• Hera78

När brukar ni börja julpynta?

Satt precis och funderade på när det är lagom att börja julpynta (NEJ, jag ska inte börja redan nu ). Men läste någonstans att vissa inte ställer fram tomtar och sånt innan den 23/12 och det tycker jag verkar lite sent. Jag vill ju se tomtarna och ha den sköna längtan inför julen några dagar eller till och med veckor.

I år blir första året på mycket, mycket länge som jag hade tänkt göra vårt hem julfint eftersom vi för första gången ska fira jul hemma. Stjärnor och ljusstakar brukar åka upp vid 1:a advent, men tomtarna?

Så hur brukar ni göra? När åker era tomtar fram och när pyntas granen?

• Svar på tråden När brukar ni börja julpynta?
  • lövet2

Stjärnor och ljusstakar tas fram till 1:a advent. Allt annat (tomtar, dukar, bonader, gardiner, julgranen osv) tas fram på kvällen den 23/12.

• Lola Jämtland

Uppvuxen med att man pyntade den 23 dec.
    Själv gör jag det nånstans mellan Lucia o den 23:e...aldrig nåt speciellt datum utan det varierar....

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Care69

Julpyntet kommer upp tidigast vid Lucia men innan 23:e. Det beror nog lite på hur helgerna ligger. Finns ju inte så mycket tid i veckorna att lägga på det. Gillar mycket pynt.
    Granen däremot kommer in först den 23.e.

• Snooze

Ljusstakar å stjärnor typ fredag kväll innan 1:a advent. Själva julpyntet (tomtar) tar jag fram runt lucia, granen klär vi oftast sista helgen innan jul (18:e-22:a) Allt lite beroende på vilken dag julafton är.
    ...Ps, kan nämna att RUSTA i Uppsala har julpyntat med full mundering redan...

• Åsa med 3

Stjärnor och stakar vid första advent, sen brukar jag ta fram LIIITE andra julsaker oxå...typ gardin i köksfönstret...MEN Granen & resten av julpynten tas absolut fram på kvällen den 23dje...

Min dotter fyller år den 23dje dessutom så här hemma fokuceras mest på hennes födelsedag, snarare än julen.

Laban, vi längtar efter dig!
  • miniGrynet

Adventsljusstakarna brukar väl komma fram på första advent, men pynt (om det ens pyntas) kommer väl 22-23 december.
    När jag bodde hemma och vi hade gran kläddes den på kvällen 23:e december.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Flygfotogen

Adventsljusstakar, adventsstjärna, julstjärnor, ljus, gardiner och apelsiner tas fram till första advent.
    Tomtar, prydnadsgran, dukar och kuddar samt utebelysning tas fram ungefär vid tredje advent.
    Granen tas fram ungefär den 22 december. I år kanske vi slår på stort och tar fram den fredagen den 21 december. Vågat!

• Kajak

JAG vill se ljustakar o tomtar o sjärnor typ helgen före 1a advnt sen julgranen fixar vi ett par dagar före julafton.
    Beror på min "jul-nerv"
    Är den jättehög då vill jag ha julgran färdig ett par dagar före julafton annars kan jag vänta med det dagen före julafton.

Oftaste beror det på vad vi gör.

• trollmammsis

vi brukar sätta upp  ljusstake/stjärnor och gardiner samt lite till köket till första advent... sen till lucia åker lite mer upp...sen blir det ju mer o mer pynt på dagis/skola så det kommer lite mer eftersom.... sen granen åker upp dagen innan!! utebelusningen i träd/buske kan åka upp redan i slutet av nov, ser den mer som belysning till mörkret, inte förknippat till julen

• Atamon

Adventsljusstakar, stjärnor och utebelysning någon dag innan första advent så att det är klart att tändas den första. Gardiner byter jag också till den helgen, och lägger fram någon julduk.
    Tomtar och sånt kommer någon vecka senare. Eftersom jag/vi aldrig är hemma över jul så är det enda chansen att få se tomtarna Pyntet plockas bort efter nyårsafton. Gardinerna hänger nog in i februari eftersom de är utan tomtemotiv.

Svar på tråden När brukar ni börja julpynta?