• Anonym (tjockis)

Är jag tjock?

Jag har alltid innan vägt ca 57-60 kg till en längd på 165 cm. Efter graviditeter, samboboende och 10 år till på åldern har jag nu en vikt som ligger på 68 kg. Jag känner mig lite mullig men har svårt att ta tag i detta eftersom jag har dåligt med motivation och styrka. Tycker dessutom det är svårt att "banta" när man lever i en familj. Är jag tjock? Bör jag banta och ta tag i detta på riktigt? Vi har dessutom planer på ett barn till så småningom. Är det bra att banta innan den graviditeten så det inte lägger sig mer? Eller känns det som det kvittar då?

• Svar på tråden Är jag tjock?
  • Anonym

Svårt att säga då man inte ser hur du ser ut.....

• Anonym

Jag är 155 lång och väger ca 65 kg.
    Jag känner mig oftast inte tjock.
    Visst liten ring runt magen finns men jag mår bra och det är huvudsaken. Jag rör på mig, dvs tränar det jag hinner med. Har en liten son på 15 mån. Har dessutom fått med mig sambon på spinning i gång i veckan nu. Försöker äta någorlunda nyttigt. På helgerna tycker jag man kan få unna sig. Då blir det oftast både vin/öl och chips. Tycker inte det låter som du är tjock. Och banta är aldrig bra, däremot röra på sig mer och ändra kostvanor i så fall.
    Lycka till med kommande bebis.
    KRAM

• Anonym

165cm till en vikt på 68kg skulle jag aldrig kalla mig tjock, så NEJ du är absolut inte tjock.
    Själv är jag 162cm och väger nu 63kg. Jag är absolut inte tjock

• ahlcec

Äh, klart du inte är tjock.

Rör på dig och köp kläder som passar så kommer du känna dig fin.

• Anonym (tjockis)

Tack för uppmuntran! Jag har gjort mina försök men vågen rubbar sig inte en millimeter efter en veckas mottion och rätt kost. Vet inte vad jag gör för galet. Jag får kanske istället vara nöjd med hur jag ser ut och utgå från att göra det bästa av det, med kläder och så..

• MARIA99

Svårt att veta vad du har för kroppsform å så ..men inom normalt bmi är du väll? Jag e själv 166 cm & väger 68 kg. Ser mej som lite mullig. är du nöjd så är det ju ingen fara!

• ahlcec

Om du verkligen vill gå ner och inte är nöjd kan jag rekommendera viktklubb på aftonbladet.
    Det är svinenkelt, du för mat- och motionsdagbok och ser direkt hur många kalorier du ätita och ska äta.

Men jag tycke rinte du låter tjock, inte ett dugg. Så du vet.
    Snarare tror jag att problemet många har är det som jag skrev, med kläderna. Jag gjorde så när jag vägd emer, köpte kläder i fel storlekar och sådär. Det är ju bättre att köpa snygga, välsittande kläder även om man tänker gå ner.
    Man ska ju trivas hela tiden liksom.

• Golvmoppen

Själv står jag och stampar med ungefär samma vikt sedan 6-9mån tillbaka, men jag har omformat kroppen och krympt ändå. Muskler väger mer än fett. Märker att jag kan ha mindre strl. på kläder nu än tidig vår.

Fortsätt att motionera och äta bra. Börja mäta mage, lår, armar, så märker du säkrt att du tappar cm, men vikten på vågen inte rör på sig nämnvärt.

• Lobos mágicos

Det är ju omöjligt att svara på utan att se dig. Det beror ju på kroppstypen. Tex så är jag 167cm och vid en vikt på 66kg så har jag lite tvättbräda, men en annan kan vid samma vikt vara överviktig. Oavsett så tror jag inte att du är ohälsosamt överviktig i alla fall och om du då trivs med vikten du har så finns det ingen anledning att banta.

Anonym (tjockis) skrev 2007-10-03 11:43:57 följande:
    Tack för uppmuntran! Jag har gjort mina försök men vågen rubbar sig inte en millimeter efter en veckas mottion och rätt kost. Vet inte vad jag gör för galet. Jag får kanske istället vara nöjd med hur jag ser ut och utgå från att göra det bästa av det, med kläder och så..
    Du får nog ge din kropp en rimlig chans först. Förbränningen brukar för det första inte komma igång förrän efter en vecka, och dessutom lägger du på dig muskler så det behöver inte synas på vågen att du tappat fett. Ser du ingen skillnad alls i spegeln eller på hur kläderna sitter efter en månad så är det nog något du behöver ändra.
Svar på tråden Är jag tjock?