• AnneSophie

Att fela är...

"Errare humanum est, ignoscere divinum est."

På svenska blir det "Att fela är mänskligt, (men) förlåta är gudomligt."
    En klassiker i ordspråkssammanhang, och min gamla latinlärarinnas (av självklar anledning) favoritordspråk.

Jag har funnit att ju äldre jag blir desto mer förlåter jag. Borta är (för det mesta iallafall) min hämndlystnad som förr var rätt dominerande.  
    Jag finner numer hellre förklaringar och förlåter/räcker ut en vänskapens hand, än agera långsint och dömande.
    Är det livserfarenheten och åren som gör sin påminda. Håller jag på att bli...klok?

Hur ställer sig effellarna till detta klassiska ordspråk?

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 18:45:14:
    En liten bit föll bort från alt. 4:
    4 ...det enda rätta. Man lär sig genom att fela. Man utvecklas genom trial and error. SÅ varför hålla på och förlåta och förvänta sig föråtelse. Gör mer fel istället!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att fela är...
  • huge smile

Röstade på alternativ 1!

• Kakan83

Alt 2. Men blir bättre och bättre. För 10 år sen skulle jag hämnas på allt å alla som gjort fel mot mig

Oliver ab imo pectore
  • W W

alternativ nummer två var väl det som passade bäst in på mig..

• xenaa

alt 2

????????○♥☼☺Leo - 07-06-22 ☺☼ ♥○?????????
  • Atamon

Alternativ 2. Ser inte att man behöver förlåta allt här i världen heller

• xenaa

helt ärligt är de nog inte många som verklige menar alt 1.
    Jagstat o tänkte nu. de finns inte en chans att de går att förlåta ALLT!. ajg är iaf inte sån. jag tänker t.ex om någon skulle göra min son illa. sånt går int att förlåta.

????????○♥☼☺Leo - 07-06-22 ☺☼ ♥○?????????
  • elinvd

The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong.
    De svage kan aldrig förlåta. Förlåtelse är den starkes attribut.
    //Mahatma Gandhi

Valde alternativ 1. Inte långsin för fem öre.

Don't let other people determine your future
  • TrailerTrash

2an

Du är så fet att om du hoppar upp i luften, så riskerar du att fastna.
  • Tant Green

Nja, jag har lätt överseende med "förstagångsfel" men har svårt att stå ut med någon gör samma fel flera gånger.

• Miafia33

Ser inga problem i att förlåta, det är det enklaste anser jag. Det är däremot svårare att glömma.

• kjempejente

Det är en gåva att få ett nytt försök...

Jag blir också med åren bättre på att verkligen förlåta. Ibland tar det dock tid innan jag ärligt förlåtit inom mig.

• lövet2

Jag måste vara tvärsöver igen och välja alt 5. Någon blandning av 1, 2 och 4.
    Det är bra att göra misstag och fel, för det är bästa sättet att lära sig på. Men det finns fel och fel. Riktigt gigantiskt stora fel kan leda till att andra människor måste bestämma sig för att förlåta eller inte. Jag förlåter helst även de gigantiskt stora felen. Men då finns just de där gigantiskt stora felen som just jag inte kan förlåta hur mycket jag än vill. Med tiden kan jag acceptera att felen begåtts av människor som betett sig just som människor, men förlåta - nej, inte allt ...

Grattis till min 40.000:e besökare Moder Jord!
  • VulgusProfanum

Röstade på Trial and Error med tillägget att det är bra att förlåta

Beauty fades Dumb is forever
Svar på tråden Att fela är...