• rara sara

Vad blir det för färg på min katt? (maskad)

Jag undrar om det är nån som har bra koll på det här med mask-färger på katter. Har en liten kattunge och jag skulle vilja veta ung hur han kommer se ut som stor.
    Det finns 2 bilder i mitt galleri som ni gärna får titta på!

• Svar på tråden Vad blir det för färg på min katt? (maskad)
  • Joju

Vart osäker nu men dom kommer nog bli välldigt söta.

• skorpionen80

Jag tycker han ser lila-maskad ut. Vad säger uppfödaren?
    Hur gammal är han? Han har väldigt mycket färg för att vara liten kattunge tycker jag...

• skorpionen80

Såg nu svansen på den ena och den är ju väldigt mörk. Säker på att han är maskad?

• rara sara

Det är alltså bara den vita kattungen jag e nyfiken på ang färg. Eftersom han föddes vit men nu börjat bli mörkare.
    Svansen är ganska mkt mörkare jämfört med hans mask.
    Mamman är brunmaskad, blandras mellan perser och siames. Pappan är korthårig gråmelerad.
    Hans svans och öron är gråa, sen är han ljusbrunrandig/melerad på benen och resten av kroppen.

• rara sara

Han är nästan 11 veckor

• rara sara

När jag har jämfört lite bilder på raskatter (birma) så liknar han de som är tabby-färgade, han har som en vit kajal runt ögonen sen ser det ut som färgen kommer bilda ett M i pannan.

• skorpionen80

Låter ju nästan som en sköldpadda... Säker på att det är en hane? ;)

Men jag tror inte att han är maskad, ser inte ut så på bilderna i alla fall. Han verkar vara creme på ryggen. Är det samma katt som på den bilden där det ligger 4 st? Där ser de ljusa väldigt creme ut.

• ming

Ja, den ser ju ut att vara blå tabby, tycker jag. Men vad står det på stamtavlan?

• skorpionen80

rara sara skrev 2007-09-28 18:34:29 följande:

När jag har jämfört lite bilder på raskatter (birma) så liknar han de som är tabby-färgade, han har som en vit kajal runt ögonen sen ser det ut som färgen kommer bilda ett M i pannan.
    Tabby är en teckning, inte en färg. Här ser du hur tabby-mönster kan se ut: www.katter.nu/genetik/TabPat.htm

Min katt är blå-tabby ovh vit, men jag tror inte att jag har något kort som visar mönstret online...

Men det jag ville ha sagt är att tabby kan en katt vara, men det är inte färgen. Så din katt kan vara liila-tabby, blå-tabby, brun-tabby osv.
  • skorpionen80
    ming skrev 2007-09-28 18:37:04 följande:
    Ja, den ser ju ut att vara blå tabby, tycker jag. Men vad står det på stamtavlan?
    Man har inte stamtavla på blandisar.
  • ming

Jaha, ser nu att det är er egna kattunge (?) och att det är en blandning, dvs har ingen stamtavla.
    Den är iaf definitivt tabby, färgen är jag lite mer tveksam på, men den ser blå ut.
    (Och som du säger föds alla maskade katter helvita, för att få färgen allt eftersom.)

• ming
    skorpionen80 skrev 2007-09-28 18:38:57 följande:
    Man har inte stamtavla på blandisar.
    Jag vet, men det stod inte i ts att det var en blandning.
  • rara sara

ming:
    Han har ingen stamtavla eftersom han är en blandras.

Skorpionen 80:

Ja jag uttryckte mej visst lite knasigt
    Men det jag vill ha reda på är färgen, inte möstret. Men det verkar som han kanske blir blå-/lilafärgad då med tanke på att färgen e väldigt ljus.
    När vi fick hans mamma som är brunmaskad så syntes masken mkt tydligare än vad den gör på honom.

• LPW

För att kattungen skall bli maskad måste han få det från båda föräldrarna. Vad jag förstod så är pappan inte maskad. Har han någon förälder som är maskad?

• LillaFlingan

jag skulle säga blå agouti(tabby)..
    Han är definitivt maskad.

Ser liknande på ljusa bengaler där de i princip är mörkare i ansiktet och på svans o ben som små, sen färgar det ut ett svagare mönster på kroppen vid vuxen ålder.
    Men nog ser de också maskade ut! :)
    Kika på hm snöbengaler tror jag det är:)

LPW: Maskning nedärvs recessivt, vilket innebär att ingen av föräldrarna måste vara maskade MEN de måste bära på det.. kanske någon av deras egna föräldrar var maskade.. vem vet =)

• LPW
    LillaFlingan skrev 2007-09-29 03:40:02 följande:
    jag skulle säga blå agouti(tabby)..Han är definitivt maskad.Ser liknande på ljusa bengaler där de i princip är mörkare i ansiktet och på svans o ben som små, sen färgar det ut ett svagare mönster på kroppen vid vuxen ålder.Men nog ser de också maskade ut! :)Kika på hm snöbengaler tror jag det är:)LPW: Maskning nedärvs recessivt, vilket innebär att ingen av föräldrarna måste vara maskade MEN de måste bära på det.. kanske någon av deras egna föräldrar var maskade.. vem vet =)
    Det var därför jag frågade om pappan hade någon maskad förälder, men det framgick förmodligen inte...
  • rara sara

Vet tyvärr inget om pappans tidigare gener, men han är inte maskad.
    Vad gäller mammans föräldrar så är mamman en silvershaded perser och pappan en helsvart sk "havanna". Alla ungarna i den kullen fick samma färg som mamman förutom den som vi köpte, hon blev brunmaskad.

Svar på tråden Vad blir det för färg på min katt? (maskad)