Får man äta rödbetssallad ?
Kanske dum fråga men jag e så dålig på att hitta info .. någon som vet?
Kanske dum fråga men jag e så dålig på att hitta info .. någon som vet?
Eller jaja, nu hittade jag informationen om det. Men jag kan ändå förstå att vissa tror att man inte får äta inlagd sill. Hugg inte huvudet av mig
Lola Jämtland: Jag tror snarare att det handlar om att man har läst råden, men sedan är det för mycket att komma ihåg, så då skapar man mallar i huvudet där rå fisk = nono, mögelost = nono.
När jag läser trådar som "får man äta det här" försöker jag alltid tänka varifrån föreställningen om att man inte kan äta det kommer ifrån, och då blir det ganska självklart rödbetssallad = rå fisk = nono. Sedan om det verkligen ÄR så är ju en annan femma. Ofta när folk får för sig att de inte får äta grejer finns det ju en logisk bakgrund till det. Det kan vara intressant att diskutera. Jaja, skitsamma.
Jag äter massa rödbetssallad.
Har aldrig läst nåt om att det skulle vara skadligt..
Vad gott .. då ska jag mumsa d till jansson köttbullar körv mmm
Happy Sally skrev 2007-10-03 17:33:34 följande:
Det kanske handalde om att r-sallad e ganska fet och lätt blir ofräsch på ett julbord, Lika som att man ska undvika majonnäs i varma länder.
lata kocken johanna: sillsallaten = rödbetssallad i min värld i alla fall, den är ju röd och innehåller rödbetor. Vad för annan rödbetssallad äter man på ett julbord?
Vanlig rödbetssallad äter jag ialf..
jag har inte heller sill i min rödbetssallad.
Happy Sally skrev 2007-10-04 17:13:15 följande: