Inlägg från: kantarellkisse |Visa alla inlägg
  • kantarellkisse

Vi som är ensamstående

Det här är femte tråden för oss som är ensamstående och som försöker få barn genom insemination eller IVF där vi kan prata och stötta varandra

Några länkar för den som vill veta mer:

FEMMIS (Föreningen för Ensamstående Mammor Med Insemination/IVF): www.femmis.se

KLINIKER
    Dansk Fertilitetsklinik: www.danfert.dk
    Trianglen: www.trianglen.dk/
    Nordica: www.nordica.org
    Gaia graviditetsklinik: www.graviditetsklinik.dk
    Gentofte Fertilitetsklinik: www.gentofte-fertilitetsklinik.dk/
    Storkkliniken: www.storkklinik.dk
    Vitanova: www.vitanova.dk
    Diers klinik: www.diersklinik.dk
    AVA-klinikerna: www.avaclinic.com/index.php

PRAKTISKA LÄNKAR:
    Danska kartor: www.krak.dk
    För att hitta och beställa tågresor i Danmark: www.rejseplanen.dk

• Svar på tråden Vi som är ensamstående
  • kantarellkisse

Upptäckte att gamla tråden var stängd så jag hoppas att ni hittar hit i alla fall tjejer!

Tyvärr blir mitt första inlägg i tråden ett av de sämre startinläggen. Jag är idag i v.5+4 men tyvärr är Dvärgen inte längre med mig. Missfallet startade under natten och jag har inga tvivel om att det är det som pågår. Progesteron och blodförtunnande har tyvärr inte hjälpt och jag är lite rådvill om fortsättningen nu. Men när det slutar göra ont kommer jag säkert vara mycket mer logisk och hoppfull, och kanske hitta vägar genom svensk sjukvård som jag inte riktigt kommit fram till tidigare.

• kantarellkisse

Hej Singeladopt, här också

Så du får väl samköra med mig då - när lagarna ser ut som de gör och hjälpen är så liten här sneglar jag försiktigt igen en aning längre bort än Danmark... Skillnaden är ju i det långa loppet inte så stor - det är ju inte vägen utan målet som är viktigt. Att bli förälder.

• kantarellkisse

Superkulan> Nej vi är en hel del. Både på familjeliv och i Sverige... FEMMIS, föreningen för frivilligt ensamstående som blivit gravida (eller vill bli det) med hjälp av utländsk klinik, har just nu ca 300 medlemmar och ca 100 barn finns i föreningen. Finns en del landsflyktiga svenskar...

• kantarellkisse

MammaFru> Kan ni åka någon annanstans än Köpenhamn? Har ni tänkt er id-release eller inte?

Singeladopt> Njaa... stork har inte ändrat men andra kliniker är lägre, vi hade bara inte hittat dem. Jag kommer inte ihåg om du är västkust eller annat, valet av klinik blir lite snävare för dem som inte bor på västkusten

• kantarellkisse

Id-release betyder att donatorns identitet kan röjas för barnet när det är 18 år (barnet kan begära uppgifterna). I danmark är det lag på att donatorn ska vara anonym, men barnmorskeklinikerna kan ändå använda id-release.
    Jag har varit på Diers klinik och Gaia graviditetsklinik och har bara gott att säga om dem båda. Diers ligger i Århus och Gaia i Hobro - båda på Jylland.

• kantarellkisse

Läkarklinikerna, alltså Nordica som du talar om, kan inte använda id-release om du bestämmer dig för det. Från min synpunkt finns det många saker som talar för och emot id-release och att välja anonym är inte ett sämre val. Så länge det är ett genomtänkt val man kan stå för... Skillnaden är fö stor när det gäller priset, utom hos Gaia.

Men id-release kan endast användas på barnmorskeklinikerna, dvs. Diers klinik, Gaia graviditetsklinik, Storkkliniken och Vitanova.

När det gäller pengar är det viktigt att planera för att det faktiskt kan ta många försök att bli gravid. Och det blir en ganska ordentlig månadsutgift. Från början hade jag sparat pengar - sisådär 12 000kr om jag inte minns fel. De räckte 2 försök. Sedan har jag "lyckosamt" nog tvingats pausa varannan månad och därför kunnat hämta upp en månad emellan. Men vad jag menar är att det är ganska tungt att vänta när man väl startat, väntan på försök 1 var inte alls så tung som väntan i mitten. Har man inte möjligheten att betala ur månadens inkomster behöver man kanske spara lite till så att man slipper ångesten i att pausa igen... Jag har hittills lagt drygt 20 000kr på att försöka och ska göra mitt femte försök om ca 3 veckor.

• kantarellkisse

MammaFru> Om du åker till Jylland är det bättre att resa över Gbg än Malmö. Man vet "ibland" dagen innan, på kvällen. Slår stickan om på morgonen blir det samma dag.

• kantarellkisse

Hej Martina,

familjen är självklart viktig - men ibland tar de tid på sig... för lång tid. Sällan brukar de fortsätta vara avogt inställda när graviditeten är ett faktum eller barnet finns hos er. Då är barnet viktigare än metoden... Mer älskad än tvivlen.

Å andra sidan kan de vänja sig innan, och man vill ju så gärna ha deras stöd även nu och här. Men hela den tid det tog en själv, tar det förmodligen dem. Tyvärr... Och då får man bara ignorera det ett tag.

• kantarellkisse

Martina> Fast det är väl ofta det som är haken när våra närstående lägger sig i: Det är ELAKT att barnet inte får känna sin pappa...

Du behver inte ge upp för att du blir idiotförklarad, tyvärr är det nog så att innan vi får våra barn tror våra närstående att det är ett beslut som de på något sätt kan vara delaktiga i. För mig försvann alla frågor så snart jag gjort mitt första försök. Då var beslutet definitivt taget och inget mer att diskutera. Nu är det mer frågor om hur länge och hur många gånger jag orkar, vad som blir mitt nästa steg. Om jag ska ge upp magvägen och börja spara pengar till adoption. De vet att de inte kan påverka beslutet mer och har släppt det.

Kanske är det bättre att inte tala med dina närstående om det. Att säga just det: "Jag vill inte tala om detta mer. Jag blir inte respekterad och jag upplever att ni inte tar mig på allvar. Så nu talar vi inte mer om det." Jag vet att det är svårare än det låter... Faktiskt. Men du kan också bara välja att inte prata mer. Om du blir gravid kan du berätta det då. När de inte kan lägga sig i, för att det inte finns något beslut att fatta.

Svar på tråden Vi som är ensamstående