• latina

*Undrar om någon vet om man kan ta betakaroten(antioxidant)

Undrar om någon vet om man kan ta betakaroten(antioxidant) som sälj på naturapoteket.
    Eftersom jag inte vill lägga mig i ett solarium nu när jag är gravid så tänkte jag att detta kunde vara ett alternativ.
    Vad säger ni som vet??
    Kram

• Svar på tråden *Undrar om någon vet om man kan ta betakaroten(antioxidant)
  • Frippa

Jag vet...

Nej du ska inte äta betakaroten.

Betakaroten är ombildas till A-vitamin i kroppen och för mycket av det blir giftigt för bebisen.
    Försök att håll ut en tag till och sola ute i vårsolen istället.

Antioxidanter är inte farligt i övrigt men man ska undvika A-vitamin.

• latina

Tack så mycket. Det står inget om a-vitamin på burken. Tur att du sa det

• Pippilångstrump

Ett litet tips! Som du säkert vet finns karoten i morötter, i tomater finns lykopen vilket är typ samma sak, eftersom b-karoten bryts ner till lykopen i kroppen.
    Så frossa i morötter och tomater helst i pure form.

• latina

Det var en bra ide,jag har ätit morötter men det är så tråkigt att gnaga på men pure låter bra.Brukar dricka brämhults färskpressad morotsjuice men den är så känslig att oftast har den blivit förstörd innan man betalat den i butiken.

• InaLo

Har en kusin som åt betakaroten och ut kom en väl solbränd unge hon hadde inte hört att man borde undvika det. Tycket det är bättre att sola en att ta dem tabletterna. Och vårsolen kan göra mycket om man som jag bör ligga mest stilla och har tid att ligga ute och sova i 2timmar.

• Frippa

Tänk bara på att du inte ska äta för mycket morötter eftersom Morrötter innehåller betakaroten som blir till A-vitamin i kroppen och som jag skrev så är för mycket A-vitamin giftigt för bebisen!

Så överdosera INTE morötter eller pure!
    Kolla med din BM om du känner dig osäker eller kolla vad dom säger i hälsokosten, jag lovar att dom kommer att avråda dig ifrån Betakaroten.

• latina

Tack tack för svar och råd.
    Tyvärr jobbar jag dumma tider så solen får jag inte mycket av.

• Pippilångstrump

Men i så fall måste det vara "farligt" att äta tomater också? HAr aldrig hört att någon grönsak skulle vara farlig. Kan det verkligen innehålla så mycket så att man kan få i sig för mycket A-vitamin?

• Lisette

Morötter är helt ok att äta... betakaroten omvandlas till A-vitamin i kroppen och tas endast upp om kroppen behöver det...

Däremot är det inte bra att äta för mycket kosttillskott som Innehåller A-vitamin...

• Lisette

I grönsaker som betakaroten, ett ämne som kroppen VID BEHOV omvandlar till A-vitamin (retinol).

Förgiftning har inträffat efter stora doser A-vitamin, mer än 15 mg eller 50 000 IE för vuxna per dag och under lång tid. Det rör sig här om fall där man av missförstånd tagit för stora doser; sådana mängder kan man normalt inte få i sig med födan. Betakaroten däremot omvandlas bara till vitamin A då kroppen behöver det. Det finns därför ingen risk för förgiftning med betakaroten.

infon är tagen från denna sida : www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/a.html

• latina

på min burk står det:innehåll av 20mg betakaroten. Jag var inne på den där sidan som Lisette la in och för gravida rekomenderas 1 mg där.

• Lisette

Latina: Du kan iallafall inte överdosa om det är typ morotspure.. Kroppen omvandlar det inte till A-vitamin om din kropp inte behöver det...

• lata kocken Johanna

Betakaroten är otrolig svårt att överdosera

frippa verkar ha fått det lite om bakfoten om tror att allt betakaroten omvandlas till A-vitamin men precis som många andra skriver så omvandlas det bara vid behov

sen är det tyvärr så att man inte blir direkt brun av betakaroten - det är underhudsfettet som blir gulare och då ser en del personer brunare ut - jag ser ut som om jag har gulsot (testade för 15 år sen eller så - ser för jäkligt ut)

• latina

Måste passa på och fråga om ni vet nåt om Gainomax? dricker det efter träningen och den innehåller A-vitamin.

• lata kocken Johanna

det beror ju på hur mycket A-vitamin det är i drycken

1mg är ju RDI för gravida av A-vit/retinol

• latina

Mailade till deras hemsida och frågade fick svar att det inte kunde vara farligt.Den innehåller 20% mindre A-vitamin än vanligt mjölk.

• lata kocken Johanna

då kan du lugnt dricka den

såvida du inte dricker hinkvis förståss

• latina

lata kocken johanna: Närå,tack för dina svar lite här och där som du ger andra om mat och hälsa. Brukar läsa de du skrivit.

Svar på tråden *Undrar om någon vet om man kan ta betakaroten(antioxidant)