kan man äta antidepressiva o amma?
har fått tillbaka min panikångest och känner att jag nog för allas bästa bör börja äta medicin igen. men kan man äta det när man ammar? är det nån som gjort det?
har fått tillbaka min panikångest och känner att jag nog för allas bästa bör börja äta medicin igen. men kan man äta det när man ammar? är det nån som gjort det?
Det beror ju helt på vilken sorts medecin det är. Prata med en läkare först innan du börjar äta den. dom flesta medeciner går ju över i mjölken
jag äter zoloft o försökte sluta när jag började att amma. Men det funkade inte alls! Så på min läkares inrådan började jag igen. Så två barn har fått lyckopiller i mjölken
Gladare barn får man leta efter (Skämt)
Hej!
Jag läste en artikel när jag tog beslutet att börja äta fluoxetin under min graviditet. Kanske kan den hjälpa dig lite.
www.skane.se/upload/webbplatser/lakemedel/dokument/pdf/lb1006.pdf
Hoppas det löser sig! Det är viktigt att du pratar med din läkare!
Åt du zoloft under hela din graviditet? Har allt gått bra? Blir så lycklig och lättad när jag läser om mammor som du. Jag är gravid i 3e månaden och har tvingats börja på antidepressiva igen trots att jag är gravid. Känner mig jätteledsen och ensam.
Det finns faktiskt en hel del studier som visar att barn som växer upp med en förälder som har ångest/depression tar skada av det. Om man behöver sin medicin så är det alltså mycket bättre för barnet att man äter den, än att man är utan medicin. Dessutom är det så små mängder som passerar ut i modersmjölken, att det har väldigt liten betydelse.
När man behandlar en ammande kvinna för depression/ångest, är det alltså även för barnets skull man gör det.
Tack Kalinka för ditt svar!
Jag försöker intala mig själv att jag gör det här för både mitt barn i magen och för mig. Självklart hade jag aldrig ätit medicin om jag hade klarat mig utan.
Anonym (Gravid) skrev 2007-09-30 13:36:55 följande:
Tack för att såna som du finns! :) Det känns så skönt att läsa dina ínlägg. Jag äter fluoxetin, som min läkare sa att hon tyckte va det bästa alternativet. Jag hoppas på det.
Har du varit i samma situation någon gång?
Anonym (Gravid) skrev 2007-09-30 14:31:59 följande:
Nej det har inte varit ett lätt beslut. Jag förstod direkt att jag behövde hjälp av mediciner. Jag slutade nämligen med citalopram i mars för att jag visste att vi ville försöka få barn. Hade jag vetat det jag vet idag, att risken för att jag skulle få ett återfall under graviditeten var så stor, så skulle jag aldrig ha slutat med medicinen.
Tack för att du tagit dig tid att svara. Det betyder mer än du kan ana.
Kalinka: vet du om mammor som ammat och ätit zoloft/sertralin märkt biverkningar på sina bebisar?
Anonym (orolig) skrev 2007-09-30 18:44:41 följande:
Anonym (Gravid) skrev 2007-09-30 16:16:24 följande:
Jag åt cipralex och ammade. Märkte ingen skillnad på sonen när jag började
Kalinka:
Har du någon erfaranhet av fluoxetin? Jag tror inte att jag kommer att våga sätta ut medicinen inför förlossning i rädsla att få en förlossningsdepression istället. Jag har läst att zoloft tydligen ska vara ett bättre alternativ när man ammar, men att fluoxetin också är ok.
Vad tycker du?
Tack alla som är så hjälpsamma och vänliga i den här tråden.
kalinka: tack för ditt svar! jag tar 100 mg sertralin nu, men funderar på att dra ner till 75. man ska ju absolut inte mixtra med medicinen men en dag glömde jag ta tabletten och då upplevde jag att lillan var mindre skrikig och sov bättre. och hon var lättare att få kontakt med. men det kan ju ha varit ett sammanträffande.
Finns det någon här som har ammat och ätit fluoxetin?