Inlägg från: FrippeFripp |Visa alla inlägg
  • FrippeFripp

Julgodis/mat å bak!!!

julius kolla in på tv4.se och så klickar du dig vidare på program och välj leilas jul, så finns det en flik där med alla leilas recept typ..

• FrippeFripp

Cirka 50 stycken
    100 100 g smör
    2 2 dl vispgrädde
    3 3 dl strösocker
    1 1 dl ljus sirap
    1 1 tsk vaniljsocker
    Apelsinkola:
    2 2 st apelsiner, rivet skal
    1 1 st citron, rivet skal
    Pistagekola:
    1 1 dl hackade, rostade pistagenötter
    Pepparkakskola:
    2 2 tsk pepparkakskryddor
    Chokladkola:
    2 2 msk kakao
    Limekola:
    2 2 st lime, rivet skal
    Kardemummakola:
    2 2 tsk kardemummakärnor, stötta i mortel
    Ingefärskola:
    1 1 tsk malen ingefära

Tips

Ett kulprov gör man lätt genom att droppa en bit smet i ett glas kallt vatten. Om kolan stelnar och går att forma till en liten kula med fingertopparna så har den kokat färdigt.

Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.

2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.

3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.

4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

• FrippeFripp

hejsan!! hennes recept finns på recept.nu eller så går du in på tv4.se och klickar vidare på program. Väljer leilas jul och så kommer du in på sidan. Finns en länk där, leilas recept.

sofiemalmö skrev 2007-12-11 14:20:59 följande:
    Var hittar ni recepten som Laila gjort?Vill också göra gott julgodis....(har aldrig gjort det innan)
  • FrippeFripp

hej hej!! har massor med vit choklad hemma..har ni något tips på vad jag kan göra för julgodis??=) Sen hur förvarar ni era grejjer ni gör? har varit idag på öb och köpt sånna fina gammeldags glasburkar..kan man bara lägga ner typ godis i dom? håller dom??
    TAcksam för hjälp ;Å

• FrippeFripp

japp det kan du!! GAranterat, när ska ni ha den??=) jag brukar göra det och de funkar, låt den tina framme långsamt sen då du ska ha fram den

lajndan skrev 2007-12-14 22:15:19 följande:
    Tänkte bara höra med er som kanske är vana att baka, kan jag frysa ner en chokladtårta utan att den blir konstig? Alltså det är ju ingen fyllning eller nått utan bara "sockerkakan" eller vad man ska säga :)
  • FrippeFripp

hej hej!! nån annan än mig som inte var så förtjust i rockyroad? vet inte..men den känns mastig, för mkt av de goda lixom. Ändå skippade jag pitagenötterna (hade en mörk marabou med pistage i ) satte skumtomtar istället för marsmallows. Klippte dom i bitar.

Men funderar på mariannetryffel, är den nån som gjort den?
    Behöver verkligen tips nu..
    På julgodis..
    Säkra kort.

Jobbar i veckan plus ska hinna handla de sista julklapparna och baka godis och göra köttbullar! Så behöver tips på nått som ni VET ATT NI INTE KLARAR ER UTAN!! =)

Tacksam för svar!
    Kram och god jul på er!!

• FrippeFripp

tusen tack!! ska testa det på fredag ;P
    Nån annan ,med något bra godisrecept??
    är inte förtjust i nougat!
    TAck! =)

• FrippeFripp

nån med recept på saffransbiscottin? och vad är det för nå?=) haha

• FrippeFripp

är det någon skillnad på dom och på dem som leila bakade??=)char ni testat båda??=) tänkte faktiskt göra leilas imorn!!

• FrippeFripp

skulle nog gissa att det är samma som vanlig ischoklad. 200g choklad och 100g kokosfett! =)

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!