Inlägg från: anna med bullen |Visa alla inlägg
  • anna med bullen

Föräldrapeng i utlandet

Är det någon som känner till reglerna runt att få föräldrapeng i utlandet? Jag hade tänkt föda i Kanada (Februari) så att pappan får vara med på det. Sedan tänkte jag komma tillbaka hit i Maj och stanna i alla fall över sommaren för att sedan ta ännu en tur till Kanada. När "ledigheten" är slut kommer vi vara bosatta i Sverige där jag kommer jobba. Är det någon som vet vad jag har för rättigheter i ett sådant fall?

• Svar på tråden Föräldrapeng i utlandet
  • anna med bullen

Hmm, jag antar att man måste ta tag i att kontakta FK. Undrar om man blir återbetalningsskyldig om det blir så att man stannar längre än planerat.

• anna med bullen

Nej, jag vet. Jag har redan en barnmorska där. Sjukhusvistelsen kommer kosta pengar, men inte så farligt mycket. Däremot blir det dyrt om vi måste göra kejsarsnitt. Men menar du att man i Ontario har rätt till gratis sjukvård efter att ha varit där i 3 mån? Även om man är där på visa waiver? Det är typ tre månader från att jag kommer dit till BF.

• anna med bullen

Thy: Är du med i Svenska nätverket eller Swea? Lustigt i sånna fall om vi har träffats. Om du har barn kanske du var på svenska kyrkans valborgsfirande?

Svar på tråden Föräldrapeng i utlandet