Amning / Föräldrargrupp / Hur amma utan hjälpmedel?
Hej! Skulle behöva tips på hur jag ammar utan stöd. Min tjej är 8 veckor nu men jag har aldrig helt fått till det här med att amma sittandes. Här hemma ligger jag ner och att ligga har alltid känts mest naturligt. Började med det direkt på BB, det bara kom av sig själv. Men sen när bm:orna ville att jag skulle sitta så kändes det inte som att någon ställning var riktigt bra. Jag kommer nog alltid att fortsätta ligga och amma, men jag vill ju kunna sitta när jag är borta! Säg inte att jag ska försöka med kuddar eller amningskudde, jag har testat och det funkar sådär, men är inte bekvämt och lika avkopplande och dessutom har jag ju inte tillgång till en amningskudde när jag är borta.
Dessutom har jag väldigt sprutiga bröst och när jag ligger så är ju båda händerna fria att fixa med det. (Tjejen suger några sekunder och sen drar hon bort munnen och det sprutar säkert 5-6 strålar i hennes ansikte och jag måste torka och hålla bort bröstet och låta det spruta av sig innan vi kan fortsätta...Hur smidigt är det när man sitter upp och händerna är upptagna av att hålla i henne?
Har hela tiden känt mig lite "dålig" som inte kan sitta och amma och det begränsar mig lite. Nästa vecka börjar föräldrargruppen här och nu känner jag en jättepress att jag måste fixa det tills dess! För risken är ju väldigt stor att min tjej kommer att bli hungrig under tiden där och där har jag inte tillgång till några "hjälpmedel" och man kan väl inte slänga sig ner på golvet och börja liggamma...? (Antar att jag skulle uppfattas som knäpp...)
Så, hur sitter man bra utan "hjälpmedel" som amningskudde och liknade och hur fixar man det med sprutiga bröst? Nån som har tips?