• MariaN

Gå in i affärer man söker jobb i?

Man har ju hört att det ska vara så bra att gå in till arbetsgivaren och presentera sej när man söker jobb. men nu är det så att jag ska söka ca 50 jobb.. tänkte göra ett ryck!
    ska jag verkligen springa in till alla dom?
    man kan ju iof välja ut de man tycker verkar mest intressanta.
    eller bryr dom sej verkligen om man kommer personligen?

• Svar på tråden Gå in i affärer man söker jobb i?
  • Miss Mumin

jag "brukar" ringa dit jag söker jobb och säga vad jag heter och att jag söker jobb

• MariaN

Bumbi bönan skrev 2007-09-28 17:12:37 följande:

jag "brukar" ringa dit jag söker jobb och säga vad jag heter och att jag söker jobb
    jaha ok.. smart! hehe
    men skickar du ansökan också då eller? vad säger du när du ringer?
  • dilda

Varför går du inte in till dem du tycker verkar intressanta och visar upp dig själv + att du lämmnar över dina papper till dem .det är så mycket lättare att bedöma en person som kanske skulle passa till jobbet om man har fått ett första intryck av dem

• Grenna

Ring och presentera dig och be att få skicka in en ansökan för ev framtida behov. Sen kan du ju också välja ut några stycken att besöka - lycka till!

• MariaN

ja det kanske är bäst att gå in till dom.. ska man fråga efter personalansvarig då? om den inte är där, ska man återkomma eller be nån annan lämna ansökan åt mej?

• Moviefreak

Hej

Jobbar själv i butik sen många år. Mitt tips till dig, efter att ha hört cheferna kommentera ansökande, är absolut att gå in personligen!
    Ha med fullständigt CV, med foto. Då minns de dig.
    Är inte chefen/ansvarig där - återkom. Lämna INTE pappren till en annan.

Detta är mina erfarenheter, av alla jobb jag fått, så har jag ALLTID besökt arbetsplatsen personligen.
    Ring gärna nån vecka efter för att visa ditt intresse, + att de lägger ditt namn på minnet och du verkar ambitiös!  

Lycka till!

• Poena

Gå in och ha en färdig ansökan med dig, sök upp personalansvarige eller kontaktpersonen som stod i annonsen. Presentera dig och säg att du söker jobbet xx och lägg kanske till någon väl vals klyscha om att du verkligen gillar butiken/arbetsuppgifterna och att de skulle passa dig bra. Om personen i fråga inte är där skulle jag återkomma om det vore ett jobb jag verkligen ville ha, annars bara lämna ansökningshandlingarna.

• Hea

Jag är bc i en butik, och det är alltid mycket bättre om personer kommer in och presenterare sig så man får en bild och kan växla några ord..Och även lämna cv + personligt brev

• Miss Mumin

jag tar med ansökan och betyg vid en interjuv, säger typ bara vad jag heter och att jag söker jobb som sakt sen bertättar jag lite om mig själv å så

• MariaN
    Moviefreak skrev 2007-09-28 17:44:56 följande:
    HejJobbar själv i butik sen många år. Mitt tips till dig, efter att ha hört cheferna kommentera ansökande, är absolut att gå in personligen!Ha med fullständigt CV, med foto. Då minns de dig. Är inte chefen/ansvarig där - återkom. Lämna INTE pappren till en annan.Detta är mina erfarenheter, av alla jobb jag fått, så har jag ALLTID besökt arbetsplatsen personligen.Ring gärna nån vecka efter för att visa ditt intresse, + att de lägger ditt namn på minnet och du verkar ambitiös!   Lycka till!
    tack för bra tips!
    men vad ska man säga när man ringer efter en vecka?
  • Moviefreak

Du ringer för att höra om platsen är tillsatt, hur många sökande de haft, mm... Allt för att visa ditt intresse, och att du verkligen vill ha jobbet. Kan du skapa en vänskaplig ton med den du pratar med, desto bättre!

• MariaN
    Moviefreak skrev 2007-09-29 09:04:21 följande:
    Du ringer för att höra om platsen är tillsatt, hur många sökande de haft, mm... Allt för att visa ditt intresse, och att du verkligen vill ha jobbet. Kan du skapa en vänskaplig ton med den du pratar med, desto bättre!
    jo fast om dom inte söker personal, utan att jag bara vill lämna in mitt cv endå så blir det väl lite konstigt att ringa efter en vecka?
  • Moviefreak
    MariaN skrev 2007-09-29 09:25:09 följande:
    jo fast om dom inte söker personal, utan att jag bara vill lämna in mitt cv endå så blir det väl lite konstigt att ringa efter en vecka?
    Jovisst, men då kan du ju titta in eller ringa efter ett tag, säga att du lämnat in CV och bara kollar om det har dykt upp nån tjänst eller så än.
  • ung vuxen

När jag sökt jobb så har jag först ringt till dom och frågat om dom är intresserade av att jag kommer över och lämnar cv. En del vet ju att dom absolut inte ska anställa någon om du så vore Bill Gates och på så vis kanske du inte behöver gå till alla 50

• MariaN

ung vuxen skrev 2007-09-30 21:25:21 följande:

När jag sökt jobb så har jag först ringt till dom och frågat om dom är intresserade av att jag kommer över och lämnar cv. En del vet ju att dom absolut inte ska anställa någon om du så vore Bill Gates och på så vis kanske du inte behöver gå till alla 50
    nje iof..
    men sen vet dom ju inte om ulla säger upp sig dagen efter att jag ringer..
    hehe jag får se hur många jag orkar springa till! men tack för tipset!
Svar på tråden Gå in i affärer man söker jobb i?