• Magda73

Tabletter mot Laktosintolerans?

Jag undrar om någon har erfarenhet av tabletter, som tydligen ska finnas receptfria på Apteket, mot Laktosintollerans? Fungerar de? Kan man ta dem ibland (tex innan man går på kalas ) eller måste man äta dem en längre period? Vad kostar de? Finns det olika preparat?
    Skulle vara trevligt om någon berättade om dessa piler, jag är LESS på min ömma och svullna Laktosmage!

• Svar på tråden Tabletter mot Laktosintolerans?
  • nomana

Du kan köpa Lactrase (tror en kapsel räcker till 3 dl mjölk) eller Lactasin (tror en kapsel räcker till 1 dl mjölk) på apoteket. De ska tas i början av en måltid (eller något annat) som innehåller mjölk. Ha bara med kapslarna närhelst du kan tänkas behöva dem -- jättesmidigt!

Kapslarna innehåller enzymet laktas som bryter ner laktoset. Kommer inte riktigt ihåg vad de kostar, men ett par hundralappar för 100-pillersburk kanske (Lactrase lite dyrare per kapsel, men de kan ju också bryta ner mer laktos).

Jag tycker att det fungerar bra att äta laktaskaplsar. Om måltiden blir lång kan det vara bra att "fylla på" så att även mjölken på slutet bryts ner!

Lycka till!

• Magda73

Nomana: TACK! Då ska jag testa Lactrase!

• Teskedsmamman

Vi käkar också lactrase när det behövs, en burk på 100 st kostar 290 kr har jag för mig men de är så underbara för man slipper all smärta, och diarré! Både jag och sonen.

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • nomana
    MorsanM skrev 2007-09-29 19:18:29 följande:
    Nomana: TACK! Då ska jag testa Lactrase!
    Varsågod!

Vet hur en mjölkmage känns och är bara glad att kunna hjälpa!
  • DesiréeochThéosmamma

Åå tar chansen att fråga er här. Jag har aldrig haft problem med att dricka eller äta mjölk, fil eller andra mejerivaror. men sen jag avbröt en graviditet i vecka 22 så har jag fått så jobbig och öm mage efter jag druckigt ett glas mjölk eller ätit filmjölk, tror ni att jag har fått någon laktosintolens eller? Konstiga är att jag kan äta en viss youghurt, smör och ost men inte dricka mjölk eller äta fil.

• Magda73
    Teskedsmamman skrev 2007-09-29 19:19:41 följande:
    Vi käkar också lactrase när det behövs, en burk på 100 st kostar 290 kr har jag för mig men de är så underbara för man slipper all smärta, och diarré! Både jag och sonen.
    SHIT, vad dyrt! Men det är ju inte kul med laktosmage heller kan vi ju konstatera! Skönt att höra att man inte är ensam (trots att det är jättesynd om alla andra drabbade förståss...). Tack för tips!
  • Teskedsmamman
    MorsanM skrev 2007-09-29 19:28:55 följande:
    SHIT, vad dyrt! Men det är ju inte kul med laktosmage heller kan vi ju konstatera! Skönt att höra att man inte är ensam (trots att det är jättesynd om alla andra drabbade förståss...). Tack för tips!
    Men så räcker den länge också, vi käkar ju låglaktos härhemma och det är när vi ska iväg som vi tar med kapslar...
    Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • nomana
    DesiréeochThéosmamma skrev 2007-09-29 19:26:05 följande:
    Konstiga är att jag kan äta en viss youghurt, smör och ost men inte dricka mjölk eller äta fil.
    Peva83 (inlägg 5):
    Syrade produkter som yoghurt (och egentligen fil också) innehåller mindre laktos än andra mölkprodukter, eftersom laktoset har brutits ner till viss del. Även smör och hårdost har lägre laktoshalt (speciellt om osten är lagrad i mer än ett år). Jag tycker att det låter som om du har blivit känslig mot laktos (kan man bli det av en avbruten graviditet?!), men inte helt intolerant.
  • äppelpäppel

Vill man inte köpa en hel burk med 100st så kan man ju köpa ett 30-pack för ca 100:- Eller 10-pack för ca 50:-
    Men då räcker dom inte så länge förstås.. För det är himla bekvämt med Lactrase

• DesiréeochThéosmamma
    nomana skrev 2007-09-29 22:11:03 följande:
    Peva83 (inlägg 5): Syrade produkter som yoghurt (och egentligen fil också) innehåller mindre laktos än andra mölkprodukter, eftersom laktoset har brutits ner till viss del. Även smör och hårdost har lägre laktoshalt (speciellt om osten är lagrad i mer än ett år). Jag tycker att det låter som om du har blivit känslig mot laktos (kan man bli det av en avbruten graviditet?!), men inte helt intolerant.
    okej tack, jag har hört att man kan det och sen efter fil, mjölk och även grädde (upptäckte ikväll att fick mag knipa av det me) att då får jag värsta magknipan. Får väl ta mig i kragen och ringa vårdcentralen om dem kan hjälpa mig och få svar. Tack för ditt svar.
Svar på tråden Tabletter mot Laktosintolerans?