• Hexx

Ja eller nej till organdonation?

Har du tagit ställning?
    Kan du tänka dig att donera dina organ?

Motivera gärna!

• Svar på tråden Ja eller nej till organdonation?
  • Skusan

Ja absolut. Jag behöver inte mina organ när jag dött, och kan de passa och hjälpa någon annan så varför inte?

Dessutom så slipper mina anhöriga det svåra beslutet i en krissituation att bestämma det när läkaren frågar nära inpå dödsfallet.

Jag anser faktiskt att man aktivt ska ta ställning även om man är emot donering, då vet sjukvården det och behöver inte fråga anhöriga.

• Enya73

JA! Men det är bara mina närmaste som vet om det. Jag har själv inte anmällt mig. Konstigt, men det är lite som om jag ger mitt godkännande på papret så är risken större att något kommer hända mig. Jag vet att det låter dummt.

• pusselbitar

Ja, självklart! Vad ska jag med dom till när jag dör? Det är ju bara att se till sig själv. Hur tacksam vore inte jag för en organdonation till mig eller mina anhöriga? Jag är registrerad så ingen behöver ta ställning till det när jag dör.

• CeeKaay

Jag skulle lätt donera mina organ. Skulle mer än gärna ge dom till människor som faktiskt fortfarande lever o har en chans till ett bra fortsatt liv...

Tänker som så att om ngn i min familj skulle behöva en donation så skulle jag vara EVIGT TACKSAM mot den människa som valt att donera sina organ o som då låter min pappa/bror/mamma leva vidare hos oss.

Vet att min mamma tycker inte som jag på ett sätt...hon vill inte begrava mig när d fattas massa delar av mig... Men jag har försökt förklara att dom där delarna e inte JAG. D e själen som e jag...o att jag för alltid kommer finnas kvar i deras minnen.

• månälva

Självklart ska man donera.Tänk att det räddar ngns liv.
    Om man inte kan tänka sej att donera,ska man inte ta emot organ heller...

• Enya73

"Om man inte kan tänka sej att donera,ska man inte ta emot organ heller..."
    Mycket riktigt!
    Skall ta mig i kragen och registrera mig.

• Saltlakrits

Ja!

Vi är anmälda hela familjen...
    Barnen har jag anmält av den anledningen, att om något händer oss (så inte vi kan ta ställning till att donera barnens organ) så ska inte säkten runt omkring behöva ta ställning till vilket. (Det gäller även oss så klart)

Mamma till tre underbara barn!
  • kaksmulan

Jag vill verkligen att mina organ skall komma till nytta ifall jag inte behöver dem mer! Dock så vill jag nog inte att de ska användas till forskning (trots att jag själv är forskare inom medicin...)

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Akina

ja jag har satt upp mig som donator, varför? vad gör mina organ för nytta till mig när jag dör? Då är det bättre att hjälpa de som behöver det jag kan avvara

sen tycker jag att de som inte vill donera sina organ ska få ta emot organ, varför ska det vara Ok på ena hållet men inte på andra?.. fast det är ju min åsikt

• månälva

Innan jag fick barn ville jag faktiskt inte donera.Men sen ändrade jag inställning.Tänk -usch det är så hemskt att man knappt kan skriva det-om någon av mina barn dör...Tror det då skulle hjälpa lite att veta att hjärtat lever vidare i ett annat barn.

Svar på tråden Ja eller nej till organdonation?