Julgodis/mat å bak!!!
Åh vilken bra tråd. Har hittat massa recpet som jag vill göra.
Vet ni, ni skulle ha haft en ren recept tråd, då hade de vart lättare å hitta alla recept.
Blir ju lite jobbigt å gå igenom alla recept, men nu e de iaf gjort.
Åh vilken bra tråd. Har hittat massa recpet som jag vill göra.
Vet ni, ni skulle ha haft en ren recept tråd, då hade de vart lättare å hitta alla recept.
Blir ju lite jobbigt å gå igenom alla recept, men nu e de iaf gjort.
Jag gjorde på Rocky Road å Rocky Road Fudge idag. Jag tyckte fudgen vart bäst å godast. När ja skulle skära Rocky Road så liksom smula den sönder, väldigt tråkigt, de hände inte med fugden.
Lägger in recepten så slipper du leta.
Rocky road fudge
Ingredienser:
200 gr mörk choklad
200 gr mjölkchoklad
25 gr smör
1 burk sötad kondenserad mjölk (397 g)
2 tsk vaniljsocker
2-3 dl minimarshmallows
2½ dl rostade jordnötter, helst osaltade
Tillvägagångssätt:
Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, mjölk och kondenserad mjölk. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet. Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallowsen. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar. Skär i rutor. Förvara i kylskåp.
Rocky Road
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter
Gör så här
1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser.
3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.Kan bli lite väl mastigt med endast mörk choklad så då kan man ta 50% mörk å 50% ljus.
Idag har jag gjort pepparkakskola å chokladkola. Tänkte göra lite mer knäck sen oxå då vår typ e slut.
Någon som har ett bra recept på knäck?