Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

lön för OBEHÖRIG lärare?

Konvaljen skrev 2007-10-02 17:28:00 följande:
    sedan beror det ju på vilken typ av lärare han får tjänst som. En gymnasielärare tjänar ju betydligt mer än en förskollärare exempelvis.Jag tycker det är tragiskt att han överhuvudtaget blir erbjuden ett vik då han inte är formellt behörig
    Sant. Ju högre åldrar man undervisar mot, desto högre lön, generellt. Men generellt är svenska lärareockså som grupp lägst avlönade i hela Europa, också i botten i världen.

Jag har ingen egen erfarenhet, men det sista jag läste var att snittlön för gymnasielärare ligger runt 26 ooo/mån här och enl. Aftonblaskan tjänar INTE yrkeslärarna mer, de ligger snarare ngn tusenlapp under. Förskollärarna ligger tyvärr i "botten" lönemässigt.

Jag tycker också det är hemskt att obehöriga lärare anställs. Jag håller själv på att läsa till lärare i 5.5 år och tycker ungarna är "värda" de åren det tar. Men om man som skola måste välja mellan att anställa någon utan en enda högskolepoäng och någon som kanske läst på lärarprogrammet i ett tag iaf är väl det senare att föredra. Men det är konstigt om man måste göra så, för det är ett stort överskott överallt på behöriga lärare som desperat vill ha jobb..... Ofta vill man anställa obehöriga lärare för att just hålla nere lönerna (tror jag, vilket annat skäl skulle finnas?)

Så tja...Jag tror runt 20 000 för en obehörig lärare är rimligt.
  • Indianica

R Mutt skrev 2007-10-03 09:43:03 följande:

Obehörig lärare är en lärare utan examen, det är väl inte så konstigt?Jag har tex en termin kvar på lärarprogrammet (saknar 20p/30hp pedadogoik, men har egentligen fler poäng inom pedagogiskt område än den genomsnittlige läraren då jag även läst spec.ped.. Har dessutom fler ämnespoäng än vad som krävs)Tycker inte jag förtjänar att kallas lärare mindre än vad tex en at-läkare förtjänar kallas läkare.
    Obehörig lärare är kanske inte så konstigt eller "fel" om det saknas 7 poäng före man tar examen, men att gå i t ex två terminer och sedan "ge upp" utbildningen tycker jag är knepigt. Då tycker absolut inte man ska ha t om högre lön än en utbildad lärare. Jag förspråkar t o m en lärarlegitimation. Som läkare (vilket du jämför med) kallas du just AT-läkare och AT är en del av utbildningen, men man MÅSTE klara ALLA moment i den "praktisk-teoretiska" utbildningen under 5.5 år innan AT (att jämföra med VFU på heltid) blir aktuellt, vill man jobba inom vården före man är legitimerad, får man jobba som uska eller underläkare/läkarassistent och då får man runt 20 000 i månadslön (varierer beroende på OB) att jämföra med runt 40 000 i månadslön för en färdig läkare. Varför inte också ställa dem kraven på lärare när det finns ett lärarprogram? Att om man inte är färdig lärare kan man möjligtvis jobba som t ex lärarassistent för kanske 10 000-12 000 i månaden.

Jag blir så förbaskad. I vår kommun har vi t o m en "lärare" på gymnasiet som inte ens gått gymnasiet själv (iofs på en "praktisk" utbildning, men ändå...)

Nåja. Nog om OT. Men de obehöriga lärare som söker jobb förstör för oss andra det går inte att komma runt.
Svar på tråden lön för OBEHÖRIG lärare?