Inlägg från: Magda73 |Visa alla inlägg
  • Magda73

Så gräsmatta- tips?

Ja då var det dags att så gräsmatta! Men vi är så fattiga så vi har inte råd att köpa en massa jord och lägga på innan gräset sås... Underlaget till vår tänkta gräsmatta är grusblandad jord, det har varit en grusgång tidigare.
    Vad tror ni- går det att räffsa upp marken lite och slänga ut frön och vattna?? Alla större stenar är borttagna. Eller måste vi lägga på ett lager jord? Isåfall hur mycket? Vilket gräsfrö är bäst, något som har något att rekommendera?
    Tacksam för alla tips och råd!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-29 20:41:36:
    Ooops, tråden kom visst till två gånger!? Vi struntar väl i den andra! = Svara här. Tack!

• Svar på tråden Så gräsmatta- tips?
  • Magda73

Annamaja: Tack för svar!
    Jag har fått för mig att det skulle vara bättre att så nu på hösten jmf med våren. För att slippa vattna och få gräset mer härdat. Men jag är novis så jag kan ju ha helt fel! Så du tycker att våren är bäst, eller? Det är ju bättre för oss för då kan vi, som du skriver, samla mer pengar och har råd att köpa jord. Vet du hur det är med vattningen; måste man vattna lika mycket om man sår på hösten?

• Magda73

reb80: Tack för svar! Känns hoppfullt om ni lyckades så gräsmatta på sandigt underlag! Jag undrar; när ska man klippa om man sår nu på hösten, eller rättare sagt, ska man klippa eller låta det vara långt tills på våren? Hur gjorde ni med markförberedelser? Räffsade ni upp jordytan något innan ni la på gräsfröna?

• Magda73

reb80: Tack för svar! Känns hoppfullt om ni lyckades så gräsmatta på sandigt underlag! Jag undrar; när ska man klippa om man sår nu på hösten, eller rättare sagt, ska man klippa eller låta det vara långt tills på våren? Hur gjorde ni med markförberedelser? Räffsade ni upp jordytan något innan ni la på gräsfröna?

• Magda73
    jockesfru skrev 2007-10-02 23:49:48 följande:
    Gräsmatta sås lämpligast i augusti då det är varmt i jorden.
    Hmmm. Så det är för kallt nu alltså?? Fasiken, vi som tänkt börja i helgen!!
  • Magda73

Tack reb80 och mimmi 1; det blir sådd i helgen!

Svar på tråden Så gräsmatta- tips?