• PyretS

Amning / Föräldrargrupp / Hur amma utan hjälpmedel?

Hej! Skulle behöva tips på hur jag ammar utan stöd. Min tjej är 8 veckor nu men jag har aldrig helt fått till det här med att amma sittandes. Här hemma ligger jag ner och att ligga har alltid känts mest naturligt. Började med det direkt på BB, det bara kom av sig själv. Men sen när bm:orna ville att jag skulle sitta så kändes det inte som att någon ställning var riktigt bra. Jag kommer nog alltid att fortsätta ligga och amma, men jag vill ju kunna sitta när jag är borta! Säg inte att jag ska försöka med kuddar eller amningskudde, jag har testat och det funkar sådär, men är inte bekvämt och lika avkopplande och dessutom har jag ju inte tillgång till en amningskudde när jag är borta.

Dessutom har jag väldigt sprutiga bröst och när jag ligger så är ju båda händerna fria att fixa med det. (Tjejen suger några sekunder och sen drar hon bort munnen och det sprutar säkert 5-6 strålar i hennes ansikte och jag måste torka och hålla bort bröstet och låta det spruta av sig innan vi kan fortsätta...Hur smidigt är det när man sitter upp och händerna är upptagna av att hålla i henne?

Har hela tiden känt mig lite "dålig" som inte kan sitta och amma och det begränsar mig lite. Nästa vecka börjar föräldrargruppen här och nu känner jag en jättepress att jag måste fixa det tills dess! För risken är ju väldigt stor att min tjej kommer att bli hungrig under tiden där och där har jag inte tillgång till några "hjälpmedel" och man kan väl inte slänga sig ner på golvet och börja liggamma...? (Antar att jag skulle uppfattas som knäpp...)

Så, hur sitter man bra utan "hjälpmedel" som amningskudde och liknade och hur fixar man det med sprutiga bröst? Nån som har tips?

• Svar på tråden Amning / Föräldrargrupp / Hur amma utan hjälpmedel?
  • lövet2

Jag har ett dussin billiga små frottéhanddukar, som jag använt i samband med amning, läckande bröst och kräkande baby. Jag har lagt handduken under bröstet, och då har jag bara kunnat lägga den över när det börjat spruta för mycket.
    Min favoritställning vid amning är att sitta i ett hörn av vardagsrumssoffan med en kudde bakom ryggen. Armen där babyn har legat, har jag haft på armstödet, och fötterna har jag lagt upp på bordet. Mycket bekvämt!

• Castle

Jag tyckte också det var bökigt, jag var helt beroende av amningskudde, så jag tyckte det var jobbigt att amma borta utan det.

men jag läste att man kunde sitta skräddare på golvet, fast jag tyckte man fick böja ryggen då för att det sulle funka, så för mig var det ingen hitt.

DEt som fungerade bäst för mig var att sätta mig på golvet med ryggen mot väggen och dra upp benen framför mig på så vis får man ett stöd bakom barnet och kan också släppa ena armen iallafall.

Måste du torka och låta bröstet "spruta av sig"? KAn du inte få henne att ta nytt tag medans det sprutar? Det hinner ju ändå spruta på väggar och på omgivningen, men för barnet spelar det nog ingen roll? JAg brukade skratta åt min son, när han låg och ammade och hade mjölkdroppar i hela ansiktet Soffan blev helt vitprickig...

Lycka till hoppas det löser sig.

• lövet2
    lövet2 skrev 2007-09-28 14:13:42 följande:
    Min favoritställning vid amning är att sitta i ett hörn av vardagsrumssoffan med en kudde bakom ryggen. Armen där babyn har legat, har jag haft på armstödet, och fötterna har jag lagt upp på bordet. Mycket bekvämt!
    Jag skrev visst inte färdigt hur jag tänkte!
    Om du tränar hemma på sittamning, så gör det så bekvämt som möjligt. När du väl kan knepet, så är det ingen konst att sitta var som helst och amma. Skillnaden är att när man är borta och sitter obekvämt vid amningen, så kan det kännas i ryggen och nacken om det blir för ofta eller för länge.
  • Siggan

När A var litan tyckte jag det mest bekvämt att lägga en vanlig kudde under henne för att hon skulle komma ut i rätt höjd när jag satt och ammade. Alternativet var att sitta och vila ena armen på armstödet. Det är mer bekvämt att amma när man sitter bra, men är man borta får man bara göra så gott det går.

Mot sprutande bröst tyckte jag apotekets mjölkuppsamlingskopp var suverän. Den smyger man diskret ner i bh på den sida man inte ammar. Kostar 25 kr.

• Damien och Adrian

ta det bara lungt så ordnar det sig - prova dig fram, jag ahr ännu inte hittat optimal ställning men det börjar arta sig iaf. Ibland får jag ont in rygg eller armar, det får jag ta, men försöker hitta bekväm ställning. Lägg henne först så att hon ligger bra, låt därefter din man justera kuddar och hjälpa dig hitta bekvämligheten.

• PyretS

Tack för alla svar! Som jag skrev så kan jag amma med hjälpmedel så som kuddar, det är inte det som är problemet. Men jag tycker det är stor skillnad på att sitta med kuddar och utan, för när jag har kuddar så ligger hon ju på dem. Ammningen har alltid funkat hur bra som helst (liggandes) och jag trivs verkligen jättebra med att ligga. Det känns (för mig) så mycket mer avslappnade och mysigt. Men jag vill kunna sitta de få gånger jag inte kan amma hemma.

Lövet2! Att sittamma med hjälpmedel känns ok men som du säger, att sitta utan stöd gör ont i axlar och rygg, men det kanske helt enkelt bara är att ta det de få tillfällen jag tvingas amma utan stöd. Jag kan ju sitta så, men det gör ont, men jag hade nog trott att det bara var jag som gjorde fel...

Siggan! Jag har uppsamlade till andra bröstet, men det är bröstet hon ammar från som är problemet. Det sprutar så mycket att hon börjar hosta och spottar ut bröstet/släpper bröstet och då börjar det spruta i hela hennes ansikte och hon blir ledsen.

• Damien och Adrian

Läste i en bok att man ska handmjölka lite innan barnet ammar så sprutar det inte, eller trycka vid vårtan när hon släpper, testa!

PyretS skrev 2007-09-28 17:18:55 följande:
    Tack för alla svar! Som jag skrev så kan jag amma med hjälpmedel så som kuddar, det är inte det som är problemet. Men jag tycker det är stor skillnad på att sitta med kuddar och utan, för när jag har kuddar så ligger hon ju på dem. Ammningen har alltid funkat hur bra som helst (liggandes) och jag trivs verkligen jättebra med att ligga. Det känns (för mig) så mycket mer avslappnade och mysigt. Men jag vill kunna sitta de få gånger jag inte kan amma hemma.Lövet2! Att sittamma med hjälpmedel känns ok men som du säger, att sitta utan stöd gör ont i axlar och rygg, men det kanske helt enkelt bara är att ta det de få tillfällen jag tvingas amma utan stöd. Jag kan ju sitta så, men det gör ont, men jag hade nog trott att det bara var jag som gjorde fel...Siggan! Jag har uppsamlade till andra bröstet, men det är bröstet hon ammar från som är problemet. Det sprutar så mycket att hon börjar hosta och spottar ut bröstet/släpper bröstet och då börjar det spruta i hela hennes ansikte och hon blir ledsen.
Svar på tråden Amning / Föräldrargrupp / Hur amma utan hjälpmedel?