• MammasÄlsklingar

Får man äta rödbetssallad ?

Kanske dum fråga men jag e så dålig på att hitta info .. någon som vet?

• Svar på tråden Får man äta rödbetssallad ?
  • Lola Jämtland
    Happy Sally skrev 2007-10-03 17:27:26 följande:
    Lola Jämtland: Argh, återigen är jag nollställd. Inlagd sill är väl inte "tillagad"? Rå fisk ska man väl inte äta? Och ja, jag HAR läst kostråden, men ibland är de faktiskt förvirrande.
    Läs de igen.

Kopierat från slv.se:

"Inlagd sill betraktas som rå, men inläggningen gör miljön för sur för att skadliga bakterier ska överleva. Kommersiellt tillgänglig inlagd sill produceras av fisk från rena hav."
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Happy Sally

Eller jaja, nu hittade jag informationen om det. Men jag kan ändå förstå att vissa tror att man inte får äta inlagd sill. Hugg inte huvudet av mig

• Lola Jämtland
    Happy Sally skrev 2007-10-03 17:28:35 följande:
    Eller jaja, nu hittade jag informationen om det. Men jag kan ändå förstå att vissa tror att man inte får äta inlagd sill. Hugg inte huvudet av mig
    Fast läser man kostråden så ser man ju att man får äta det.

Men många verkar inte läsa Motiveringen efter livsmedlet...
  • Lola Jämtland
    Happy Sally skrev 2007-10-03 17:28:35 följande:
    Hugg inte huvudet av mig
    Vill bara påpeka att jag inte försökte hugga av dig nåt huvud.

Visade bara rätt information.
  • Happy Sally

Lola Jämtland: Jag tror snarare att det handlar om att man har läst råden, men sedan är det för mycket att komma ihåg, så då skapar man mallar i huvudet där rå fisk = nono, mögelost = nono.

När jag läser trådar som "får man äta det här" försöker jag alltid tänka varifrån föreställningen om att man inte kan äta det kommer ifrån, och då blir det ganska självklart rödbetssallad = rå fisk = nono. Sedan om det verkligen ÄR så är ju en annan femma. Ofta när folk får för sig att de inte får äta grejer finns det ju en logisk bakgrund till det. Det kan vara intressant att diskutera. Jaja, skitsamma.

• MsBeauty

Jag äter massa rödbetssallad. Har aldrig läst nåt om att det skulle vara skadligt..

• MammasÄlsklingar

Vad gott .. då ska jag mumsa d till jansson köttbullar körv mmm

• lata kocken Johanna

Happy Sally skrev 2007-10-03 17:33:34 följande:

Lola Jämtland: Jag tror snarare att det handlar om att man har läst råden, men sedan är det för mycket att komma ihåg, så då skapar man mallar i huvudet där rå fisk = nono, mögelost = nono.

När jag läser trådar som "får man äta det här" försöker jag alltid tänka varifrån föreställningen om att man inte kan äta det kommer ifrån, och då blir det ganska självklart rödbetssallad = rå fisk = nono.
    skapar man mallen att rå fisk är nono så är man ganska fel ute

det är bara den som är behandlad - dvs gravad rökt eller rimmad som är ngn fara

fräsh sushi är helt OK

och kopplingen rå fisk = röbetssallad förstår jag inte alls

sillsallad = rå fisk kan jag kanske förstå men inte rödbetssallad
  • Sommarkänsla

Det kanske handalde om att r-sallad e ganska fet och lätt blir ofräsch på ett julbord, Lika som att man ska undvika majonnäs i varma länder.

• lata kocken Johanna
    Sommarkänsla skrev 2007-10-03 20:41:57 följande:
    Det kanske handalde om att r-sallad e ganska fet och lätt blir ofräsch på ett julbord, Lika som att man ska undvika majonnäs i varma länder.
    För gravida är det ingen fara

det är ffa magsjuka som kan spridas vilket är ofarligt för fostret
    eller att den härsknar som är ett problem (om det är ett ställe som har för stora byttor och byter för sällan)

ang majo
    all majo på tub eller burk är helkonserv och är OK oavsett land

och i sydligare länder gör man majo på pastöriserad äggula
    möjligen kan de som gör HEMMA använda vanliga ägg
    Men det är fortfarande inte skadligt för barnet utan det är mamman som blir sjuk
  • Happy Sally

lata kocken johanna: sillsallaten = rödbetssallad i min värld i alla fall, den är ju röd och innehåller rödbetor. Vad för annan rödbetssallad äter man på ett julbord?

• MammasÄlsklingar

Vanlig rödbetssallad äter jag ialf..

• Sandra och Frippe

jag har inte heller sill i min rödbetssallad.

• Lola Jämtland
    Happy Sally skrev 2007-10-04 17:13:15 följande:
    lata kocken johanna: sillsallaten = rödbetssallad i min värld i alla fall, den är ju röd och innehåller rödbetor. Vad för annan rödbetssallad äter man på ett julbord?
    Jag äter då vanlig rödbetssallad.....
  • lata kocken Johanna

ofta finns sillsallat - som INTE är krämig

och vanlig rödbetssallad = krämig på julbord (eftersom det är gott till kötbullarna)
  • Mizzz
    För mig är det STOR skillnad på dessa.. Som Johanna skriver: Sillsallad är INTE krämig och Rödbetssallad är krämig... De äts oxå olika.. Sillsallat enskilt (kanske ihop med det övriga på tallriken) rödbetssallad ofta ihop med köttbullarna

(Alltså i min värld)
Svar på tråden Får man äta rödbetssallad ?