• Amelié77

Hur mycket dagssömn för en 6 månaders bebis?

Vår dotter är 6 månader och sover 10 h på natten, vaknar runt 7-tiden på morgonen och lägger sig 21 på kvällen. Hittills har hon sovit 3 pass på dagen, sammanlagt 3-5 h. Men nu märker jag att hon börjar vara piggare och orkar vara vaken längre perioder. För en månad sen blev hon trött efter ca 2 h, nu kan hon utan problem vara vaken 3 h, ibland upp till 4 h. Då blir det svårt att få in 3 sovpass på dagen, det sista passet blir i så fall så sent som vid 19-tiden och det är ju alldeles för nära läggningsdags. Jag undrar om jag ska ta bort ett sovpass och bara ha henne att sova 2 ggr per dag. Hon har sovit så nu några dagar, men vi måste verkligen underhålla henne den sista stunden innan hon ska sova så att hon inte blir gnällig "för fort". Fortfarande sover hon bara ett kort pass på fm, ca 45 min och sen sover hon ca 2,5 h på eftermiddagen. Jag undrar när era barn börjat sova två pass istället för tre på dagen?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Mamma till Agnes, född 27 mars 2007 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur mycket dagssömn för en 6 månaders bebis?
  • lövet2

Har du prövat och sett vad som händer om ni låter henne somna där vid 19 när hon är trött? Kanske hon sover vidare och sover hela natten ...

• Amelié77

Nej, vi har faktiskt inte prövat det. Är lite rädd att hon vaknar vid 4-5 då iställer och ska upp. Men det vet man ju faktiskt inte. Kanske vi skulle testa och se... Vi har försökt hålla henne pigg och vaken till halv 9 - 9-tiden.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Mamma till Agnes, född 27 mars 2007 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • HelHel

Vår dotter sover 2 pass om dagen på vardera 1-2 timmar. Hon somnar kl 19 och sover till kl 7, äter en gång på natten vid 3-tiden.
    Är lite mer än 6 månader.

• MissBlaise

Min dam sover från 19-20 tiden på kvällen till 7-8 på morgonen. Sen så sover hon mellan tio och elva tiden på dagen för att sen sova runt 14-15 tiden. Då sover hon oftast minst en timme. Sen får hon hålla sig vaken tills det är kväll och nattdags

• Amelié77

Kanske vi borde försäka få henne att somna till natten lite tidigare än 21 då. På det sättet får vi ju bort det där sista sovpasset. Fast jag är lite rädd att om hon somnar så tidigt som kl 19 så vaknar hon typ 22 och vill vara vaken några timmar igen...

• Michayla

vår son sover sämre om vi lägger honom 20-22.. Lägger vi honom vid sju sover han till 8 ca. med ev en matning..  han sover på dgen mellan 11-14 och en liten power napp med pappa runt 16-17.. på ca 30 min

Svar på tråden Hur mycket dagssömn för en 6 månaders bebis?