• thiasvovve

Luftavfuktare???

Har precis beställt en luftavfuktare en Mitsubitchi MJ-E16VX.
    Känns som en otroligt prisvärd sak.
    Har ett hus byggt 1930 med källare
    Skall använda den i källaren på vinden samt i garaget för att avfukta samt så skall den fungera kanon för att torka tvätt.
    Några som har erfarenheter av denna modell eller motsvarande?

• Svar på tråden Luftavfuktare???
  • Lishon

Ja den var ju billigare men det verkade inte vara samma sorts apparat. Mitsubitchin hade ju många fler funktioner. Vad finns det för märken mer som gör avfuktare?

thiasvovve skrev 2007-09-30 21:02:17 följande:
    Funderade först på en Bosch på www.tretti.se men tänkte att det finns en hel del fördelar som att den fuktar bra vid låg temperatur (så man kan ställa den i garaget å på krypvinden),mögeldetektor,låg energiförbrukning m.m.
  • Lishon

Då ska jag kika runt lite. Tack!

thiasvovve skrev 2007-09-30 21:10:26 följande:
    Wood´s är ju stora samt Panasonic,Sanyo m.fl
  • Lishon

Det verkar som att den populäraste avfuktaren är den från Wood´s. Det står att den vann Bäst i Test i senaste råd och rön. De kom på samma plats kanske? Varför valde inte du den? Var den dyr? Hittade ingen prisuppgift på den.

• sladdis på G

När vi köpte vårt hus för ca. två år sedan, skaffade vi även en avfuktare till källaren (Woods DS28) Kanonbra...... Kan verkligen rekomendera!

• Lillan 07

Bra köp! Har en avfuktare i vår inredda källare för även om man har värme i källaren så kan det bli lite "källarlukt", det försvinner med avfuktaren och JA den gör att tvätten torkar fortare

• Lishon

Ja vi ska nog köpa en Woods också. Vi hör överallt att den är bäst och dessutom är den billigare.
    sladdis på G skrev 2007-10-01 11:28:41 följande:

När vi köpte vårt hus för ca. två år sedan, skaffade vi även en avfuktare till källaren (Woods DS28) Kanonbra...... Kan verkligen rekomendera!
  • thiasvovve

Har nu fått hem den och måste säga att jag är rätt imponerad.
    Innan jag satte igång den var luftfuktigheten på 77% i källaren efter att ha kört den ett par timmar så ligger den på 60%
    Att den är 100ggr snyggare än Woods gör ju inte saker sämre.

• Lishon

Kul att det funkar bra. Vi har varit runt och tittat på avfuktare nu och bestämt oss för en Woods. Den är ju gammal och hederlig och får bra betyg av alla. Den har tydligen bäst kapacitet men Mitshubitchin är säkert bra den med. Snyggare är den iallafall . Måste fråga dig som också har ett gammalt hus vad ni har för uppvärmning och varför ni valde det?

thiasvovve skrev 2007-10-04 22:48:37 följande:
    Har nu fått hem den och måste säga att jag är rätt imponerad.Innan jag satte igång den var luftfuktigheten på 77% i källaren efter att ha kört den ett par timmar så ligger den på 60%Att den är 100ggr snyggare än Woods gör ju inte saker sämre.
  • thiasvovve

Kan börja med att säga att vi flyttade in i maj i år.

Vårt hus är byggt 1929 och först var det trä sen lades tegel på .
    Oljepannan försvann på mitten av 90-talet och ersattes av elpanna.
    Jag har precis installerat en spiskasset (Keddy 510) i vår öppna spis med mycket gott resultat.De håller på att dra fjärrvärme här i närheten men intresset har inte varit så stort på denna gatan,men de skall göra en ny förfrågan till hösten nästa år.Då kommer vi säkerligen att hoppa på det.
    Vet inte om jag sa det innan angående avfuktaren vi köpte.
    Den vann eller kom delad första plats med några detaljer jag tyckte var avgörande,den var delvis även bäst på låga temperaturer,å tanken är att även ha den på vinden då det om det stormar kan komma in regn samt ljudnivån,effektsnål m.m.

• SVejsan

Om ni går in hos www.energimyndigheten.se och söker på "luftavfukare" så hittar ni ett test från i år! Den puckade sidan gör att jag inte får till direktlänkningen...

Alt..
    så gå in på www.Energimyndigheten.se ->( vid vänsterkanten:) Tester->Husets Värmesystem->Luftavfuktare (kryssa sedan alla eller de intressanta fabrikaten av luftavfuktare!!

Troligen är det samma underlag som det Råd och Rön använt...

• Lishon

Tack det var bra att läsa. Läste också att man inte ska lita på Råd och Röns tester.

SVejsan skrev 2007-10-05 08:23:46 följande:
    Om ni går in hos www.energimyndigheten.se och söker på "luftavfukare" så hittar ni ett test från i år! Den puckade sidan gör att jag inte får till direktlänkningen...Alt..så gå in på www.Energimyndigheten.se ->( vid vänsterkanten:) Tester->Husets Värmesystem->Luftavfuktare (kryssa sedan alla eller de intressanta fabrikaten av luftavfuktare!!Troligen är det samma underlag som det Råd och Rön använt...
Svar på tråden Luftavfuktare???