• huge smile

Katten försöker dia en filt!

Jag har en kattunge som är ca. 4 månader gammal, och nu har han plötsligt börjat "dia" en fleecefilt! Han "suger" eller biter på den, och trampar med framtassarna på samma gång.

Vad beror detta på? Saknar han sin mamma? Är det vanligt att kattungar gör så?

Har en katt sedan tidigare, men hon har aldrig gjort på det här sättet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-03 13:51:20:
    Kattungen var 12,5 veckor när vi fick hem den, så den har ju inte separerats från mamman för tidigt.

• Svar på tråden Katten försöker dia en filt!
  • Irre

Har för mig att jag har hört att kattungar kan göra så när de är tagna för tidigt från sin mamma.

• waersta

Är det jag också hört!

Irre skrev 2007-10-03 13:46:45 följande:
    Har för mig att jag har hört att kattungar kan göra så när de är tagna för tidigt från sin mamma.
  • Buttelina

de kan göra så, fastän dom inte blivit tagna för tidigt oxå. jag hade en han katt som dia på en annan hankatt. antingen låter du katten fortsätta med det ett tag eller så tar du bort den varje gång den gör det. kela med den massor.

• waersta

Kattunge eller vuxen katt?

En kattunge blir tidigt präglad av sin mamma och sin uppväxtmiljö. För att klara en så stor omställning som att byta hem, skall kattungen vara minst 12 veckor gammal, om inte veterinär föreskriver annat. De sista veckorna tillsammans med mamman stimulerar den sociala kontakten och ger ett starkt stöd i den fortsatta utvecklingen av kattungen.

Huskatten skänks tyvärr ofta bort och alltför många huskatter tvingas lämna sin mamma vid för tidig ålder. Detta kan medföra att den som vuxen blir socialt otrygg, får problem med magen och kanske blir den inte rumsren. Den kan även få ett ?snuttbeteende? - den suger på kläder, filtar och annat.

Väljer du en vuxen katt bör du tänka på att anpassning till ett nytt hem (och kanske andra djur) kan ta tid och kan komma att kräva både tolerans och förståelse. De flesta katter, oavsett ras, brukar dock klara av en omplacering ? men ibland tar anpassningen tid.

taget från Sveraks hemsida..

• jagarhosdigigen

Min hankatt på 8 mån gör så med :)
    han har gått från att snutta överallt på mej, örsnibbar, fingrar, håret, hakan.. till filten =)

Han är inte tagen för tidigt, han verkar bara tycka det är mysigt

• piixelslyna

Våran katt gjorde också så. Men hon försökte dia hunden. Haha. Eftersom att hunden är så snäll så lät hon henne hållas.

• LuMa

Min farmors ena kattunge gör likadant, han var 13 månader när han flyttade från sin mamma och tydligen var det för tidigt för honom. Kullsystern visar inte några liknande tendenser att snutta.

• huge smile

Kattungen kom hem till oss när den var 12,5 vecka, så det är ju inte för tidigt. Den har inte gjort så här förut, utan började med det nu efter ca. en månad hemma hos oss. Märkligt, men skönt att höra att andra katter också har detta beteende.

• huge smile
    piixelslyna skrev 2007-10-03 13:50:46 följande:
    Våran katt gjorde också så. Men hon försökte dia hunden. Haha. Eftersom att hunden är så snäll så lät hon henne hållas.
    Hehe, så gulligt!
  • jagarhosdigigen

O min andra lilla kisse mjölktrampar på den som diar på filten ;)

O ja kan inte hålla mej för skratt ;)

Svar på tråden Katten försöker dia en filt!