• greeneyes

hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning

hej,
    vi rövade att flaskmata vår dotter på 5v för första gången idag. Vi gav henne ca 150ml mjölk med en sån där dr Browns anti-kolikflaska nyss. Sen går det tio minuter och dottern börjar kaskadkräkas ner hela sig o sin säng. Hon lär ha kräkts upp typ hela den mängden. Så nu undrar vi så klart varför det?! Vad gjorde vi för fel? Sambon höll henne liggandes på rygg i famnen och höll flaskan ca 45 graders vinkel, precis som man ska göra. Så varför fick hon inte behålla mjölken?
    Snälla, hjälp oss!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 23:30:59:
    ...givetvis ska det stå "prövade", inte rövade
  • Svar på tråden hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning
  • Mstery

ta pauser och rapa som angiie skrev. hur är hon när hon äter ur flaska? du ser ju om det går för snabbt och då måste man ta ut flaskan. hur snabbt gick det när hon åt flaska mot bröstet? har du mkt mjölk? tänkte om hon får suga mer på bröstet och är van vid det sen kör hon samma på flaskan och det blev för mycket?

• jennsans

alexander måste jag ta upp 3-4 gånger per mål (vi ger kanske 100-120 ml efter amning) jag har märkt att han bara äter och äter annars men när jagj pausar så är han helt plötsligt mätt efter en stund på axeln..

• Britha

vår theo kräktes hemskt av semper men aldrig när han åt lemolac

Mamma till lilla Theodor (31 maj 2007)
  • greeneyes

Det var pappan som gav flaskan eftersom vi fått det rådet, och det var mjölk hon fick i flaskan.
    Ja, det gick väldigt fort när hon sög ur flaskan verkade det som. Men hon äter väldigt fort från bröstet också, är alltid klar på typ fem minuter.

Eftersom vi blev rådda på Barnens hus att köpa den minsta av dr Browns flaskor, så rymmer den bara 60ml, så vi fyllde på den två gånger (dock inte helt fullt så klart!). Så hon fick ju en paus på några minuter däremellan.

I vanliga fall så brukar hon aldrig kunna rapa, så vi tänkte nog inte på att göra det nu heller. Ska prova det!

• Änglaplinga

pausa ofta är mitt råd. på 150ml skulle jag nog pausa efter först 50, sen 100, 130, för rapning, för mellan 1-2 mån ska de ha mellan 100-160, så då slutar hon när hon är mätt om ni pausar, + litet hål på nappen...

• Liiii

Finns nestargel på apoteket som gör ersättningen tjockare så det ligger som ett lock i magen så att de inte kräks. Ger det till min son och det funkar jättebra. kan komma upp lite ibland om man inte har rapat ordentligt.

• greeneyes

återigen, det är bröstmjölk och INTE ersättning vi gett!

• Britha

men varför gav ni henne mjölk?

Mamma till lilla Theodor (31 maj 2007)
  • Liiii

Man kan ge nestargel när man ammar oxå, och om man ger bröstmjölk i flaska. Det står instruktioner hur man gör.

• greeneyes
    Britha skrev 2007-10-03 13:38:07 följande:
    men varför gav ni henne mjölk?
    för att vi vill lära henne att ta flaskan så jag kan vara ifrån henne mer än typ två timmar åt gången!
  • skojsan

Vi fick rådet av min mamma att mata vår bebis sittande upprätt. Då slutade kaskadspyorna.

• greeneyes
    skojsan skrev 2007-10-03 16:06:14 följande:
    Vi fick rådet av min mamma att mata vår bebis sittande upprätt. Då slutade kaskadspyorna.
    tack för tipset! ska prova det!
  • caesar

ja dom ska inte ligga ner. sitt i soffan lägg armen mot armstödet och låt bebben vila med huvudet där på så sitter man och matar så. då kommer hon upp lite och inte liggandes.

sen ska man ta 1-2 rap pauser. efteråt så är det bra att dom halvsitter och vilar med nappen så maten skjukner.

så får vi göra med lilla Wille, men han har börjat spy ordentligt och mycket nu på sista 2 veckorna. så vi ska tästa det där nestargel som gör maten lite tjockare i magen.
    om det stannar bättre där nere då.

för vi hinner knapt pyta på han innan 2 ombyten är berspyt på sjötbordet. sen när man äntligen har fått på han kläder så spyr han ner allt igen och bilstolen när man ska iväg.
    så får man börja om igen.

hur har det gått för er?

ღ Caesar, Diesel & Wille (Wilhelm) Mom ღ
Svar på tråden hjälp!! kaskadspya vid flaskmatning