• tösmammi

Hur länge har dom virus utslag???

Våran lillkille vaknade i söndags med prickar på bröst mage och rygg och sedan under dagen fortsatte prickarna sin vandring på hans lilla kropp ( 10 månader ) på kvällen åkte vi in till barnakuten och fick svaret att det var virusutslag?? och fm dagen därpå så hade två prickar (till att börja med) gått över till blåsa...ringer Vårdcentralen, får en tid för undersökning och samma svar igen: virusutslag??? nu idag har prickarna under hans fötter även där blivit blåsor....

Någon som har varit med om detta och någon som vet hur länge dom har prickarna/blåsorna??
    har även prickar inuti munnen...

ingen feber och pigg och glad för övrigt...

• Svar på tråden Hur länge har dom virus utslag???
  • Sabineb

Min flicka hade något liknande.... Har du märkt om det blir värre när du tvättar på det,när det blir varmt eller kallt.
    Efter mycket om och men fick vi veta att det var nässelutslag och då fick vi medicinera.
    Ligg på... Ring,ring,ring!!! Ge dig inte!
    verkar de klia??

Lycka till!!!

• tösmammi

Sabineb: Vår lilla kille är totalt nerprickad om man kan skriva så..inne i munnen, hela kroppen, även under fötterna och inne i handflatan, lite mindre i ansiktet....
    han har badat med utslagen och han vissar inga tecken på att det ska klia och nej jag tycker inte att det blir större skillnad mer än att dom kan bli aningen rödare vid värme och minska lite när han är kyligare....

hur länge har din flicka haft prickarna och hur mycket har hon???

• Sabineb

Hon har inte dem nu men när hon hade dem varade det i ca 3 veckor.
    Jag ringde och ringde testade mad allt men inget fungerade och när det blev som små blåsor fick vi nog. Åkte in på akuten och fick medicin. Och det försvann,
    Hon hade det i munnen,på händerna och på magen. Händerna var värst där blossade det upp.
    Vi vet inte vad det berodde på men medicinen hjälpte i alla fall och det har inte kommit tillbaka.
    Peppar peppar ta i trä!!!!!!

• tösmammi

puffar för fler som kanske har varit med om dessa utslag???

• nilsmamma

Min son är 1 år och har haft utslag sedan i söndags. De ser ungefär ut som nässelutslag (vita och upphöjda), men har ett stort rött område omkring sig och det brukar väl inte nässelutslag ha? Först är de ganska små, men växer och blir som en femkrona. En dag hade han ett som täckte hela låret. Han får i rumpan, benen, armarna och ansiktet. Det verkar inte som utslagen kliar.

Han får dem när han sover och de försvinner sedan efter ca. en timme. Han får dem oavsett om han sover i vagnen eller i sängen. Jag försäker att klä honom svalt.

Jag har ringt sjukvårdsupplysningen och varit hos BVC. De tror att det är virusutslag. Han är lite snuvig, men inte särskilt förkyld. Det verkar dock svårt att få hjälp av en läkare och utslagen försvinner ju fort. Vad göra?

tösmammi skrev 2007-10-02 12:51:53 följande:
    puffar för fler som kanske har varit med om dessa utslag???
  • Tigerwoman

Det låter som såna där typiska "höstblåsor" som går överallt just nu. På vårt dagis är det jättemånga barn som haft, så även vår son. På fötterna och i och runt munnen gick de bort ganska snabbt (4-5 dagar) men på händerna sitter en del fortfarande kvar men dom börjar torka ut nu efter ca 2,5 veckor. Det typiska är att de uppstår på händer, fötter, runt munnen, i halsen (vilket kan göra det väldigt svårt att äta) och på skinkorna. Höstblåsor räknas som en barnsjukdom och det är ovanligt att de kommer tillbaka om man en gång haft det, likaså är det ovanligt att vuxna smittas.

• nilsmamma

Sabineb - Vilken medicin fick ni?

Tigerwoman - Kan höstblåsor försvinna på någon timme och att det sedan kommer nya, dvs att de kommer och går under dagen?

• Sabineb

nilsmamma: jag minns inte vad medicinen hette men det är den man får som är för nässelutslag. Tror den börjar på T. Den hjälpte med en gång!!!

• LIVochLinnea

Tavegyl heter medicinen

Svar på tråden Hur länge har dom virus utslag???