag ber om ursäkt om jag lät dryg!

• Mollan

Tack! Ja, ibland låter det inte alls likadant när man läser som när man skriver...

Svar på tråden Spjälskydd är DYRT!