• Anonym

kan man äta antidepressiva o amma?

har fått tillbaka min panikångest och känner att jag nog för allas bästa bör börja äta medicin igen. men kan man äta det när man ammar? är det nån som gjort det?

• Svar på tråden kan man äta antidepressiva o amma?
  • Anonym

Det beror ju helt på vilken sorts medecin det är. Prata med en läkare först innan du börjar äta den. dom flesta medeciner går ju över i mjölken

• Anonym

jag äter zoloft o försökte sluta när jag började att amma. Men det funkade inte alls! Så på min läkares inrådan började jag igen. Så två barn har fått lyckopiller i mjölken

Gladare barn får man leta efter (Skämt)

• Anonym (Gravid)

Åt du zoloft under hela din graviditet? Har allt gått bra? Blir så lycklig och lättad när jag läser om mammor som du. Jag är gravid i 3e månaden och har tvingats börja på antidepressiva igen trots att jag är gravid. Känner mig jätteledsen och ensam.

• Kalinka

Det finns faktiskt en hel del studier som visar att barn som växer upp med en förälder som har ångest/depression tar skada av det. Om man behöver sin medicin så är det alltså mycket bättre för barnet att man äter den, än att man är utan medicin. Dessutom är det så små mängder som passerar ut i modersmjölken, att det har väldigt liten betydelse.

När man behandlar en ammande kvinna för depression/ångest, är det alltså även för barnets skull man gör det.

• Anonym (Gravid)

Tack Kalinka för ditt svar!

Jag försöker intala mig själv att jag gör det här för både mitt barn i magen och för mig. Självklart hade jag aldrig ätit medicin om jag hade klarat mig utan.

• Kalinka

Anonym (Gravid) skrev 2007-09-30 13:36:55 följande:

Tack Kalinka för ditt svar!Jag försöker intala mig själv att jag gör det här för både mitt barn i magen och för mig. Självklart hade jag aldrig ätit medicin om jag hade klarat mig utan.
    Jag vet att det är många som tycker att det känns jobbigt att behöva äta medicin när de är gravida och/eller ammar. Men en obehandlad svår sjukdom (som tex depression) är faktiskt ofta mer skadligt för barnet än själva lm det får i sig.

Ät du din medicin och känn dig trygg över att du gör det för barnets skull också.

Sen ska man ju naturligtvis undvika de lm som man VET är direkt skadliga för fostret (som tex Seroxat, som kan ge gomspalt). Men de flesta AD är faktiskt helt ok.
  • Anonym (Gravid)

Tack för att såna som du finns! :) Det känns så skönt att läsa dina ínlägg. Jag äter fluoxetin, som min läkare sa att hon tyckte va det bästa alternativet. Jag hoppas på det.

Har du varit i samma situation någon gång?

• Kalinka

Anonym (Gravid) skrev 2007-09-30 14:31:59 följande:

Tack för att såna som du finns! :) Det känns så skönt att läsa dina ínlägg. Jag äter fluoxetin, som min läkare sa att hon tyckte va det bästa alternativet. Jag hoppas på det.Har du varit i samma situation någon gång?
    Jag har jobbat som läkare på psyk och därför stött på många som är i din och TS situation, och som är oroliga.

Men om jag själv fick en depression under graviditet eller amning skulle jag inte tveka att äta AD.
  • Anonym (Gravid)

Nej det har inte varit ett lätt beslut. Jag förstod direkt att jag behövde hjälp av mediciner. Jag slutade nämligen med citalopram i mars för att jag visste att vi ville försöka få barn. Hade jag vetat det jag vet idag, att risken för att jag skulle få ett återfall under graviditeten var så stor, så skulle jag aldrig ha slutat med medicinen.

Tack för att du tagit dig tid att svara. Det betyder mer än du kan ana.

• Anonym (orolig)

Kalinka: vet du om mammor som ammat och ätit zoloft/sertralin märkt biverkningar på sina bebisar?

• Kalinka

Anonym (orolig) skrev 2007-09-30 18:44:41 följande:

Kalinka: vet du om mammor som ammat och ätit zoloft/sertralin märkt biverkningar på sina bebisar?
    Dosen som bebisen får i sig är ungefär 2% av mammans viktjusterade dygnsdos. Alltså även när man räknar per kilo kroppsvikt så är dosen 2% i bröstmjölken, dvs väldigt liten. Det finns 2 fall rapporterade där mammor märkt av slöhet hos sina barn, men det är alltså väldigt, väldigt få.

Jag hade rätt nyligen en patient som ammade och åt Zoloft, och hon märkte inte av någon förändring alls på barnet. Hon hade börjat äta Zoloft när barnet var några mån, så hon hade något att jämföra med.
  • Kalinka

Anonym (Gravid) skrev 2007-09-30 16:16:24 följande:

Nej det har inte varit ett lätt beslut. Jag förstod direkt att jag behövde hjälp av mediciner. Jag slutade nämligen med citalopram i mars för att jag visste att vi ville försöka få barn. Hade jag vetat det jag vet idag, att risken för att jag skulle få ett återfall under graviditeten var så stor, så skulle jag aldrig ha slutat med medicinen. Tack för att du tagit dig tid att svara. Det betyder mer än du kan ana.
    Det är ju tyvärr så, att folk i princip talar om för en att man inte ska äta några lm alls under graviditeten. Det är jättelätt att säga när man inte behöver några, så klart.

(Själv driver min svärmor och mamma mig halvt till vansinne med sin oro över att jag tar Lergigan Comp mot mitt illamående, som ändå är kategori A, dvs har getts till många gravida kvinnor utan att man sett några risker för barnet. En liten parentes.)
  • fabri

Jag åt cipralex och ammade. Märkte ingen skillnad på sonen när jag började

• Anonym (Gravid)

Kalinka:

Har du någon erfaranhet av fluoxetin? Jag tror inte att jag kommer att våga sätta ut medicinen inför förlossning i rädsla att få en förlossningsdepression istället. Jag har läst att zoloft tydligen ska vara ett bättre alternativ när man ammar, men att fluoxetin också är ok.

Vad tycker du?

Tack alla som är så hjälpsamma och vänliga i den här tråden.

• Anonym (orolig)

kalinka: tack för ditt svar! jag tar 100 mg sertralin nu, men funderar på att dra ner till 75. man ska ju absolut inte mixtra med medicinen men en dag glömde jag ta tabletten och då upplevde jag att lillan var mindre skrikig och sov bättre. och hon var lättare att få kontakt med. men det kan ju ha varit ett sammanträffande.

Här är en länk till en artikel/forskningsrapport om användandet av SSRI-preparat under graviditet och amning:
  • Anonym (Gravid)

Finns det någon här som har ammat och ätit fluoxetin?

Svar på tråden kan man äta antidepressiva o amma?