• Udda

Katten släpade hem harunge

Min kastrerade hankatt kom igår hem med en livs levande harunge....Tror jag det är....kan ju vara kanin oxå...

Va fasiken gör man nu??

Den va inget skadad, utan bara lite blöt utav regnet.

Jag satte den ute i förrådet i en inhägnad liten hage - bullade upp med massor av hö den kunde krypa in å gömma sig i, gav den kanin foder å vatten + gräs..... Den har tänder så den borde kunna äta det....

Va gör jag sen?? Jag kan väl inte bara släppa ut den eller??

Den lever fortfarande så den har inte dött utav chokskada eller nåt sånt....

Nåt tips?? Nån??

• Svar på tråden Katten släpade hem harunge
  • Emsish

Ring till en djurpark eller veterinär i morgon och hör med dem. Vår gamla katt brukade också dra hem kaniner. Vi släppte ut dem igen.

• Charlie dont surf

Nu bor jag inte i Sverige, men det finns väl nån djurmyndighet som du kan ringa om du vill prata med folk som verkligen kan sådanthär.

• LillSuss80

Hur gammal ungefär?

Den kanske behöver mjölkersättning?

I så fall: blanda rått ägg, grädde, druvsocker och mata harpalten med medicinspruta från apoteket.

• Ex ungue leonem

Vi hittade n "övergiven" liten harunge.Hade kollat upp den under en tid,ingen mamma hade synts till.Försökte sköta den efter alla konstens regler,men efter 2 dygn avled den

Udda skrev 2007-09-30 09:44:17 följande:
    Min kastrerade hankatt kom igår hem med en livs levande harunge....Tror jag det är....kan ju vara kanin oxå... Va fasiken gör man nu??Den va inget skadad, utan bara lite blöt utav regnet.Jag satte den ute i förrådet i en inhägnad liten hage - bullade upp med massor av hö den kunde krypa in å gömma sig i, gav den kanin foder å vatten + gräs..... Den har tänder så den borde kunna äta det....Va gör jag sen?? Jag kan väl inte bara släppa ut den eller??Den lever fortfarande så den har inte dött utav chokskada eller nåt sånt....Nåt tips?? Nån??
  • Patsy Dee

ring någon veterinär.
    mjölkersättning var bra och beroende på hur gammal den är måste du kanske hjälpa den bajsa eller kissa...
    vet att vi fick hem en harunge också en gång när jag var liten och då blötte mamma en handduk med ljummet vatten och torkade den med försiktigt i stjärten.

fast hör med en veterinär istället, det är mkt möjligt att man inte alls ska göra så som jag skrev...

• LillSuss80

Patsy Dee skrev 2007-09-30 10:51:12 följande:

ring någon veterinär.mjölkersättning var bra och beroende på hur gammal den är måste du kanske hjälpa den bajsa eller kissa...vet att vi fick hem en harunge också en gång när jag var liten och då blötte mamma en handduk med ljummet vatten och torkade den med försiktigt i stjärten.fast hör med en veterinär istället, det är mkt möjligt att man inte alls ska göra så som jag skrev...
    Jo det ska man...om den är jätteliten.
  • ragnarök
    PoodleMy skrev 2007-09-30 10:47:14 följande:
    Vi hittade n "övergiven" liten harunge.Hade kollat upp den under en tid,ingen mamma hade synts till.Försökte sköta den efter alla konstens regler,men efter 2 dygn avled den
    Lite OT.. Tyvärr är det vanligt att man tror att harungar blivit övergivna, eftersom mamman gömmer dem och bara tittar till dem några ggr per dygn.
    Vet inte hur det var i ert fall, men i allmänhet ska man INTE "ta hand om" harungar som verkar övergivna.
  • ragnarök

Ring och hör med Viltjouren hur ni ska göra.

• skrattigtjej

ts

det kan vara att din katt ville ta hem mat elle så..
    men konstigt att den levde... din katt verka inte vilja nått illa av det han gjorde...

hm ja du svårt att säga vad du kan göra..
    rådfråga med en vetrinär..

• Ex ungue leonem

Nu läste jag TS igen.Tror inte att harungen äter kaninfoder.De får ju sin mat av modern annars.När de är små alltså.Jag blev vis av erfarenheten när vi tog hand om en pytte "harbebis" för några år sedan.Den matade jag med spruta,en blandning som de tipsat om hos vet.Men det gick inte bra till slut.hararna behöver sina mödrar.Deras mat som innehåller antikroppar osv.

• Patsy Dee
    LillSuss80 skrev 2007-09-30 10:55:04 följande:
    Patsy Dee skrev 2007-09-30 10:51:12 följande:
    Jo det ska man...om den är jätteliten.
    okej, jo, det kanske gäller alla däggdjur.
  • Udda

Jo då den käkade faktiskt av kanin maten den fick..... Rådfrågade en veterinär oxå å jag köpte även lite mjölkersättning å gav den i en spruta...

Den mår fortfarande bra - har en bekant som tar hand om den nu.
    Så än så länge går det bra! Trodde faktiskt den skulle dö av chok eller nåt dom första dygnen....

• Minne

OM du tar harungen till en vette så avlivar dom den troligtvis....harar är vilda djur och man får inte ha dem i fångenskap...så hur välvillig man än är..

För några år sedan så praktiserade jag på veterinärklinik där en familj kom in med en "upphittad" harunge. Den avlivades..

• asul

Det verkar som att den här harungen är några veckor eftersom den klarat sig så bra! Är förmodligen inga problem. Det går att släppa ut den så fort man ser att den äter ordentligt själv.

Jag har haft två st men bara en har överlevt. Det är väldigt svårt att få harpaltar att överleva. Harmammans mjölk är extremt fet eftersom hon ger di så sällan. Det finns ingen ersättning som är så fet.
    Till den som överlevde använde jag lammersättning var 4e timme dygnet runt. När hon var typ 2 veckor började jag ge grönt också. Jag plockade gräs, groblad, maskrosor och annat jag kom över. Hon kunde äta hur mycket som helst! När hon var 6 veckor åt hon bara grönt och jag släppte ut henne. Trots att hon var jättetam inne så blev hon helt förvildad så fort hon kom ner på marken.

Hoppas det går bra för den!

• Weird One

Man måste ringa till djurskyddet eller annan instans när man hittat vilda djur.
    Det är inte tillåtet att ha vilda djur i hemmet.

Ring veterinär de kan nog hänvisa dig till rätt person att prata med.

Lycka till.

Ironi är min religion
Svar på tråden Katten släpade hem harunge