• Magda73

Så gräsmatta- tips?

Ja då var det dags att så gräsmatta! Men vi är så fattiga så vi har inte råd att köpa en massa jord och lägga på innan gräset sås... Underlaget till vår tänkta gräsmatta är grusblandad jord, det har varit en grusgång tidigare.
    Vad tror ni- går det att räffsa upp marken lite och slänga ut frön och vattna?? Alla större stenar är borttagna. Eller måste vi lägga på ett lager jord? Isåfall hur mycket? Vilket gräsfrö är bäst, något som har något att rekommendera?
    Tacksam för alla tips och råd!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-29 20:41:36:
    Ooops, tråden kom visst till två gånger!? Vi struntar väl i den andra! = Svara här. Tack!

• Svar på tråden Så gräsmatta- tips?
  • Annamaja

för att få till en bra gräsmatta så borde ni lägga på ett lager med jord. Det behöver inte vara någon super tjockt lager men ett par cm. Jag köpte gräsfrön i sommras, och köpte någon som hette villa på granngården. Men vänta tills våren och så gräsmatta så kan ni ju spara lite mer pengar tills dess.

• Magda73

Annamaja: Tack för svar!
    Jag har fått för mig att det skulle vara bättre att så nu på hösten jmf med våren. För att slippa vattna och få gräset mer härdat. Men jag är novis så jag kan ju ha helt fel! Så du tycker att våren är bäst, eller? Det är ju bättre för oss för då kan vi, som du skriver, samla mer pengar och har råd att köpa jord. Vet du hur det är med vattningen; måste man vattna lika mycket om man sår på hösten?

• reb80

vi har sått en yta på ca 2000m2 och har sått på nåt somär likt sand. sådde för nån vecka sen och har reda blivit grönt.
    sådde på ett ställe i våras för att se om det gick utan gjord, och det började gro. har nu sått allt och inte vattnat en enda gång. Jag tror det är bättre nu, den fuktiga hösten gör ju att detsköter sig själv.
    fråga på om du undrar nåt..

• Magda73

reb80: Tack för svar! Känns hoppfullt om ni lyckades så gräsmatta på sandigt underlag! Jag undrar; när ska man klippa om man sår nu på hösten, eller rättare sagt, ska man klippa eller låta det vara långt tills på våren? Hur gjorde ni med markförberedelser? Räffsade ni upp jordytan något innan ni la på gräsfröna?

• Magda73

reb80: Tack för svar! Känns hoppfullt om ni lyckades så gräsmatta på sandigt underlag! Jag undrar; när ska man klippa om man sår nu på hösten, eller rättare sagt, ska man klippa eller låta det vara långt tills på våren? Hur gjorde ni med markförberedelser? Räffsade ni upp jordytan något innan ni la på gräsfröna?

• reb80

vi eller maken körde först med en vält och sen när han sått körde han över igen...
    klippa kommer vi inte hinna göra innan vintern....och kommer nog inte göra det ändå, marken är ju lite mjuk pga sanden så får nog ligga under vintern.

• jockesfru

Gräsmatta sås lämpligast i augusti då det är varmt i jorden.

Ludvigs mamma
  • Magda73
    jockesfru skrev 2007-10-02 23:49:48 följande:
    Gräsmatta sås lämpligast i augusti då det är varmt i jorden.
    Hmmm. Så det är för kallt nu alltså?? Fasiken, vi som tänkt börja i helgen!!
  • reb80

såg en gubbe ifrån kommun som sådde idag, och de borde ju veta,annars kastar de ju bort pengarna...

• mimmi 1

bästa tiden för gräsmatte-sådd är på hösten...gräsfrö växer på nästan vilket underlag som helst... men ju bättre underarbete desto hållbarare gräsmatta.

Jag bor i umeå-trakten, och här börjar det bli nattkallt, men vi sådde en del av tomten för två veckor sedan, det är nu ljusgrönt.
    och enligt trädgårdsexperter så är det bästa tiden.

bor du uppåt i landet rekommenderas ett frö som heter norrgräs, finns på granngåden. det är härdigt och hållbart. glöm inte konstgödningen bara....annars blir gräset glest och mindre frodigt.

• Magda73

Tack reb80 och mimmi 1; det blir sådd i helgen!

Svar på tråden Så gräsmatta- tips?