• Lily38

laktulos...effekt?

Är det någon som vet hur länge det ska ta för laktulos att verka? Min son har fått 5 ml i 2 veckor nu men det händer inget, han är 6.5 månad. Han har också ätit sämre o så..kan det bero på laktulosen? Har fått tvinga honom att äta mer än 100 ml...Jag har direkt inte märkt att han har ont i magen men han har varit mer gnällig o så...han har fått en tand också, kanske beror på det. Men det är så svårt att veta om matvägran har varit för laktulosen eller ont i munnen. Är det någon annan här som har el haft ett förstoppat barn som är svår att få bukt med? Har det växt bort eller har det varit någon allergi? Börjar bli så less på det här o jag tycker bara att bvc behandlar mig som en hönsmamma...vilket jag kanske är ibland men ändå...

• Svar på tråden laktulos...effekt?
  • CamillaG78

Min dotter är också jättehård i magen och 5 ml räckte inte till henne. Hon får 7,5 ml och enligt bvc harde jag kunnat ge henne 10 ml om det hade varit nödvändigt. Det blev dock en väldig skillnad med 7,5 ml och nu räcker det om hon får det varannan dag. Hon är 7 månader.

• katt tass

prova att dela upp dosen laktulos på två tillfällen varje dag.. det fick vi göra och då började det ge effekt. vi gav morgon och till middag..och det tog bara någora dar så funkade magen bra..

♥Elin 070214♥
  • Lily38

Tack för alla svar :)! Jag ger hela dosen på morgonen med sked..min lille äter väldigt sällan upp maten så i flaskan vågar jag inte ge. Men kanske ska dela upp det då o se om det fungerar bättre, OCH höja dosen. O ciamia bvc säger samma till mig om mjölkallergi...men förstoppning o eksem, el mest klåda, som min son har är ju med symtom har jag läst. Men nu ska de ÄNTLIGEN göra ett test!!!!! Det var ju på tiden!!! Har provat allt mot magknip, gaser o förstoppning! Min son är min privata lilla testkanin...usch!! Blir såå trött på bvc!!!!

• Lily38

ÄNTLIGEN!!!!!! Är bara såååååå lycklig!!! Höjde dosen igår till 7 ml o idag så bajsade han själv för första gången sen 23 juli!!! Jag tror nästan inte det är sant!! HAHA....Tänk vad lite bajs kan göra en mamma lycklig...HAHA! Det hade man inte kunnat tänka sig för ett år sedan! Ha det bra alla!!

• katt tass

Härligt!

Det som oxå är viktigt när man ger Laktulos är att se till att få i de små mycket vätska..

♥Elin 070214♥
  • Lily38

katt tass skrev 2007-09-30 15:37:47 följande:

Härligt!Det som oxå är viktigt när man ger Laktulos är att se till att få i de små mycket vätska..
    Ja jättehärligt :)))...men man behöver inte ge extra vätska m laktulos det är därför det passar oss så bra för sonen är dålig på att dricka annat än ersättning :)
  • katt tass

Det var iaf vad jag fick lära mig av barnläkaren.. jaja han kan ju ha fel oxå..

Lily38 skrev 2007-09-30 15:48:00 följande:
    Ja jättehärligt :)))...men man behöver inte ge extra vätska m laktulos det är därför det passar oss så bra för sonen är dålig på att dricka annat än ersättning :)
    ♥Elin 070214♥
  • Modesty2000

Noroli: bara så att du vet, testerna som dom gör kan visa negativt även om dom är allergiska...vi testade Fia för 1 månad sedan för både ägg och mjölk (något jag undvikit under amningen på grund av hennes mage) och testerna visade negativt men läkaren sa att jag skulle undvika all mjölk i hennes kost fram tills hon var 1 år...

• miamartini

Gud va skönt att han bajsade

fortsätt då med 7 ml ett litet tag o märker du då att han blir lös i magen så sänker du dosen succesivt med 1 ml i taget.....

vi fick hålla oss till nutramigen till vår son rätt så länge o sen fick vi testa försiktigt innan vi bytte till "vanlig" välling (vilket vi gick över till sen)

men vår barnläkare sa de att de e jätte vanligt att spädbarn inte "tål" mjölk.. de hänger tydligen på att deras magar inte har utvecklats tillräckligt för att kunna ta hand om mjölken, men detta e något som växer bort oftast....

Hoppas din lillkille mår bättre

Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Pussssgurkan

Hallå

Jag har en dotter på 10 månader hon har varit förstoopad i ca 3 mån, Jag ger laktulos till henne vi var uppe i max mängd 7,5 ml. jag har börjat trappa ner på laktulosen nu och är nere på ca 4 ml. Vi har inte heller fått någon desto mer hjälp av BVC så jag tog kontakt med barnavd och dom sa att jag skulle prova sätta messmör i vällingen och det fungerade så nu bajsar hon själv igen.

Varför messmör är bra är för att den innehåller så mkt laktos så det smörjer bajset.

Mjölkallergiker kan även bli förstoppade det är lika vanligt som att vissa får diaree.

• Lily38

katt tass skrev 2007-09-30 16:59:46 följande:

Det var iaf vad jag fick lära mig av barnläkaren.. jaja han kan ju ha fel oxå..
    Jag har läst det på sjukvårdsrådgivningens sida o min läkare sa det men jag vet inte...tycker man hör så olika! Men det är ju aldrig fel att försöka få dem att dricka lite extra oavsett :)
  • Lily38

Ja han verkar må bättre :)..Han både äter (ersättning då förstås ;)) o sover bra nu...Det känns som en tung sten har lossnat. Får se vad testet visar sen...trist att det kan visa negativt fast allergi som Modesty säger. Men jag tror verkligen på att det är vanligt att bebisar inte tål mjölk pga av deras magar inte klarar av det. Jag tror jag hade samma när jag var liten, mamma säger att jag hade kolik i över ett år. Jag sov första natten när jag var 1.5 år. Skrek jämt! Tur att jag inte har det så med min pojke iallafall.
    O pussssgurkan tack för tipset men har provat messmör...funkade inte tyvärr! Kanske tog för lite? 2 tsk per dag eller 1 STOR tsk varje morgon. Provade allt, känns det som, innan jag tog till laktulosen. Den var min sista utväg...innan steget på ev mjölkfri kost då. Hoppas hoppas att det inte kommer att behövas men blir det så blir det!

Ha det gott så länge o tack för alla svar :)

• miamartini
    Pussssgurkan skrev 2007-09-30 20:28:03 följande:
    HallåJag har en dotter på 10 månader hon har varit förstoopad i ca 3 mån, Jag ger laktulos till henne vi var uppe i max mängd 7,5 ml. jag har börjat trappa ner på laktulosen nu och är nere på ca 4 ml. Vi har inte heller fått någon desto mer hjälp av BVC så jag tog kontakt med barnavd och dom sa att jag skulle prova sätta messmör i vällingen och det fungerade så nu bajsar hon själv igen.Varför messmör är bra är för att den innehåller så mkt laktos så det smörjer bajset. Mjölkallergiker kan även bli förstoppade det är lika vanligt som att vissa får diaree.

Messmör e ett gammalt beprövat knep till små barns magar... det finns något ämne i messmör som smörjer tarmen extra bra o får magen att jobba lite... därför e de bra o använd i vällingen/ersättningen som lite förebyggande...

lika så om era barn har mycke magknip så prova blanda en nypa socker i lite ljummet vatten så de löser sig o sen får de dricka de... sockret gör att barnet fiser mer o på så sätt så blir de av med mycke av gaserna som orsakar magknipet...

Jag testade de på min son när han va liten o jag tyckte nästan de funkade bättre än miniformen.....

• Pussssgurkan

Ts prova öka dosen till 1 msk per flaska han får, jag har också provat allt som t.ex. solrosolja, katrinplommon, messsmör, päron, kiwi etc.

Så nu får hon utspädd mild fullkornsvälling alltså jag sätter 210-220 ml vatten istället för 200 ml plus 1 msk messmör, och 20 ml katrinplommonsjuice blandat med ca 4 ml laktulos (1 gång / Dag).

Har du provat majsvälling?? Många säger att den gör så att dom små blir hård i magen av den, men den kan faktiskt ha motsatt effekt också har jag fått höra. Min tösa vägrar dock att dricka den vällingen :(

miamartini: Jo messmöret innehåller så mkt laktos att det smörjer bajset:)

• Lily38
    Pussssgurkan skrev 2007-10-01 15:43:58 följande:
    Har du provat majsvälling?? Många säger att den gör så att dom små blir hård i magen av den, men den kan faktiskt ha motsatt effekt också har jag fått höra. Min tösa vägrar dock att dricka den vällingen :(
    nix...han vill inte riktigt dricka välling men har bara provat mild havrevälling...han är, som sagt, lite svår m maten min lille. det är så synd att man måste köpa stora paket...det skulle finnas i provförpackning. jag har slängt massor av mat för han inte velat ha. men kämpar på...ska prova välling snart igen....o kanske mer messmör :)
  • miamartini
    Pussssgurkan skrev 2007-10-01 15:43:58 följande:
    miamartini: Jo messmöret innehåller så mkt laktos att det smörjer bajset:)
    Ah de va kanske så enkelt de va... visste ju att de va något som va bra med de men jag kunde inte komma på vad bortsett från att de funkade (iaf för oss)  
Svar på tråden laktulos...effekt?