• UngMor

Ekonomi???

Ok jag är alltså precis 18 år fyllda, ska ha barn i april. Just nu pluggar jag ekonomi sista året på gymnasiet, min pojkvän pluggar teknisk matte på högskola. Är lite nyfiken hur ni andra unga för'äldrar har löst ekonomin då det verkar som om vi kommer att få problem med det. Jag har jobbat tidigare om de skulle påverka fp?? eller hur många månader innan måste man jobba innan man kan hööja den, måste man vara heltids fast anställd?? Hur kan man annars fixa ekonomin?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ekonomi???
  • 070706

Jag har min föräldrapenning på ca 4000 kr i månaden efter skatt, plus barnbidarg på 1050.. och sen jobbar mon sambo och får ut ca 14000, sen får vi bostadsbidrag från och med den 1 dec på ca 1400..

Så vi klarar det fint :).

Ang med med högre f-penning så kan du läsa det på www.forsakringskassan.se :)..

Bor ni tsm eller? har din pojkvän inkomst?

• Bananskal

föräldrapenning: ca 4000.
    bostadsbidrag: 2100.
    barnbidrag: 1050.
    samt sambons studiebidrag: ca 1000.
    än så länge funkar det bra. men man måste ju begränsa sina inköp rätt mycket.

• TyraPaloma

Ung Mor, jag tror inte det blir ett sånt stort problem.

Har du bara ett år kvar så satsa på att klara det! O du ska få i april är det ju inte alls omöjligt att du klarar den sista terminen trots att du får barn. Läser din kille på högskolan brukar det vara rätt flexibelt. Prata med lärare och rektorer, kanske du kan få en individuell studieplan? Kanske du kan göra en del saker innan?

Han får studiemedel va? Då får han tillägg för barn. Några hundralappar.

Sen är det ju barnbidrag 1050kr. Din föräldrapeninng som är 180kr/dag - skatt.

Samt eventuellt bostadsbidrag vilket ni har "rätt till" av tre anledningar. Studerar, under 25 och barnfamilj.

Ett annat tips är att du börjar extrajobba nu innan bebisen kommer. Då får ni lite pengar att spara och sen köpa bebissaker för.

Svar på tråden Ekonomi???