• huge smile

Näsblod

Min dotter har börjat blöda näsblod väldigt ofta, hon kan vakna på natten av det också. Det blöder inte särskilt länge eller mycket. Hon blöder näsblod ungefär varannan dag. Hon verkar också ha något som irriterar i näsan, för hon "snörvlar" jättemycket, även om hon inte är förkyld/snuvig.

Vad kan det bero på? Vad kan man göra åt näsblod?

• Svar på tråden Näsblod
  • susye

kan hon ha petat upp nått i näsan som irriterar?
    är hon förkyld?

• huge smile
    susye skrev 2007-10-03 21:21:51 följande:
    kan hon ha petat upp nått i näsan som irriterar?är hon förkyld?
    Nja, vet inte vad hon skulle ha i näsan i såfall, det har varit så här i flera veckor nu. Förkyld är hon inte heller, har inte varit det på flera månader. Jag har ingen aning om vad det kan bero på.
  • gammeltacka

Vet inte hur gammal hon är men hon har inte petat in något i näsan som irriterar? Hur länge har det pågått?

Vid näsblod gäller:
    Sitt upp.
    Snyt ur näsan.
    Kläm om den mjuka delen av näsan.
    Gärna is/isglass att suga på.

Om hon blöder upprepade gånger kan det vara vettigt att låta en doktor undersöka henne.

• Snovit 79

Näsblod är rätt vanligt hos barn och vissa blöder mkt. Men jag tycker ändå du ska ta henne till Dr så kan dem kanske bränna näsan (insidan) så det inte händer så ofta.

• huge smile
    gammeltacka skrev 2007-10-03 21:25:56 följande:
    Vet inte hur gammal hon är men hon har inte petat in något i näsan som irriterar? Hur länge har det pågått?Vid näsblod gäller:Sitt upp.Snyt ur näsan.Kläm om den mjuka delen av näsan.Gärna is/isglass att suga på.Om hon blöder upprepade gånger kan det vara vettigt att låta en doktor undersöka henne.
    Hon är 7 år, det har pågått i flera veckor. Hon blöder ungefär varannan dag.

Först trodde jag att det berodde på att hon petat näsan, men eftersom hon kan vakna mitt i natten och blöda, så kan det ju inte vara det.
  • susye

huge smile skrev 2007-10-03 21:23:35 följande:

Nja, vet inte vad hon skulle ha i näsan i såfall, det har varit så här i flera veckor nu. Förkyld är hon inte heller, har inte varit det på flera månader. Jag har ingen aning om vad det kan bero på.
    jo du de kan peta upp det mesta i näsan ska du veta
    be en läkare titta upp i näsan o se om h*n hittar något är mitt råd, då kan h*n se om hon har extra känsliga blodkärl där också
  • Jo  anna

Jag blödde näsblod varje dag när jag var mindre. Kom inte mycket. Då flyttade vi min säng och så slutade det. Det var för kallt just när sängen stog, det drog kallt eller nått. Sover hon nära fönstret?

• huge smile

Snovit 79 skrev 2007-10-03 21:27:24 följande:

Näsblod är rätt vanligt hos barn och vissa blöder mkt. Men jag tycker ändå du ska ta henne till Dr så kan dem kanske bränna näsan (insidan) så det inte händer så ofta.
    Hur går det till när de bränner? Har inte hört talas om det förr.
  • kapet

Våran grabb (6år gammal) har blödit näsblod sen han var ca 1 år. Har varit hos läkare 2 ggr och han han känsliga(ytliga) blodkärlar.
    Första 2 åren blödde han ofta och bara på natten när han låg och sov. Med åren har det blivit bättre och nu blöder han inte så ofta.De ville vänta med att bränna kärlen eftersom det blir bättre när de blir äldre.

• huge smile

Jo anna skrev 2007-10-03 21:31:10 följande:

Jag blödde näsblod varje dag när jag var mindre. Kom inte mycket. Då flyttade vi min säng och så slutade det. Det var för kallt just när sängen stog, det drog kallt eller nått. Sover hon nära fönstret?
    Ja, hon sover under ett fönster. Märkligt!
Svar på tråden Näsblod