Gravid via IVF, korta protokollet?
Finns det någon som blivit gravida genom att köra korta protokollet?
Varför blev det korta metoden för er och på vilket försök lyckades ni??
Finns det någon som blivit gravida genom att köra korta protokollet?
Varför blev det korta metoden för er och på vilket försök lyckades ni??
Hej,
På vårt andra försök ändrade läkaren till korta protokollet, jag tror det var dels för att jag sa att jag hade mått ganska dåligt av sprayen samt att de tyckte att äggkvaliten inte varit så bra första gången (omogna?). Tyckte korta varianten var mycket bättre, dels för att jag blev gravid och så mådde jag bättre under behandlingen. Gruvade mig en del innan eftersom korta varianten betyder fler sprutor, dubbla sorter från ca dag 6, men det gick jättebra och jag är som sagt helnöjd.
Lycka till!
Grattis!!!
Jag får själv välja korta eller långa protokollet och det lutar helt klart åt korta.
Men har hört både positivt och negativt om korta när man har PCO-S, undra vad som gäller egentligen.
Tack!
Ja om det är din första IVF är det ju svårt för dig att ta ställning till den ena eller andra varianten, då hoppas man verkligen att läkaren råder dig till det som är allra bäst utifrån din diagnos och dina förutsättningar.
Tyvärr så säger hon bara att jag får välja själv men det låter lite som hon är mer förespråkare av det långa.
Men det tror jag iofs inte beror på mina förutsättningar utan snarare för att det är lite smidigare för kliniken att kontrollera när man kör långa protokollet.
Ska prata med min hemortsläkare och se vad han tycker, han känner min situation bäst tror jag.
Läste ovan...vad är korta protokollet? aldrig hört. glad för svar.
Det är när man inför IVF hoppar över nedregleringen (sprayning) och börjar spruta direkt.
Behandlingstiden halveras och man slipper alla biverkningar som nedregleringen ger.
För oss blev det IVF-kort protokoll p.g.a. att vi egentligen skulle genomgå insemination (hade ett försök kvar innan vi skulle prova IVF) men jag fick alldeles för många ägg - 8 st - så då konverterade man behandlingen till en IVF. Jag trodde aldrig att det skulle lyckas på första försöket.
Grattis!!
Jag står i startgroparna nu till helgen med den korta behandlingen. Vi är oförklarligt barnlösa och har gjort den långa förrut. Då blev jag överstimulerad och därför vill de testa den korta på mig. För mina äggstockar blev överpeppade efter nedregleringen så nu hoppas jag på att detta ska fungera på mig. Jag hoppas det för jag tycker att det är så skönt att slippa sprayen.