• stina72

Har En av er gått ner i arbetstid för barnens skull?

Ni som lever i en familj där EN av er gått ner i arbetstid för barnens skull. Har ni skrivit något avtal mellan er att den som jobbar heltid "ger bort" en del av sin pension eller betalar ni in en extrapott till ett privat pensionssparande för den jobbar deltid?

Ja eller nej, och hur tänker ni?

• Svar på tråden Har En av er gått ner i arbetstid för barnens skull?
  • Majsan70

Jag gick ner i deltid under det första året och vi har inte skrivit nåt avtal på det. Mitt föertag pensionssparar till mig samt att jag pensionssparar.

Sen står det sambon fritt att gå ner i tid om han vill o det får han lösa sjäv med den biten.

• lövet2

Jag jobbar inte alls, medan maken jobbar 100%.
    Jag har ett privat pensionssparande - det har inte maken. Hus, bil och allt sådant äger vi 50/50. Jag har tillgång till makens konto - han har inte tillgång till mitt. Om han dör försvinner hans halva av huslånet, och jag är bara skyldig min del. Det är något papper vi skrivit på när vi skrev om lånet sist.
    Det är en del av vad vi gjort för att jämna ut det ekonomiskt ...

• Leoella

Jag såg ett jättebra tips i någon annan tråd härinne: att istället för att en går ner till 75% så kan båda gå ner 12,5% var! Då slipper man "dilemmat" med minskad pension osv.
    Vårt barn är dock inte född än så vi har bara resonerat lite ytligt om just den där saken. Vi har ju först föräldraledigheten, sen kan man börja fundera över att gå ner i tid.

• Amatea

Majsan70, du säger att DU pensionssparar? Inte din make ÅT dig alltså? Om jag tolkar dig rätt, hur kan detta bli rättvist?

Vi jobbar deltid båda två, nu 90 resp. 92 %. Rekommenderas!

• Majsan70
    Amatea skrev 2007-09-29 14:19:29 följande:
    Majsan70, du säger att DU pensionssparar? Inte din make ÅT dig alltså? Om jag tolkar dig rätt, hur kan detta bli rättvist?Vi jobbar deltid båda två, nu 90 resp. 92 %. Rekommenderas!
    Rättvist är inte intressant eftersom jag är ganska säker på att det jämnar ut sig i längden då jag har MYCKET större inkomst än min sambo. Mitt eget pensionssparande har jag haft i 16 år nu och det är 11 år innan jag ens träffade min sambo. Alltså är ett års deltidsarbete för mig inte någon större förlust.

Sen är dottern 4 år nu o rätt som det är kanske min sambo vill gå ner i tid o det är inget jag kommer att kompensera upp.
  • stina72

Tack för era synpunkter

Lövet --> Intressant det där om att halva lånet försvinner. Det kanske man skulle höra med banken om.

Leoella --> Visst är det bästa om båda går ner lika mkt i tid. Fast 12.5 % kanske inte gör så mkt egentligen. Det beror ju givetvis på vilken typ av arbete man har. Men i många fall märker man ju av en skillnad först vid lite större %.

Skulle vara kul att höra fler

• Ankissen

Min man jobbar 75% i år och kommer troligtvis vilja göra det nästa läsår också (är lärare). Vi valde att han går ner för att jag ska få behålla 100% av min sgi när jag blir gravid med syskon.

Mamma till världens sötaste Elliot
  • vanilla

Vi jobbar båda deltid, jag jobbar lägre % än han, men det har att göra med restid- och kostnad för hans del.

• Finansfia

Vi har jobbat deltid ett år var. Funkade jättebra! Dvs en jobbade 75% medan den andra jobbade heltid. Nästa år bytte vi. Nu har vi båda bytt jobb och har mer flexibla arbetsgivare, så nu kan vi båda två jobba 100% och ändå hämta på dagis i rimlig tid!

Svar på tråden Har En av er gått ner i arbetstid för barnens skull?