• MammaMutti

Har man rätt att få städa om?

Vi flyttade till en ny lägenehet (hyres) och fick inte godkänt på någon punkt av städningen i den gamla lägenheten! Nu vill dom anlita en städfirma och fakturera oss på 4600kr!

Har vi rätt till att få städa om den gamla lägeneheten? Vi städade ordentligt första gången men besiktningsmannen var ändå inte nöjd. Dom har inte renoverat denna lägenhet på 10 år så ni kan ju föreställa er standarden.

• Svar på tråden Har man rätt att få städa om?
  • ahlcec

Ja, när jag flyttade och min städning inte blev godkänd fick jag städa om. Det var visserligen typ bara bakom spisen och så putsa fönster, men ändå.

• Me o Mike

Jaaa dom kan INTE kräva att ni ska betala så mycket pengar!

• MammaMutti

Jag förstår inte hur besiktningsmannen inte kunde godkänna en enda sak! Helt absurt.
    Hon sa att det såg ut som om vi inte ens hade varit där och städat!

• Mizz Turko

Ja, ni har rätt att städa om OM det är så att det är tid kvar tills nästa hyresgäst flyttar in - annars så får ni tyvärr betala för städarbetet.

Men tyvärr börjar det blir mer och mer vanligt med att de inte blir nöjda med städningen - endast för att få det utfört av en viss firma, som kan försöka få en skit sliten lägenhet att se lite fräschare ut.

• flixflax

Hur stor var lägenheten? 4600kr är ju total städning för en 3:a på ett ungefär.

• flixflax

har du tex dragit ut spisen. putsat fönster, torkat allt kakel osv? KRÄV att få gå dit ihop med besiktningsmannen och titta på allt som inte är godkänt innan du ens diskuterar vidare.

• Catti41

Praxis är att man ska få städa om, men det är ju bara om det finns tid innan nya hyresgästen flyttar in. Tala med hyresgästföreningen. Och be att få reda på vilken städfirma de kommer att anlita. Min erfarenhet säger mig nämligen att det ofta händer att hyresvärden anlitar svart arbetskraft så att de tjänar en slant på det, men om man frågar efter vilken firma de tänker anlita och kollar så att det är en laglig firma så kan de ibland backa.

Och sen mitt bästa städtips för kinkiga besiktningsmän: använd avfettningsmedel för bilar. Det löser upp all fett och smuts i kök och badrum. Miljöovänligt till tusen, men det blir fettfritt och utan klagomål.

• ÄngelBängel

4000 var vad städfirman ville ha för att slutstäda vår 4:a på 112 kvm.

Då skulle vi inte behöva ta ett tag med dammsugaren själv utan bara ta med oss grejerna och gå. De flyttstädade grannens lägenhet när vi flyttstädade och det tog dem två dagar!

• MammaMutti

Det är en 3:a. Jag lämnade in nycklarna igår och den blev städbesiktad idag. Den kommer troligtvis inte bli uthyrd förrän till månadsskiftet. Men någonting säger mig att det är nåt skumt med detta! Hur kan man inte vara nöjd med en enda sak?! Dom lovade oss att vi skulle få nya golv o tapeter när vi bodde där eftersom dom inte renoverat på 10 år - men inget hände.

Jag städade verkligen ordentligt! Glömde dock att ta mellan fönstrena, men besiktningsmannen hade gjort nedslag på ALLT!!!

Min man har kontaktat hyresgästföreningen så vi får se hur det här slutar...

Vi tänker absolut INTE gå med på att betala 4600kr!

• flixflax
    MammaMutti skrev 2007-10-03 13:11:45 följande:
    Det är en 3:a. Jag lämnade in nycklarna igår och den blev städbesiktad idag. Den kommer troligtvis inte bli uthyrd förrän till månadsskiftet. Men någonting säger mig att det är nåt skumt med detta! Hur kan man inte vara nöjd med en enda sak?! Dom lovade oss att vi skulle få nya golv o tapeter när vi bodde där eftersom dom inte renoverat på 10 år - men inget hände.Jag städade verkligen ordentligt! Glömde dock att ta mellan fönstrena, men besiktningsmannen hade gjort nedslag på ALLT!!!Min man har kontaktat hyresgästföreningen så vi får se hur det här slutar...Vi tänker absolut INTE gå med på att betala 4600kr!
Svar på tråden Har man rätt att få städa om?