• Barret

Recept på God Äppelkaka?

Jag undrar om det är något som har tips på en god äpplekaka? Gärna med kanel och kardemumma i, mums! =)
    Är ju äppelsäsong nu så jag tänkte faktiskt baka det någon dag, men har inget riktigt bra recept.

Hoppas på några bra tips!

• Svar på tråden Recept på God Äppelkaka?
  • TequilaSunrise

Jag brukar göra äppelkaka i långpanna.
    Jag gör en "vanlig" sockerkakssmet, häller den i långpannan, sen lägger man i äppelklyftor som är doppade i socker och kanel.
    Enkelt och jättegott!

• happy72

Hej, ja jag gjorde en enkel från arlas hemsida. Man steker äppelklyftor i kanel, kardemumma, muskot och farinsocker. Sedan har man på smuldeg. Kolla in arla.se!

• Emelieee

Jag brukar fuska ibland med ikeas...den är ju sååå god,dock inte
    hemmagjord;)

• Mornie Alantie

Den här kakan är superenkel och god.

3 dl mjöl
    1.5 dl socker
    1.5 tsk bakpulver
    1 tsk kardemumma
    1 krm mald muskotnöt
    1.5 dl mjölk
    75 g margarin

Garnering
    2 äpplen
    1 dl socker
    2 tsk kanel

Smörj och bröa en form, ca 1.5 liter. Skala och kärna ur äpplena och skär i tunna klyftor. Blanda socker och kanel till ganeringen och strö över äpplena.

Blanda alla torra ingredienser till kakan och rör sedan ner smält matfett och mjölk. Häll smeten i formen och fördela jämt. Stick ner äppelklyftorna i smeten. Strö över det överblivna sockret och kanelen. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter. Kontrollera att kakan inte är kladdig.

• beEMbe
    TequilaSunrise skrev 2007-10-02 22:02:29 följande:
    Jag brukar göra äppelkaka i långpanna. Jag gör en "vanlig" sockerkakssmet, häller den i långpannan, sen lägger man i äppelklyftor som är doppade i socker och kanel.Enkelt och jättegott!
    Den gör jag med! Men jag lägger sedan  på en massa extra smör som jag hyvlat med osthyvlen och jag kan även ha hackade nötter på
  • Smurfan 81

Du ska få min mormors recept som är supergott!

3 ägg
    3 dl socker
    3 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    Smör
    Kanel & socker
    Äpple

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver i en skål bredvid och blanda sen i.
    Smöra och bröa en form (OBS, det får iNTE vara en med avtagbar botten!). Häll i smeten. Skala och skär äpple (1-2 st) och stryck ner något i smeten. Skölj en osthyvel under varmt vatten och hyvla smör som du täcker äpplena med. Strö kanel och socker över.

Grädda långt ner i ugnen på 200 grader i ca 45min.
    Kontrollera kakan då och då, den bränns lätt eftersom smöret ligger uppepå, när kakan börjat ta färg lägger du folie över så bränns den inte under tiden den gräddas klart.

SUPERGOTT! Servera gärna med vaniljsås.

• Smurfan 81

En jätteenkel äppelkaka gör du så här:

Skala och skär äpplen i bitar så att det täcker en ugnsfast form. Strö pepparkaksmix över (sån där man köper färdig i affären). Hyvla smör över. Grädda i 20 min på 200 grader. Servera med vaniljglass eller vaniljsås.

Världens snabbaste efterrätt!

Svar på tråden Recept på God Äppelkaka?