Inlägg från: annicavillhabeis |Visa alla inlägg
  • annicavillhabeis

Julgodis/mat å bak!!!

Ne, blive nå lustigt på sidan där..

• annicavillhabeis

om man gör saffransbiscottis, hur ska man förvara dom? å hur länge håller dom?

• annicavillhabeis
    Pillan79 skrev 2007-11-28 17:57:44 följande:
    Gud vilken bra tråd,lägger jag till i favoriter.Måste passa på att fråga .Nån som gjort kokosknäck?Skulle sp gärna vilja ha det receptet iså fall.
    Inte kokosknäck, men förra året gjorde jag knäck med polkagris, blev jätte gott.
  • annicavillhabeis

Gjorde bara vanlig knäck..som står i typ de flesta kokböker, men sen istället för mandeln, som jag inte tål, malde jag ner polkagrisar,ca 2 dl malda till en sats knäck, blev riktigt gott.

• annicavillhabeis
    Pillan79 skrev 2007-12-01 10:29:29 följande:
    Hug gör man kristyr? Det som man har på pepparkakorna. Ska ta å baka både pepparkakor å lussekatter idag hade jag tänkt
    Äggvita, en massa florsocker, kommer ej ihåg hur mkt man behöver till en äggvita, men det är ett antal dl, sen gärna några droppar citron. Vispa ihop med elvisp är lättast, ska bli en ganska fast massa.
  • annicavillhabeis

Gjorde brända mandlarna...en gång aldrig mer...fy vilket jobb det var med dom..

• annicavillhabeis
    Ellieott skrev 2007-12-08 15:54:03 följande:
    vad var det som var jobbigt? Pojkvännen blev helt frälst av att se att man kunde göra dem själv så lätt så jag lovade att göra till honom om han klarar sina tentor till jul!
    De var så svåra att sära på..men bra blev de tydligen, kan inte själv äta men..så kanske kanske kanske kan jag göra igen..vi får se..
  • annicavillhabeis

Har just nu leilas smörkola på spisen..gjorde ett kulprov...väldigt tidigt...tnkte ha nån smak i..men nej nej...gu så god smak...längtar tills den är färdig
    Lär bli mååånga satser av den

• annicavillhabeis

Kryddsockerkaka:

Smakar åt mjukpepparkake hållet. Super god, står i ugnen just nu.

2 ägg
    3 dl socker
    Vispas
    3 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk kanel
    1 tsk stött kardemumma
    1½ dl mjölk/fil eller grädde
    100gr smält smör/margarin
    Rör ihop allt, och häll sedan i smörad och bröad form.

175 grader i 45 min.

• annicavillhabeis
    Kaldorei skrev 2007-12-14 16:22:46 följande:
    Fick inget svar i den andra julrecept tråden så jag postar väl samma fråga här. **hm, jag satt precis å funderade lite. tänkte jag skulle koka kola å knäck imorgon. men kom på att vi kanske inte har nån bra kastrull till det. den vi har e jättestor sån gammal emaljkastrull. eller så har vi en liten aluminiumkastrull.... kanske inte blir så bra å koka i nån av dem....men så kom jag på att vi ju faktiskt har en teflonwokpanna, dvs en stekpanna emd lite högre rundade kanter, undra om det går att koka i den?? nån som provat eller tror sig veta hur det kan funka??**
    Ingen vanlig kastrull bara? det går utmärkt att koka knäck i. fast tror inte det spelar så stor roll egentligen vad man kokar den i, blir nog knäck vilket fall
  • annicavillhabeis

Gjorde mintkyssar igår...e ju så gott, å enkelt att göra själv

3 dl strösocker
    1 dl vatten
    ½ tsk ättiksprit

Låt koka upp och koka sedan på längsta temperatur i 10 min.

Häl sedan över i nått annat, bunke eller så och häll i 7-8 droppar pepparmyntsolja, rör med en gaffel tills smeten börjar bli vit, tar en liten stund.
    Börja sedan klicka ut små runda platta saker på bakplåtspapper, man måste vara ganska snabb här för smeten stelnar oerhört fort.
    När de sedan är stela är det bara att smäla lite mörk choklad och sätta prickar på de vita.

• annicavillhabeis
    LiseZ skrev 2007-12-19 11:26:33 följande:
    Hallå...Måste få expert hjälp... varför stelnar inte mina mintkyssar???Dom är inte vita heller.. utan helt genomskinliga.Nån som vet vad jag har gjort för fel??
    Du har int rört ut smeten ordentligt. När du hällt över smeten i en annan bunke eller vad du nu använt efter kastrullen så måste man röra kraftigt med gaffel tills smeten är vit. annars stelar den aldrig och blir heller aldrig vit.
  • annicavillhabeis

Smörkolan går utmärkt att slå in i bakplåtspapper, det har jag gjort och de lossnar utan problem.

• annicavillhabeis
    angelcry skrev 2007-12-23 11:25:25 följande:
    Igår gjorde jag allt julgodis och mintkyssarna för verkligen en utmaning. Kommer nog aldrig mer göra dom. Hur snabb måste man igentligen vara när man ska klicka ut dom. Smeten stelnade ju så det blev super svårt. jag fick platta till dom med osthyveln Dom blev inte fina med goda
    Det gäller att ha allt framme, lagt fram bakplåtspapper, tagit fram sked å allt sånt, så det bara är att klicka sen...börjar dock massan bli stel lite för snabbt kan man göra som mormor alltid gör, för hon hinner inte med, gör små bollar av den lite stelnade smeten och tryck ut..de blir ju lite tjockare så..men bra om man inte hinner med.
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!