• anna med bullen

Föräldrapeng i utlandet

Är det någon som känner till reglerna runt att få föräldrapeng i utlandet? Jag hade tänkt föda i Kanada (Februari) så att pappan får vara med på det. Sedan tänkte jag komma tillbaka hit i Maj och stanna i alla fall över sommaren för att sedan ta ännu en tur till Kanada. När "ledigheten" är slut kommer vi vara bosatta i Sverige där jag kommer jobba. Är det någon som vet vad jag har för rättigheter i ett sådant fall?

• Svar på tråden Föräldrapeng i utlandet
  • Karpet

Det står på fk's hemsida. Har för mig att du måste spendera mer än 6 månader om året i Sverige för att inte bli utskriven.

• anna med bullen

Hmm, jag antar att man måste ta tag i att kontakta FK. Undrar om man blir återbetalningsskyldig om det blir så att man stannar längre än planerat.

• Karpet

Ja, det kan du bli. Fast i så fall måste de ju också veta när du åker och kommer tillbaka.

Men blir det inte svårt för dig ändå att stanna i Kanada i mer än 3 månader i taget på grund av visat?

anna med bullen skrev 2007-10-01 19:27:42 följande:

Hmm, jag antar att man måste ta tag i att kontakta FK. Undrar om man blir återbetalningsskyldig om det blir så att man stannar längre än planerat.
  • canmamma

Hej Anna! Vet tyvärr inte så mycket om den svenska föräldrapengen, men jag bor och har fött barn i Kanada. Tänk på att i vissa provinser (Ontario tex) måste man vistas i i 3 månader innan man får tillgång till gratis sjukvård. Barnmorskor är (tror jag) till viss del undantagna från detta men inte sjukhusen.

• anna med bullen

Nej, jag vet. Jag har redan en barnmorska där. Sjukhusvistelsen kommer kosta pengar, men inte så farligt mycket. Däremot blir det dyrt om vi måste göra kejsarsnitt. Men menar du att man i Ontario har rätt till gratis sjukvård efter att ha varit där i 3 mån? Även om man är där på visa waiver? Det är typ tre månader från att jag kommer dit till BF.

• canmamma

Nej på en visa waiver tror jag inte att på är berättigad till OHIP (den allmänna sjukförsäkringen). Din bebis bör dock vara det med omedelbar verkan.
    www.health.gov.on.ca/english/public/pub/ohip/eligibility.html
    Men om du tex skulle _ansöka_ om permanent residence så skulle du kunna få tillgång till ohip efter att ha varit tre månader i Ontario. Jag var inte säker på hur ni skulle göra med visa och uppehållstillstånd när jag svarade på tråden tidigare.
    Jag är absolut ingen expert på Kanadas immigrationslagar och -system. Har bara kämpat mig igenom det själv för några år sedan.
    Jag vill också passa på att säga att gå igenom graviditet och förlossning här i Toronto med barnmorska var en helt fantastisk upplevelse för mig. Vården är superbra!

• anna med bullen

Thy: Är du med i Svenska nätverket eller Swea? Lustigt i sånna fall om vi har träffats. Om du har barn kanske du var på svenska kyrkans valborgsfirande?

• canmamma

anna: Jag är inte med i SWEA längre. Jag var det när jag precis kommit till Kanada och det var väldigt bra för att få till ett litet kontaktnät. Men sedan kom jobb och andra kompisar och allt annat som ska hinna med och det blev inte mer SWEA för min del. Jag gick dock till barnsången i svenska kyrkan när jag var mammaledig och träffade en hel drös trevliga mammor och bebisar. Det saknar jag lite nu, men det går bara inte att få till när man jobbar.

Svar på tråden Föräldrapeng i utlandet