• Caziopeia

Hjälp mig med efternamnsförslag plz!

Jag och min man har bestämt oss för att byta till ett nybildat efternamn. Min man tog mitt efternamn när vi gifte oss därför att han hette ett ganska fult -son-namn som ingen av oss ville heta. Jag vill byta efternamn därför att jag inte vill förknippas med den sidan av släkten som mitt efternamn kommer ifrån, det är inget namn jag vill föra vidare.

Vi har alltså funderat i flera år på efternamn men har sååååå svårt att komma på något bra, men nu känner jag att jag vill att det ska bli av... helst innan min dotter blir äldre så att hon slipper känna av krånglet med ett efternamnsbyte.

Vi har tyvärr inga äldre släktnamn som är aktuella.
    Det får inte låta "snobbigt" eller extremt tillgjort och inte ha utländsk klang. Och inte innehålla å, ä eller ö.

Hjälp! Jag lovar att kommentera de förslag jag får! Och jag är så desperat så jag kan lova en belöning till den som kommer på ett namn som vi vill ha! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 16:52:41:
    Efternamnet får inte sluta på a heller.

• Svar på tråden Hjälp mig med efternamnsförslag plz!
  • Pigelinen

Hur bor ni? Om ni har eget hus kanske ni kan ta något som påminner om er adress.

Eller har ni någon långt bak i släkten som ni gillar? kanske att ni kan ta det förnamnet och göra om det till ett efternam.

Nybesök IVF 10/10
  • siamusen

Eller ta nagot förnamn bara.

• Schnauser

Familjen Vidhage?

Cibi condimentum fames
  • Rosenöga

Ja, du ser att längst ner på sidan fåg du gå vidare. Man kom inte direkt till namnen som jag tänkte.

• Caziopeia

PRV's sida är grundligt studerad i timmar... Har hittat ett enda namnförslag som vi fastnat för, men det innehåller ö. :(

Vi har inget hus och ingen geografisk plats som känns speciell för oss. Och vi har inga äldre släktingnamn, varken för- eller efternamn att använda.

siamusen: Ulv är för kort och för hårt tycker vi. Tallmo är ok och vallmo är bara en blomma för mig. Tack för förslagen!

Schnauser: Vidhage... ja, det låter rätt fint. Fast det är inte sådär så att det direkt känns rätt i hjärtat liksom... Ska skriva upp och smaka lite mer på det.

• Caziopeia
    Rosenöga skrev 2007-09-28 16:28:52 följande:
    Brandeman och Majeblom
    Ja du, det finns många roliga förslag på PRV's sida. När timmen är sen kan man skratta sig fördärvad åt roliga namn där...
    Vad sägs om Krullfjäll? :D
    Eller Falkbalk.
Svar på tråden Hjälp mig med efternamnsförslag plz!