• stjärnklart

Arg pappa pga av dålig smörgåstårta!

Hej!

Jag har skrivit inlägget smörgåstårta och förvaring och behöver höra era åsikter så jag börjar en ny tråd.

Detta har hänt kortfattat:

Mamma gör smörgåstårta till min sons födelsedag idag, men förvarar den ute på balkongen i 15 graders värme med skaldjur och allt, därmed bestämmer jag mig för att inte vlija bjuda på tårtan och riskera att alla blir matförgiftade.

Mammas reaktion är: det här känns ju taskigt när jag stått med detta osv osv, men jag förklarar hur jag känner och betalar henne för alla utgifter för tårtan.

Kalaset börjar idag och mamma dyker upp utan min pappa.
    Jag frågar var pappa är och mamma säger att han är mycket arg och tjurig för det här med smörgåstårtan och väljer alltså att inte komma på sitt barnbarns kalas idag....fan vad dåligt känner jag.

Till saken hör tt pappa fyllde år igår och jag och mina bröder köpt en gemensam present till honom som vill skulle ha överlämnat idag, men istället får mamma ta med sig den hem till honom br pga den där jädrans smörgåstårtan.
    Känns inte roligt att ge honom någon present nu inte.

Han har ännu inte ringt och tackat för presenten eller sagt grattis till sitt barnbarn, såååå dålig stil!

Jag är både arg på min pappa och mycket besviken.

Vad skulle ni göra i min situation????

Snälla svara hur era reaktioner är över detta och vad ni skulle ha gjort?

• Svar på tråden Arg pappa pga av dålig smörgåstårta!
  • JooCee

Otroligt barnsligt av din pappa..! Ring upp honom och prata med honom ist för att ni ska gå o larva er på varsit håll, visa att du är vuxen även om han inte är det, säg hur du känner rakt ut.

• stjärnklart

Fler!!! vad tycker ni andra? Kan säga tt min pappa är inte den typen alls att han ber om förlåtelse utan det lämpar han alltid över på andra. Han erkänner ALDRIG sina fel och brister och jag är såååååå trött på hans larviga fasoner!!!

• stjärnklart

Puffar!!! och puffar!!!

• cloudberry79

Skit i honom, varför ens skicka den där presenten till honom? Har själv släktingar som är likadana, långsinta och sura jävlar. Istället för att uppmuntra deras taskiga beteende så är det bara att strunta i dem. De vill liksom att man ska komma krypande, till slut ber man om ursäkt åt dem fast DE gjort fel..

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • stjärnklart

cloudberry79: det är precis så som du skriver som jag känner. Varför ska JAG ringa honom och"tala vuxet"? Det är HAN som ska förklara sig känner jag.

Frågan är bara om jag ska bryta helt och inte prata med honom(kan ju kanske verka drastiskt) eller ska jag bara låta det rinna ut i sanden och låtsas som ingenting? Det är frågan???

• Mia29

TS: Läste ditt inlägg om smörgåstårtan igår... och led verkligen med dig... Tycker att du gjort ett HELT rätt val i att vara ärlig mot din mamma... Det handlade ju om din omtanke för både er familj och alla gäster...

Vad gäller din pappa så förstår jag ingenting, vilken omogen "bestraffning"...

Nu har jag aldrig haft några problem att vara rak gentemot mina föräldrar (eller någon annan) men jag tycker att du ska ringa upp din pappa och berätta hur du känner. Att valet gällande smörgåstårtan handlade om omtanke mer än något annat och att han sårade dig genom att inte dyka upp idag. Bättre att vara konstruktiv än att skälla.... Kanske kan en vettig dialog leda till en positiv förändring...

Lycka till!!

• Mia29

Vad säger din mamma om det här egentligen?

• Muminlina

Du har hanterat det precis som jag skulle gjort! Skulle aldrig våga äta den smörgåstårtan o verkligen inte bjuda gäster på den! Det är väl inte så konstigt om man vill hålla sig frisk?
    Din pappa har reagerat otroligt barnsligt, det var ju inte ens han som gjort tårtan! Att han blir sur får stå för honom men att ta ut det på sitt barnbarn är ju fruktansvärt!
    Jag håller med den som skrev att du ska ringa upp honom o förklara hur du känner och påpeka gärna att han kan äta på den där tårtan tills han kräks.
    Lycka till!!!!

• stjärnklart

Mia29. jag tror min mamma känner sig dum både inför mig och även min pappas beteende. Hon sa till mig ida, men du vet ju hur pappa är!!! Vaddå, bara för att han är knepig och på sitt superlöjliga sätt är inte det en ursäkt över hur han beter sig mot mig och min familj nu.

Han hade sagt till mamma att han skulle minsann stanna hemma och äta av smörgåstårtan, nästan så jag önskar att han blir matförgiftad av den. Dessutom säger min mamma till mig idag när vi bjuder på den köpta pizzan- kan jag äta den här med räkor??? dom kanske oxå är dåliga. Nää, fy vad dålig stil säger jag bara. Vad det för föräldrar man har???

Känner verkligen INTE för att ringa upp min pappa, Jag ska inte behöva krypa till korset när det är han som är otroligt larvig och långsint.Dessutom har han INTE ringt och tackat för presenten han fick idag.

• Mia29

stjärnklart: Jag förstår att det tar emot hur mycket som helst att ringa...... Samtidigt så skulle han nog få väldigt mycket mer dåligt samvete om du konstuktivt framför hur du känner, annars är han ju gravt känslomässigt störd.... Prestige är sällan bra om man vill lösa problem....

Själv hade jag besök av mina svärföräldrar ikväll och min kära svärmor hade med sig en STOR låda med gamla kläder och annat smått och gått från min sambos barndom (han är född -75). Visst kan det väl vara viss charm med "retro mode", men när det börjar bli urtvättat och slitet känner jag hur ordet "SLÄNG" ekar i mitt huvud. Hon gick stolt genom lådan! Jag hoppas att det framgick tydligt att vi kommer att slänga det vi inte vill använda...... Hoppas att vi inte får mer skräp nu....

• Muminlina

TS: Jag tycker inte att du "ska krypa till korset" när du ringer, utan skälla ut honom efter noter!! Ni är båda vuxna men han beter sig som ett barn... Förstår att du inte vill prata med honom, men han tror ju tydligen att det är ok att bete sig som han gör.
    (ursäkta att jag blir lite upprörd, men jag känner igen mig i din situation, med oresonliga släktingar som beter sig fruktansvärt illa)
    Lycka till!!!

• Baammbbii

du gjorde helt rätt ang tårtan!!!

vad gäller din pappa skulle jag bara total ignorera han... o nästa gång ni prata så skulle jag säga vilken dålig stil att utebli från sitt barnbarns kalas... han kan tycka illa om det du gjorde men barnsligt när man låter det gå ut över barnet/barnen som faktiskt skulle fira sin dag!!!

• memlan83

Hej TS! Vilken otroligt trist situation att hamna i, jag skulle gjort precis som du!! Klart man inte kan bjuda på ngt som innebär risk för andra personers hälsa!
    Vad gäller din pappa så skulle jag ringa, ge en ordentlig utskällning och säga att du ABSOLUT inte accepterar att hans omogenhet går ut över dina barn!!! Sen tycker jag du kan säga åt honom att sitta därhemma och tjura och inte höra av sig förrens han är beredd att be om ursäkt, och det tycker jag att han ska göra ordentligt!!

Förstår om du är upprörd, jag blev upprörd! Hur gammal är din son, blev han ledsen?

William (6/5-06) ska bli storebror, BF 7/10
  • Mia29

Tycker inte att alternativen står mellan att "krypa till korset" eller skälla ut sin pappa.... Det sista lär ju bara elda på hans irritabilitet..... Bättre att ge honom dåligt samvete....

• Vombell

Följde tråden om smörgåstårtan i går. Tycker du gjorde helt rätt som inte bjöd på den!

Din pappa har ett omåttligt barnsligt beteende. Tyvärr har jag inget tips om hur du ska göra..

• stjärnklart

memlan: upprörd är jag minst sagt. Min son fyller 7 år idag och undrade såklart vad morfar var. Han hörde vad mormor sa att han inte ville komma pga det här med tårtan. Klart att min son tyckte det var tråkigt men stolt och snäll som min son är skickar han ändå med en hälsning genom mormor och säger: hälsa till morfar och tacka för den fina presenten... stackarn, han förstår ju inte hur det kunnat bli såhär.

• Maddiz20

Men asså ring upp din pappa. ABSOLUT INTE för att be om ursäkt. Men ifrågasätta honom för hans beteende. Ska det gå ut över hans barnbarn (på DIN unges kalas), när det var DU som tog beslutet om smörgåstårtan? Om det var så viktigt med smörgåstårtan så kunde ju han ha ätit den själv och riskerat att bli magsjuk? Nej FY så omoget gjort av honom! GRR

• Sussipussi

Har en sån där tjurig och barnslig typ i min närhet jag med så jag känner igen mig. Man blir ju så arg och besviken. I flera år kröp jag till korset för att göra allt "bra". Nu ignorerar jag personen istället och beteendet. Har kommit fram till att jag varken orkar eller vill längre. Varför umgås med en sådan barnslig och omogen person. Dessutom finns ju risken att h*n kommer att bete sig likadant mot mitt barn. Och det bara vägrar jag!!!

Jag tycker inte att du ska ringa. Om han vill ha kontakt med dig får han väl för sjutton ta första steget. Du har ju inte gjort något fel. För jag tror att om du ringer, så kommer det bara att fortsätta. Alltså, du kommer att hamna i en liknande situation ytterligare en gång. Han är ju så otroligt larvig. Att "offra" sitt barnbarns födelsedag är ju helt galet. Så gör man bara inte. Nej, SKIT I HONOM!!!!

• Deeva

Tycker faktiskt inte det spelar någon roll vem som har rätt ang smörgåstårtan, din pappas beteende är inte shysst oavsett. Det går ju ut över ett barn, hans dotterson. Är inte det mer värt än en töntig smårgåstårtedispyt?

Mitt råd är nog ändå att inte skälla ut honom och då kanske riskera att göra det större än vad det är. Var den större personen här istället. Ring honom absolut (du behöver ju inte vara lika tjurig som han verkar ha varit) men förklara på ett bra och vuxet sätt att det inte känns ok att han gjorde som han gjorde och att det faktiskt går ut över hans barnbarn (och hans barn, dvs du själv).

• Jessica24

Tycker du ska stå på dig och strunta i ett sådant barnsligt beteende.
    Den enda som blev lidande var ert barn som fyllde år.

Tycke du ska kontakta honom och berätta hur besviken och arg du blev för ert barn skull och att han beter sig barnsligt över några oätliga smörgåstårtor.

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
Svar på tråden Arg pappa pga av dålig smörgåstårta!