sås till kyckling?
vad ska jag ha för sås till kyckling med pasta? brukar själv ha en kall sås med vitlök o persilja men nu ska svärmor och svärfar äta, då går det inte. kall sås är inte mat typ (enligt dem)
vad ska jag ha för sås till kyckling med pasta? brukar själv ha en kall sås med vitlök o persilja men nu ska svärmor och svärfar äta, då går det inte. kall sås är inte mat typ (enligt dem)
Rödvinsås
Currysås
Jag skulle bjudit dom på det som jag brukar ha, passar det inte får dom väl låta bli att äta
Grädde, ädelost och broccoli...
mixa ruccola, basilika, nötter, vitlök med grädde eller olivolja
gör typ en köttfärssås med tomat, lök, chilisås, kryddor ev grädde
spenat, grädde, soltorkade tomater och bacon.. mums
tack för tipsen. jag brukar vanligtvis bjuda på något vi tycker är gott. men det är alltid konstiga miner, pytteportioner och "du gjorde iaf ditt bästa" kommentaren. är så fruktansvärt tråkigt. så nu vill jag ha en sås som inte är konstig eller " för modern". kanske ska bjuda på kallops o potatis.. jag hatar visserligen det men det är ju riktigt mat!!
kelda örtsås eller rödvinssås.
har själv en svärmor som petar i maten och svärfar äter inte ris.
vi får alltid köttfärslimpa och kokt potatis hos dom det är gott, men inte jämt.
pepparsås kanske. om det inte är för starkt
Gourmet-créme fraiche med smaken "senap, vitt vin och schalottenlök" är verkligen supergod! Den passar perfekt till både kyckling och lax..
Jag brukar koka upp den med lite grädde, mjölk och hönsbuljong och sen slå över stekta kycklingfiléer och champinjoner. In i ugnen en stund så det får lite färg och servera med pasta eller klyfrpotatis och sallad. Bjöd mina föräldrar på detta förra helgen och de tyckte mycket om det! Tror inte att det är för modernt.. =)
Kokt kyckling med citronsås är ju en riktig mormorsklassiker. Och busenkel.
2 1/2 dl grädde
2 msk kycklingfond
1-2 tsk citronsaft
Vispa ihop grädde, kycklingfond och citronsaft. Hetta upp och smaka av med salt och peppar. Serveras till kokt kyckling.
annan variant - ännu mer mormor...:
1 kyckling
6 mörötter
1 lök
2 purjolök
salt
pepparkorn
persiljestjälkar
Välj en trång gryta så att det inte blir för mycket vatten. Koka upp vatten med 2 tsk salt. Lägg i kycklingen och lägg i morötter, lök och persiljestjälkar. Låt koka sakta i 45 minuter.
Sås:
2 msk smör
3 msk mjöl
6 dl buljong
citronsaft
lite grädde
Smält smör och fräs smör och mjöl tillsammans. Späd med skyn. Smaksätt med citronsaft, salt och nymalen peppar. Servera kokt potatis, morötter och purjolök i stavar till den uppskurna kycklingen
Om du inte vill göra citronsås går det ju bra att ta lika delar grädde eller crème fraîche och kycklingbuljong, krydda med rosmarin och liiiite vitlök. Koka ihop tills det tjocknar, smaka av med salt och peppar.
Alternativ: smält 2 msk smör i kastrull, låt 1 mkt finhackad charlottenlök koka mjuk i smöret. Vispa ner lika mkt mjöl, späd med 3 dl kycklingbuljong och 1 dl grädde, tillsätt 1 msk tomatpure, 1 msk dijonsenap och en nypa socker, 2 pressade vitlöksklyfta och lite persilja. Smaka av med peppar och även soja om det inte är tillräckligt salt och koka ihop tills konsistens och smak är lagom.