• Lily38

laktulos...effekt?

Är det någon som vet hur länge det ska ta för laktulos att verka? Min son har fått 5 ml i 2 veckor nu men det händer inget, han är 6.5 månad. Han har också ätit sämre o så..kan det bero på laktulosen? Har fått tvinga honom att äta mer än 100 ml...Jag har direkt inte märkt att han har ont i magen men han har varit mer gnällig o så...han har fått en tand också, kanske beror på det. Men det är så svårt att veta om matvägran har varit för laktulosen eller ont i munnen. Är det någon annan här som har el haft ett förstoppat barn som är svår att få bukt med? Har det växt bort eller har det varit någon allergi? Börjar bli så less på det här o jag tycker bara att bvc behandlar mig som en hönsmamma...vilket jag kanske är ibland men ändå...

• Svar på tråden laktulos...effekt?
  • Dora

Min 4-åring har fått laktulos i 3 år. Hennes mage funkar inte utan. Hon har alltid varit svår med maten men jag märkte ingen skillnad där när hon började med laktulos. Det har nog snarare med tanden att göra. Däremot borde laktulosen börjat verka. BVC kan man ju bli knäpp på. Ring en vanlig sköterska eller sjukvårdsupplysningen istället om du behöver råd.

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • Max mamma

Kanske han behöver mera?

• Sciarlotta

Vad ger du honom? Är det vanlig ersättning?
    Mina söner har varit stenhårda i magen när de var små, det krävdes massvis med laktulos. Sen testade vi mjölkfritt och magen blev bra.
    Det kanske vore nåt för er att testa?

Sisyfos - en hjälte
  • miamartini

bajsar han något med laktulos??   om inte så öka dosen med 1 ml till o börja med....

men hellst ska du ju ringa o prata med sjukvårdsrådgivningen för säkerhetsskull... de kanske har några andra tips som vi inte har

Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Lily38

han blev förstoppad när jag började med nan 2...gick sen över till semper för att testa o fastnade m den fast förstoppningen är kvar...ska få remiss för test nästa vecka. hoppas verkligen att det inte är någon allergi..men men. kan man öka dosen laktulos? kanske till 7-8 ml för att testa? läst att det ska gå bra men hönsmamma som jag är så vågar jag kanske inte, hihi

• miamartini
    Lily38 skrev 2007-09-29 10:20:21 följande:
    han blev förstoppad när jag började med nan 2...gick sen över till semper för att testa o fastnade m den fast förstoppningen är kvar...ska få remiss för test nästa vecka. hoppas verkligen att det inte är någon allergi..men men. kan man öka dosen laktulos? kanske till 7-8 ml för att testa? läst att det ska gå bra men hönsmamma som jag är så vågar jag kanske inte, hihi
    har du något apotek i närheten som e öppet??.... köp isåfall nutramigen.... den e jätte dyr (de e en ersättning) typ 170kr men de kan vara värt att testa... den luktar illa men den innehåller inte mjölkprotein, laktos eller sojaprotein så de e för allergi... du märker rätt så snabbt skillnaden o då borde magen kunna sköta sig....

men har han inte bajsat så hade jag ökat laktulosen så han iaf får göra de.... men ring o kolla med sjukvårdsrådgivningen... för jag har för mig att de finns något liknande microlax som man kan ge till så små (eller om de e microlax) så¨han iaf får ut de han har....

hoppas verkligen att de lköser sig
    Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Lily38

nutramigenet provade vi när han var riktigt liten men av andra orsaker men märkte då ingen skillnad så bvc tyckte att jag kunde ge nan 1 istället o det gick bra tills nan 2...vet inte om han skulle dricka nutra idag, den är ju som bekant inte så god. jag får prova att öka dosen lite får vi se...ger resulax var tredje dag o har gjort det i 2 månader nu. tack för svaren o jag hoppas verkligen att detta blir bra snart...för han sover dåligt också o har klåda o jag tror det hänger ihop m magen.

• ciamia

Jag lider med dig! Vet precis hur det är, ger min två månaders laktulos varle dag med, så blir han gasig av det, så nu fick vi rådet att ge honom minifom mot gaserna...Blir också behandlad som en hönsmamma! De säger att han inte kan vara mjölkallergisk, för då hade han haft diarre och inte gått upp i vikt, ch det gör han. Hur ger du Laktulosen, i varje flaska eller morgon och kväll?

• JenJa

Besvärligt! Jag har en snart mjölkproteinallergiskt nutramigen ätande dotter som också är hård i magen hela tiden!! Det är asjobbigt, märker att hon inte längre har ont i magen av mjölkprodukter men börjar ana att det är de som gör att hon är hård i stället men jag kan ju ha fel....

Svar på tråden laktulos...effekt?