• Smülschen

Hur är det att ha en son?

Konstig fråga kanske... Vi har en tjej som kommer vara 3 år när hon får sin lillebror. Jag känner mig lite vilse i tanken att bli mamma till en pojke. Inte på något negativt sätt alls. Det känns mest spännande och jag är jätteglad för att vi kommer att ha en av varje...

Ni som har både tjejer och killar, kan ni dela med er? Finns det skillnader eller likheter man inte tänkt på eller kan föreställa sig?

Sen beror det ju naturligtvis på vad det är för prick. Han har ju en egen personlighet också...

Vill bara ventilera lite tankar och funderingar...

• Svar på tråden Hur är det att ha en son?
  • Ireth of Dorthonion

Vi har en dotter på snart 3 och en son på snart 1. Största skillnaden mellan dessa två är att lillebror alltid varit så väldigt pigg och allert medans dottern alltid varit mera lugn av sig. Mera fart i Lilleman alltså. Han är igång hela dagarna.
    Men jag vet å andra sidan inte om det beror på att han är kille eller om han bara är sådan som person. Han hade kanske blivit lika "vild" om han blivit född till flicka.

• Sunshine78

Har ingen dotter så vet inte skillnaden.Men du behöver inte 'oroa' dig,det är alldeles UNDERBART.Kanske för att ajg alltid sett mig själv som en 'pojkmamma',var helt säker på att det var en son vi skulle få och det fick vi.Har lite funderingar som du ,fsat tvärtom
    Hur är det att vara mamma till en tjej,så jag förstår hur du menar när du frågar

• Sunshine78

Ursäkta mina horribla skrivfel! Fingrarna slinter lätt på tangentbordet

• Smülschen

Tack för svaren! Skönt att höra att någon förstår varför jag frågar. Kan annars tänka mig att frågan kan få en och annan att höja på ögonbrynen...

Jag har alltid också sett mig som en pojkmamma, och var helt säker på att Lina var en kille innan vi i v. 33 fick reda på att det var en tjej. Blev inte besviken då heller, men man fick helt klart ställa om sig.

Nu har man istället gått och blivit typisk tjejmamma, eftersom Lina är en riktig "flick-flicka" som älskar allt vad dockor och prinsessor heter. Hon är också ganska lugn och försiktig och vi har aldrig behövt barnsäkra hemma. Fördomarna säger mig att det blir annorlunda med en grabb. Men det är klart att det beror på vad han är för en liten prick.

Det ska bli spännande med en av "varje" i alla fall... Det enda jag vet är att det gäller att se upp vid blöjbyten...

• Nika1970

Tja - pojkar har snopp. Det är väl skillnaden ;). Jag är mamma till två pojkar och de är olika som dag och natt. Så det där tror jag är individuellt och inte något som har med kön att göra. Vad de leker med är också styrt av könsroller - mina barn har nästan enbart fått "pojkleksaker" i present av far- och morföräldrar. Men lillkillen gillar dockor och stora killen skulle nog gärna vilja ha ett dockhus i fyraårspresent i november. Bilar leker de inte så gärna med. Däremot tror jag båda kommer bli kockar när de blir stora :).
    Grattis till pojken.
    Jag är underbart glad för mina två pojkar. Men hade varit lika glad om de varit flickor. Älskar mina barn.

• Sweetest Sin

UNDERBART!!!! Kan inte tänka mig ngt härligare än en go, glad och framåt kille!

• Miss Congeniality
    Smülschen skrev 2007-09-29 20:49:08 följande:
    Konstig fråga kanske... Vi har en tjej som kommer vara 3 år när hon får sin lillebror. Jag känner mig lite vilse i tanken att bli mamma till en pojke. Inte på något negativt sätt alls. Det känns mest spännande och jag är jätteglad för att vi kommer att ha en av varje... Ni som har både tjejer och killar, kan ni dela med er? Finns det skillnader eller likheter man inte tänkt på eller kan föreställa sig?Sen beror det ju naturligtvis på vad det är för prick. Han har ju en egen personlighet också...Vill bara ventilera lite tankar och funderingar...
    Min förstfödde (och ända barn för tillfälle) är en son o jag kan inte tänka mig ngt annat. Tror inte det kommer kännas så annorlunda när han väl kommer. Jag hade också lite funderingar o så men jag o min son är mkt nära och har ett mkt gott band.

En del säger ju att samma kön föräldern är den främsta förebilden o så kanske det är men barnet ser inte sina föräldrar som kön utan för de kärleksfulla o trygga inderviderna de är.

Min son är en riktigt mammegris utan att vara FÖR mammig om du förstår vad jag menar.

Pojkar är jätte roliga och jag skall säga dig att jag nästan hoppas på en pojk till när det väl är dags.
    Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • Smülschen

Jag har hört av barnpsykologer bland annat att små pojkar oftare är mer mammiga än flickor. Dessutom tenderar mammor att "dutta" mer med pojkar än med flickor. En mamma till en flicka känner mer "hon är stark, hon klarar sig", medan de är mer benägna att ta mer hand om pojkar. Detta skulle gälla främst små barn, alltså. Det ska dessutom vara ömsesidigt, att pojkar mer tyr sig till mamman. Ha ännu större behov av närhet, amning, gos o.s.v. än småtjejer...

Det här är bara vad jag hört, alltså... Men ändå. Av sådana som kan lite om sånt där. Har ni också hört det eller?

Hoppas nästan lite på att lillebror blir lite mammig... Storasyster är nämligen rätt pappig av sig...

• Smülschen

Ska tillägga att jag själv var en s.k. pojk-flicka som barn. Lekte aldrig med dockor utan mer med "pojk-leksaker". Jag tror att mycket beror på ens omgivning, men tycker mig ändå märka att en del måste vara genetiskt.

• bambigirl

Jag har en son och väntar nu mitt andra barn med bf om 2 veckor. Vet inte vilket kön det är, men att bli flickmamma känns lite pirrigt faktiskt Fast egentligen funkar det säkert ungefär lika, bara lite fler bajsgömmor vid blöjbytena

Svar på tråden Hur är det att ha en son?