Inlägg från: angelofthedevil |Visa alla inlägg
  • angelofthedevil

Julgodis/mat å bak!!!

Åh vilken bra tråd. Har hittat massa recpet som jag vill göra.
    Vet ni, ni skulle ha haft en ren recept tråd, då hade de vart lättare å hitta alla recept.
    Blir ju lite jobbigt å gå igenom alla recept, men nu e de iaf gjort.

*Leonardo 070220*
  • angelofthedevil

Jag gjorde på Rocky Road å Rocky Road Fudge idag. Jag tyckte fudgen vart bäst å godast. När ja skulle skära Rocky Road så liksom smula den sönder, väldigt tråkigt, de hände inte med fugden.

*Leonardo 070220*
  • angelofthedevil
    God cares skrev 2007-12-18 18:25:40 följande:
    angelofthedevil skrev 2007-12-18 18:03:38 följande: Vilken är Rocky Road - är det Leilas? Och fudgen det andra receptet?
    Det är väll Leilas båda två? Vet faktiskt inte. Hittade recepten här i tråden.
    Rocky roaden e ju den med marshmallow, dumle, jordnötter å pistagenötter i sig medans rocky road fudgen har endast marshmallow å jordnötter i sig. Ja det är ju choklad i båda med å den ena även smör.
    *Leonardo 070220*
  • angelofthedevil

Lägger in recepten så slipper du leta.

Rocky road fudge
    Ingredienser:
    200 gr mörk choklad
    200 gr mjölkchoklad
    25 gr smör
    1 burk sötad kondenserad mjölk (397 g)
    2 tsk vaniljsocker
    2-3 dl minimarshmallows
    2½ dl rostade jordnötter, helst osaltade

Tillvägagångssätt:
    Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, mjölk och kondenserad mjölk. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet. Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallowsen. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar. Skär i rutor. Förvara i kylskåp.

Rocky Road
    600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
    2 påsar dumlekola
    2 nävar mini marshmallows
    3 dl salta jordnötter
    1 dl skalade pistagenötter

Gör så här
    1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
    2. Blanda samtliga ingredienser.
    3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
    4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.Kan bli lite väl mastigt med endast mörk choklad så då kan man ta 50% mörk å 50% ljus.

*Leonardo 070220*
  • angelofthedevil
    CuteLilleMyGirl skrev 2007-12-19 10:18:03 följande:
    Jag har en liten fråga. Har nu provat båda Saffransbiscotti (underbart gott, var tvungen att göra en sats till) och Rocky Road Fudge. Men fudgen blir inte stel/hård. Den är fortfarande halvkladdig. Någon som har ngt tips på vad som kan ha blivit fel? Gjorde som det stod i receptet, och man ska väl inte vara tvungen att äta den med sked...?
    Min fudge vart jätte bra. Inte alls kladdig. Har du haft den i kylen i minst 4 timmar?
    Min stod i kylen under natten innan jag skar upp den i bitar.
    *Leonardo 070220*
  • angelofthedevil
    TezzyBump skrev 2007-12-19 17:06:54 följande:
    rocky road fudgen, visst borde den vara ok utan marshmallows och nötter? vill ha en ganska neutral fugde med chokladsmak..?
    Det tror jag mkt väl borde gå. Jag fundera faktiskt på å skippa marshmallows nästa gång då sambon ej gillar dem.
    *Leonardo 070220*
  • angelofthedevil
    FrippeFripp skrev 2007-12-19 18:27:14 följande:
    är det någon skillnad på dom och på dem som leila bakade??=)char ni testat båda??=) tänkte faktiskt göra leilas imorn!!
    Vad jag förståt de som så bakar Leila Rocky Road å så finns de ju Rocky Road Fudge. Det är två olika sorters godis. Jag gillar fudgen bäst.
    *Leonardo 070220*
  • angelofthedevil
    Mammassaga skrev 2007-12-19 22:44:06 följande:
    hej hej. jag tänkte göra antingen rocky road eller rocky road fudge, vilken rekomenderar ni?Har mört att rocky road smular sönder men samtidigt har jag hört att fudgen inte stelnar.
    Min fudge stelnade fin fint å de e den som ja gillar bäst.
    Jag börja fundera på att de kanske va så att man skall skära rocky roaden lite tidigare så att den inte e så hård. Tror iaf att de va de som va problemet för mig när den smula.
    *Leonardo 070220*
  • angelofthedevil
    mj82 skrev 2007-12-22 18:48:23 följande:
    Noisy:hm, jag hade recept på något annat som hette rocky fudge, men det var bara med jordnötter och mashmallows. visste att det var något som saknades. (typ dumle, pistagenötter *hihi*)jag hoppas den jag gjorde blir god i alla fall. står på kylning nu. tack i alla fall. skrev upp detta recept nu med.
    Jag tycker att Rocky Road Fudge är godare än Rocky Road.
    Men alla tycker vi ju inte lika.
    Hoppas du oxå gillar den.
    *Leonardo 070220*
  • angelofthedevil

Idag har jag gjort pepparkakskola å chokladkola. Tänkte göra lite mer knäck sen oxå då vår typ e slut.
    Någon som har ett bra recept på knäck?

*Leonardo 070220*
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!