• snowflake76

Barnkalas till 6-åring

Jag har aldrig haft ett barnklas tidigare då dom får bjuda hem klasskompisar och vänner.
    Så nu undrar jag hur gör man??????
    Detta blir min sons första kalas.

• Svar på tråden Barnkalas till 6-åring
  • Lioness

Fråga din son vilka kamrater han vill bjuda, vilket tema han vill ha, vilken mat han vill bjuda på m.m.
    Tänk bara på att inte bjuda in klasskompisar med "flit", lätt att några hamnar utanför. Bjud in hela klassen istället i sånafall!!

Lycka till, Lioness

• snowflake76

Han vill bjuda ela klassen + en kompis som går i 1:an.
    Han vill ha pirat tema,bil tema. Vart får man tag på gjerjerna till det.?
    Måste man ha lekar då han fyller i november, i så fall vad för lekar ?

• rebeckaa

jag har en flicka som fyller 6år i december, ska också ha barnkalas, men får se om det är så mångasom kommer 26dec. jag tänkte googla lite o se om jag hittar några tips, tänkte göra en fin tårta.

• Rackarungarna

Schysst tråd. Hakar på.

• 2bmamma

Här kan du säkert hitta en hel del:
    www.kalaspinglan.se/

kalaslandet.jetshop.se/default.aspx

www.kalastips.com/

www.kalasguiden.se/kalastips/

biphome.spray.se/maila.tin/Kalastips.html

www.tryggabarn.nu/barn/Page11837.html

kalasbutiken.jetshop.se/default.aspx

www.tasteline.com/default.ns&pics=1&strSearch=barnkalas&Skicka22=S%F6k&MainIngredient=&CourseType=&searchMode=general&view=search%5Fall&gclid=CPaO6Y-h644CFSNRZwodYS3ULg

Lycka till!

• 2bmamma

Hittade denna lek på kalasbutiken: Piratspel
    Skojigt spel med pirat-tema. Det gäller att med förbundna ögon komma skattkistan så nära som möjligt med sin pirat. Spelet innehåller 8 självhäftande ... Går nog lätt att göra själv - rita en skattkarta och låt barnen med förbundna ögon sätta dit varsin pirat (pirater kan man säkert skriva ut på datorn så slipper man rita).

• 2bmamma

Om ni väljer pirat:
    Kalaslandets idéer till Piratkalas

? Det är enkelt att klä ut sig till pirat - klä ut dig själv också!
    ? Om du köpt guldmynt från Kalaslandet kan du antingen använda dem till att dekorera bordet med, som skatt i en skattjakt, eller lägga i godispåsen.
    ? Låt alla barn få en tatuering när de kommit. Du hittar tatueringar bland Vinster och Överraskningar hos Kalaslandet. Där finns även piratkrokar, ögonlappar mm.
    ? Har du använt Kalaslandets flaskpost-inbjudan, glöm inte bort att begära lösenordet av barnen när de kommer till kalaset. Stå vakt vid dörren och showa lite!
    ? Plocka fram allt du har i pirat och båtväg. Ordna en svärdhörna eller ett svärdrum där fäktning är tillåten för de som vill.
    ? Ett enkelt pyssel för barnen är att göra piratflaggor som de kan ta med hem från kalaset. Svart papper, lim och blompinnar bildar stommen. Klipp ut dödskallar och två benknotor i förväg som barnen kan klistra fast på flaggan.

• 2bmamma

Fortsättning:
    Lekar

Skattjakt kan göras på många olika sätt, här kommer 2 varianter.
    ? 1) Rita eller skriv ett antal ledtrådar (Ca 4 för små barn, 6-8 för större) till olika platser inomhus/utomhus. Innan kalaset gömmer du alla utom den första i den ordning du vill att barnen ska gå och en skatt på slutet med något till alla barn. Förklara leken för barnen och visa den första ledtråden, t ex en kastrull (leder till kastrullskåpet). Du kan välja att låta barnen leta alla tillsammans, två och två eller en och en. Tänk på att vid de två sistnämnda alternativen bör du lägga lika många ledtrådar på resp gömställe som det finns lag och låta dem komma till dig och lämna varje ledtråd de hittat. Då vet du hur det går för varje lag och att ledtrådarna inte kommer bort. Men ha alltid ett pris till varje barn.
    ? 2) Skattjakt á la fångarna på fortet. Klipp ut lika många nycklar i gul papp som det är barn på kalaset. Dela in barnen i lag på 4-5 barn. Låt lagen gå till ca 4-5 olika stationer där de får göra saker som; fiska upp fiskar med en magnet på ett metspö (pappfiskar med gem på), äta choklad med vantar, mössa och ev bestick, hoppa säck, flytta sig 5 m med två ihopvikta tidningar, ägg på en sked-lopp, flytta 15 ärtor från en tallrik till en annan med en klädnypa osv. Det är inte meningen att lagen ska tävla mot varandra, utan att barnen ska ha roligt med något alla i laget klarar. När alla i laget klarat en uppgift får de en nyckel. När alla stationer är avklarade ska varje barn ha en nyckel. Nycklarna leder till en skattkammare, där det sitter lika många tejpbitar på dörren som det finns nycklar. När alla nycklar är på plats, kan barnen komma åt skatten där inne. Extra kul blir det om du börjar med att berätta en liten berättelse om vem som gömt skatten, när och varför etc, som du hittat på.
    ? Gömma nyckel är en kul lek som också kan lekas som ett delmoment i en skattjakt. Göm en nyckel i ett rum och låt barnen leta. Om det är många barn på kalaset kan du dela in dem i lag och låta lagen leta ett lag i taget.
    ? Ett barn är kapten Krok och står i mitten av rummet. Övriga barn står längs en vägg och när kapten Krok skriker "hela havet stormar" ska barnen försöka springa till väggen mittemot utan att bli tagna av kapten Krok. De tagna blir också sjörövare som hjälper till att ta andra barn, ända tills bara vinnaren är kvar.

Lycka till med kalaset!

• rebeckaa

ja hoppas att det blir bra kalas o barnen får kul! lycka till

• rota

Annars kan man göra det lätt för sej och tex höra med erat badhus om dom arrangerar kalas för barn(vårat gör det)eller bowllingkalas(poppis här)eller MC donalds kalas.
    Det kommer att lösa sej ska du se...//Lotta i köping

• rebeckaa

bor ni inärheten av helsingborg så har de lekfabriken eller busfabriken man kan ha kalas på, min dotter har varit där på kalas o tyckte att det var kul.

• ullis01

2bmamma, vilka bra lektips, ett par av dem ska vi köra på när sonen har sitt kalas i November.
    Här där jag bor är det så vanligt att ha kalas på lekpalatsen nu, nästan ingen har vanligt kalas med lekar, så barnen tycker det är superkul med kalaslekar. Det är också lite träkigt att så många av sonens kompisar som inte riktigt kan leka och har aldrig lekt ordentligt. De får leksaker som sas leker av sig själv och man tittar mest på...
    Själv är jag lite less på de engelska kalaslekarna så det ska bli kul att prova något svenskt och lite annorlunda.
    Har aldrig provat fiskdamm här, vet inte hur det skulle gå hem... De skulle nog tycka det är otroligt konstigt. Någon som har tips på hur man kan göra det lite annorlunda och kul?

• 2bmamma
    ullis01 skrev 2007-10-01 11:24:15 följande:
    2bmamma, vilka bra lektips, ett par av dem ska vi köra på när sonen har sitt kalas i November. Här där jag bor är det så vanligt att ha kalas på lekpalatsen nu, nästan ingen har vanligt kalas med lekar, så barnen tycker det är superkul med kalaslekar. Det är också lite träkigt att så många av sonens kompisar som inte riktigt kan leka och har aldrig lekt ordentligt. De får leksaker som sas leker av sig själv och man tittar mest på...Själv är jag lite less på de engelska kalaslekarna så det ska bli kul att prova något svenskt och lite annorlunda.Har aldrig provat fiskdamm här, vet inte hur det skulle gå hem... De skulle nog tycka det är otroligt konstigt. Någon som har tips på hur man kan göra det lite annorlunda och kul?
    Tack!
    Istället för fiskdamm kan ni ha skattjakt, antingen utifrån en karta eller bilder med ledtrådar. Skatten består sedan av varsin "godispåse"/presentpåse. Har varit mkt uppskattat på grabbarnas kalas.
  • papisen

Hej, beroende på lite var du bor och din ekonomi. Men jag har anordnat kalas på busfabriken i göteborg för min 6 åring. Vilket var jättelyckat. Då får man allt serverat. Först äter man hamburgare i ett princessrum(eller spidermanrum), sen delar man ut paketen, och sen får dom leka av sig i 2 timmar. Kostar 140kr/barn.

Men helt klart värt det.

Finns liknande bushus lite överallt i landet.

/papisen

Svar på tråden Barnkalas till 6-åring