• Mollan

Ont i örat plötsligt (3 år)

Sonen på 3 år ville helt plötsligt inte äta och klagade på ont i örat. En halvtimme senare låg han och vred sig i sängen och hade så jätteont. Det blev bättre när vi tog upp honom i sittande läge, vilket ju är vanligt. Men hur fort bör man söka vård? SKa man försöka vänta ut det med Alvedon och sånt eller ska man försöka sätta sig på en akut på lördagskvällen...? Han har haft en öroninflammation när han var fyra månader, men det är ju jättelänge sedan.

Nu har vi gett honom en Alvedon och han läser saga med pappa. Det låter bättre, men... ja, hur skulle ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-29 15:02:45:
    Förresten - ingen feber... än.

• Svar på tråden Ont i örat plötsligt (3 år)
  • lövet2

Jag skulle ge nässpray och Alvedon. Om barnet fick feber skulle jag ringa och rådgöra med lämplig instans (här är det jourcentralen). Antagligen skulle vi få rådet att stanna hemma, för här skriver de sällan ut Penicillin för öroninflammation.

• MansonDust

Min dotter på då 4 år hade liiite ont i örat förra hösten, ingen feber. Öroninflammation var det.

• bellaotheo

Det är inte alltid man märker att barnen har öroninflammation men oftast har de ont. Inte säkert att det värker hål heller. Men ni ska absolut kontakta läkare, i morgon eller måndag om värken ger sig. Har det värkt hål ska det alltid behandlas med antibiotika. Rinner det ur örat så kan det ha värkt hål men inte alltid man märker det heller. Talar av erfarenhet då sonen haft 9 öroninflammationer på 2,5 år. Men alvedon eller Ipren som nästan är bättre mot värk samt nässpray. Lycka till.

• turia

sonen på nästan 3, vaknade av att han hade ont i örat- vi åkte in, det visade sig vara båda öronen dessutom. fick antibiotika..

Svar på tråden Ont i örat plötsligt (3 år)