• l e o n i t a

föräldrapenningtillägg - hur mycket pengar får man?

jag ska få en engångssumma i november, men vet inte hur mycket, löneansvarig kunde inte säga mer än "ett par tusen" heller, vill gärna veta lite mer exakta siffror.. ;)

jag jobbar i hemtjänsten, kommunanställd, medlem i kommunal..

nån som vet hur föräldrapenningtillägg räknas ut för mig??

• Svar på tråden föräldrapenningtillägg - hur mycket pengar får man?
  • limmelime

vad menar du med tillägg?

• Carisma95

En del arb.givare har föräldralön på 10 % utöver FP som betalas ut. (Dvs. man får totalt 90 %) 
    Vanligt är 2 utbetalningar, en när du går på FL och en efter ett tag. Men det kan skilja mellan olika avtal.

A stumble may prevent a fall....
  • Ananaspaj

Det gäller väl bara om du har högre lön och förlorar mer än 20 % pga "taket"...Alltså det finns ju ett tak på hur mycket fp du får, din arbetsgivare kan betala dig upp till 80 % av din lön om den är så hög att fk´s tak ger dig FÖR lite.

• MeNoLike

sånt fick jag men bara första månaden jag var barnledig... fast kanske inte är samma??

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Umejenny

Storleken på föräldrapenningtillägget beror på hur långe du varit anställd och beräknas individuellt. Jag skulle gissa att det handlar om mellen ett och två tusen kronor om du varit anställd sammanhängande under de senaste två åren. Men exakt svar får du nog först om du kontaktar din chef eller ditt lönekontor el motsvarande. Lycka till!

• Chaplin

Nej, det gäller inte enbart om man tjänar över taket. Det är helt olika beroende på avtal.
    Ofta fyller arbetsgivaren upp till 90%, oavsett om du tjänar över taket eller inte och det som är över taket kan ersättas med 80%. Men det finns fler varianter.

Ananaspaj skrev 2007-10-03 19:21:05 följande:
    Det gäller väl bara om du har högre lön och förlorar mer än 20 % pga "taket"...Alltså det finns ju ett tak på hur mycket fp du får, din arbetsgivare kan betala dig upp till 80 % av din lön om den är så hög att fk´s tak ger dig FÖR lite.
  • sara1981

Hmm, det beror lite på vad du tjänar, det beräknas efter din lön och hur länge du varit anställd.. Men runt 2000 skulle jag tro..
    Sen får man en summa när man kommer tillbaks också.. Om vi har samma avtal alltså..

• mammalen

jag jobbar i Växjö kommun. Jag får 10% av 2 månadslöner, i ett engångsbelopp då barnet fötts, ca 4000 kr. Fråga efter vad avtalet säger

• Billabong

Det är olika saker ni pratar om...

TS: Som anställd inom kommun eller landsting (dvs när du omfattas av kollektivavtalet AB 05) får du ett engångsbelopp som är 10% av lönen. Om du har varit anställd minst 2 år när föräldraledigheten börjar får du istället 20%.

• sara1981

Vi får hälften när vi går på Föräldrarledigt och hälften när vi jobbat 3 månader efteråt..

• Sara1977

Detta har jag aldrig hört talas om...får alla sånt tillägg?
    Jag jobbar inom kommunen. Hur gör man för att få sånt då?

• Vildabebi

Det beror på vilket kollektivavtal du går under. Kontakta ditt fackförbund för mer information, har du rätt till tillägget kontaktar du ditt lönekontor som får ta tag i saken.

Lycka till!

Sara1977 skrev 2007-10-04 09:51:04 följande:
    Detta har jag aldrig hört talas om...får alla sånt tillägg?Jag jobbar inom kommunen. Hur gör man för att få sånt då?
Svar på tråden föräldrapenningtillägg - hur mycket pengar får man?