• Zharmy

Vad bör man ha klart hemma inför bebisen hemkomst?

Hej!

Detta är mitt första barn och jag är nyfiken på vad man bör ha hemma när bebisen kommer hem, alltså kläder och såna små saker och inte barnvagnar, bilstol osv, det vet jag redan.

Små bebisar - vad ska de ha på sig när de åker hem från BB? (Föder i november så det kan bli kyligt).

Det enda jag har hemma nu är en mössa, en tröja och en body.
    Skall handla in mer, under veckorna som kommer men VAD?

Jag vill ju inte småttingen ska frysa eller svettas...mmm...
    Dessutom är det svårt och hitta neutrala färger då man inte vet könet.
    Jag vet man ska inte köpa för myket då den växer snabbt men något måste man ha de första månaderna iaf?!

Kram, tacksam för tips.

• Svar på tråden Vad bör man ha klart hemma inför bebisen hemkomst?
  • J N
    när min äldsta dotter föddes i november så hade jag body byxa strumpor mössa sen en fleeceoverall. eftersom vi åkte bil och inte var ute. sen en filt. den enda biten dom är ute är i stort sett till och från bilen. det räckte för oss iaf. :)
  • Underverket Tims mamma

Det kan vara bra att ha en heloverall, i typ fleece. Gärna med inbygda vantar eftersom dom lätt blir kalla annars.
    Boby, byxor strumpor, mössa, kanske en jacka/tröja över bodyn?

Visst växer bebisar ur kläderna fort MEN om h*n kräks då? eller bajsar?
    Du måste ha ombyten med.. Nått i 50 typ 3-4 plagg iaf sen resten i 56?!

• Dora

Lite kläder (ni kommer troligen få massor)
    Skötbord med blöjor, tvättlappar, salvor, febertermometer, olja, renessans näsdroppar, näsfrida (suverän nässug för snoriga bebisar)

Bebisen bör väl ha en overatt eller jacka/filt när ni åker hem från bb.

Lycka till!

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • Underverket Tims mamma

Åh, droppar från APOTEKET för känsliga magar... Hmm vad heter den nu då?
    För kolikbarn också men suverän om bebis får lite magvärk.

• Jempa L

Köp inte mer än det du absolut behöver, vi fick jättemycket kläder av släkt och vänner. Då är det bättre att komplettera efteråt med det man inte "fick". (Hade dubbelt av mycket pga att vi hade köpt själva.)

Vi hade fleeceoveraller eller en mjuk vinteroverall i vindtätt tyg som hon hade på sig när vi åkte hem från BB. Sen är filtar jättebra att ha över babyskyddet i bilen, det blir ju varmt i bilen och då kan man bara ta av filten. Beror ju lite på om ni har nära till bilen eller behöver gå en bit om det räcker med bara overall eller bara filt.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • J N
    Underverket Tims mamma skrev 2007-10-03 10:41:26 följande:
    Det kan vara bra att ha en heloverall, i typ fleece. Gärna med inbygda vantar eftersom dom lätt blir kalla annars.Boby, byxor strumpor, mössa, kanske en jacka/tröja över bodyn?Visst växer bebisar ur kläderna fort MEN om h*n kräks då? eller bajsar?Du måste ha ombyten med.. Nått i 50 typ 3-4 plagg iaf sen resten i 56?!
     Precis en där man kan vika så dom får som tossor och vantar.
     Sen såklart man måste ha ombyten. massor. jag har haft kräkbarn, haha båda mina har kräkts mycket så jag behövde mycket. tur att jag är shoppoholic
    Sen om dom kissar eller bajsar igen, måste tänkta på sånt också.
  • Underverket Tims mamma

Extra byten med sängkläder..
    En badbalja eller liknande.

• morsa06

En varm overall och en varm mössa och något varmt på fötter och händer. Nästan alla om inte alla nyfödda har kalla händer och fötter så något varmt där är att rekomendera. Sen vad det gäller hemmet så är det väl i princip blöjor, salvor, febertermometer som är bra att ha hemma. Topz är bra att ha hemma också då naveln inte är så fräsch på bebisen första dygnen och måste tvättas dagligen. Kläder är det minsta bekymret då ni kommer att få drivor med kläder av alla som kommer och hälsar bebisen välkommen till världen Självklart vill man köpa lite själv men köp inte mer än nödvändigt!

• Jempa L
    Underverket Tims mamma skrev 2007-10-03 10:43:39 följande:
    Åh, droppar från APOTEKET för känsliga magar... Hmm vad heter den nu då?För kolikbarn också men suverän om bebis får lite magvärk.
    minifom (Inte MinifoRm )
    Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • J N
    Underverket Tims mamma skrev 2007-10-03 10:43:39 följande:
    Åh, droppar från APOTEKET för känsliga magar... Hmm vad heter den nu då?För kolikbarn också men suverän om bebis får lite magvärk.
     Minifom :)
Svar på tråden Vad bör man ha klart hemma inför bebisen hemkomst?